Mindstemand blandt Audi’s højbenede modeller, Q3, har fået et facelift og nye motorer, der gør bilen hele 17 procent mere nøjsom.
Umiddelbart lyder 298 solgte eksempler i 2014 ikke af ret meget i dagens bilmarked, men faktisk er Audis Q3 den bedst sælgende blandt prestigemærkernes kompakte crossovers.
Mercedes-Benz’ GLA er dog kommet haltende lidt sent ind på markedet og ser ud til at have solgt godt i de første måneder. Derfor får den tre år gamle Q3 nu et grundigt facelift, der får den til at stå endnu stærkere i konkurrencen.
Rent visuelt kendes den nye Q3 straks på fronten, hvor forlygterne – der kan bestilles med fuld LED-belysning – nu løber sammen med grillen ikke ulig BMW’s nyeste design.
Den største nyhed i Q3 er dog et opdateret motorprogram, som i tilfældet 2,0 TDI med forhjulstræk giver en forbedring af brændstofforbruget på hele 17 procent.
Motorudvalget tæller tre TFSI-benzinere og tre TDI-dieselmotorer – alle Euro 6-maskiner med turbo og direkte indsprøjtning.
For benzin-tilhængerne er den mest interessante Audi’s seneste udgave af den lille 1,4-liters TFSI med automatisk cylinderfrakobling (COD), som slår to cylindre fra, når motoren ikke belastes.
Motoren præsterer både en 0-100 km/t-tid på 8,9 sekunder, en tophastighed på 204 km/t OG et gennemsnitligt brændstofforbrug på 17,2 km/l med S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse.
Kombineret med en klassisk 6-trins manuel transmission lyder forbrugstallet på 18,2 km/l.
Både COD-varianten og den førnævnte diesel, 2,0 TDI, som går 22,7 km/l, er forsynet med Audi’s Ultra-emblem, der gives til de særligt miljøvenlige modeller.
Produktionen af den faceliftede Q3 begynder i februar 2015 på Audi’s Martorell-fabrik i Spanien. Indtil videre er der ingen information om dansk introduktion eller priser. Den nuværende model koster fra knapt 428.000 kr. inkl. levering.
Læs også: Ny Audi TT forklædt som crossover