Renault Scenic E-tech kører længst i norsk rækkeviddetest. Kinesere imponerer i koldt sommervejr, mens tyske mærker har størst afvigelser.
NAF, det norske svar på FDM, har endnu en gang udført deres efterhånden verdensberømte rækkeviddetest, denne gang i sommerudgaven. Testen får meget omtale, fordi den er verdens største rækkeviddetest af elbiler under virkelige forhold.
I årets udgave deltog 26 biler, der i tæt rækkefølge kørte den samme rute. Turen begynder i Oslo og stopper et godt stykke oppe på fjeldet. Alle biler er ladet op til 100 pct., og der fortsættes, til batteriet er kørt fladt. Herefter bliver bilerne kørt hjem på fejeblad.
Testen er også kontroversiel, fordi selv om NAF altid kører den samme rute, afviger vejrforholdene fra år til år. Mens sidste års sommertest foregik i sol og op til 20 grader, mindede sommertesten i år mere om dansk vintervejr. Masser af regn og angiveligt helt ned til tre grader, da bilerne nåede op på fjeldet nord for Oslo.
Pas på unøjagtigheder
I vinters år kunne Hvilkenbil også konstatere, at der var fejl i de officielle WLTP-forbrugstal for flere af de testede biler i NAFs vintertest af rækkevidde. Også i år ser vi unøjagtigheder. F.eks. er Tesla Model 3 opgivet til en WLTP-rækkevidde på 513 km. Men Tesla angiver selv 554 km med de 18-tommer standardhjul, som bilen kører med i NAF-testen. Det gør alt andet lige Teslas testresultat dårligere, end det fremgår af resultatet i tabellen herunder.
En anden udfordring er den kinesiske Hongqi EH-7, der ender med at køre næst-længst i rækkeviddetesten. Hongqi stiller med en forseriebil, der ikke er produktionsklar og derfor kun findes med forbrugstal efter den meget optimistiske, kinesiske CLTC-norm. NAF vurderer, at det kan oversættes til 600 km, men det er altså en ren skønssag.
Godt grundlag for sammenligning
Man skal – som NAF retfærdigvis også selv understreger – ikke betragte rækkeviddetesten som den endegyldige sandhed. Snarere som et godt bud på, hvor lang rækkevidde elbilerne har i virkelighedens verden. I hvert fald i Norge, hvor der er store højdeforskelle, lave fartgrænser og sædvanligvis noget lavere temperaturer end mange andre steder i Europa.
Omvendt er testen interessant, fordi de testede biler kører under nøjagtigt samme forhold. De kan altså sammenlignes indbyrdes.
Kørte en time på 0 pct.
Gør man det, kan den nye Renault Scenic E-Tech kåres som testvinder, fordi den nåede længst op på fjeldet. Først efter 563 km gik batteriet dødt.
Så langt var den almindelige bilejer dog ikke kommet i Scenic E-Tech: NAF nåede nemlig de 563 km efter at have kørt en fuld time med meldingen ’0 pct. batteri’ i instrumentpanelet. Renault har altså lagt en enorm ’buffer’ ind i rækkevidden, men de færreste har nerver til at se på en 0 pct. melding i en hel time uden at finde en oplader.
De kinesiske biler Hongqi EH-7 og Xpeng G6, der begge ventes til Danmark senere i år, samt Lotus Eletre imponerede også med lang rækkevidde. Det samme må siges om den enorme 7-personers SUV Kia EV9. Selv om den koreanske gigant skulle trække sine 2,5 ton op på fjeldet i norsk sommerkulde, pressede den alligevel 529 km ud af batteriet.
Effektivitet er vigtigere
Som altid vil vi dog anbefale, at man ser bort fra den rå rækkevidde, der jo mest handler om, hvor stort batteriet er.
Elbilens effektivitet – altså hvor mange km, den presser ud af hver eneste kWh – siger meget mere om, hvor god el-delen i bilen er. Det samme gælder afvigelsen mellem WLTP-normen og den opnåede rækkevidde. Jo mindre afvigelse, desto mere præcision i systemet – og dermed troværdighed, når du skal planlægge længere ture.
Lægger man trykket på effektivitet, ser resultatet lidt anderledes ud. Her ligger Tesla i top med både Model Y og Model 3, der presser flest km ud af batteriet. Biler som MG4, VW ID.7, Mini Countryman og ikke mindst de to biler med kortest rækkevidde, Opel Astra-e og Peugeot E-308, er også effektive.
Upræcise tyskere
Handler det om afvigelse mellem den lovede WLTP-rækkevidden og virkelighedens rækkevidde, skuffer de to tyskere Porsche Taycan og VW ID.7, der rammer henholdsvis 19,9 og hele 22,7 pct. ved siden af. Volvo EX30 ser heller ikke godt ud med en afvigelse på 20,4 pct.
I den anden og mere pålidelige ende af skalaen finder vi de to kinesere BYD Seal U og den kommende Xpeng G6, der begge præsterer meget tæt på WLTP-normen. Og så er Mini Countryman i en liga for sig: Som den eneste bil kører den længere end WLTP lover – helt præcist lægger den 4,2 pct. til den officielle rækkevidde.
Du kan se resultaterne af NAFs rækkeviddetest for de biler, der sælges i eller er på vej til Danmark i skemaet herunder. Bemærk, at forbrugstallene er foreløbige og målt undervejs. Hvis NAF korrigerer de endelige forbrugstal, vil vi opdatere skemaet.
NAF rækkeviddetest sommer 2024
Bil | WLTP | Målt i test | Afvigelse | Forbrug * |
Renault Scenic E-Tech | 622 km | 563 km | – 9 ,5 pct. | 6,3 km/kWh |
Hongqi EH-7 1) | 600 km | 540 km | – 10,0 pct. | 5,9 km/kWh |
Xpeng G6 | 550 km | 531 km | – 3,5 pct. | 6,3 km/kWh |
Lotus Eletre | 570 km | 530 km | – 6,9 pct. | 5,0 km/kWh |
Kia EV9 | 563 km | 529 km | – 6,0 pct. | 5,6 km/kWh |
Tesla Model Y LR RWD | 600 km | 528 km | – 12,0 pct. | 7,1 km/kWh |
BMW i5 eDrive40 | 544 km | 504 km | – 7,3 pct. | 6,3 km/kWh |
BYD Seal U | 500 km | 499 km | – 0,2 pct. | 5,6 km/kWh |
NIO EL6 | 525 km | 492 km | – 6,3 pct. | 5,9 km/kWh |
Porsche Taycan | 578 km | 463 km | – 19,9 pct. | 5,0 km/kWh |
MG4 Extended Range | 520 km | 462 km | – 11,3 pct. | 6,7 km/kWh |
Tesla Model 3 SR 2) | 513 km | 461 km | – 10,1 pct. | 8,3 km/kWh |
BMW i5 Touring | 519 km | 453 km | – 12,6 pct. | 5,9 km/kWh |
Volkswagen ID.7 | 582 km | 450 km | – 22,7 pct. | 6,7 km/kWh |
Peugeot E-3008 | 510 km | 448 km | – 12,2 pct. | 6,3 km/kWh |
NIO ET5 Touring | 548 km | 447 km | – 18,4 pct. | 5,6 km/kWh |
Mini Countryman SE All4 | 411 km | 428 km | + 4,2 pct. | 6,7 km/kWh |
Hyundai Kona | 473 km | 425 km | – 10,1 pct. | 7,1 km/kWh |
BYD Dolphin | 427 km | 383 km | – 10,2 pct. | 6,3 km/kWh |
Hyundai Ioniq 5 N | 448 km | 379 km | – 15,4 pct. | 5,0 km/kWh |
Volvo EX30 | 472 km | 376 km | – 20,4 pct. | 5,6 km/kWh |
Opel Astra Sport Tourer | 406 km | 363 km | – 10,6 pct. | 7,7 km/kWh |
Peugeot E-308 SW | 405 km | 348 km | – 14,1 pct. | 7,7 km/kWh |
* Målt efter 250 km, hvor alle biler var med, afrundede tal. 1) Anslået WLTP, da der foreløbig kun ligger CLTC-tal for Hongqi EH-7. 2) Tesla angiver 554 km med 18-hjul. I alt deltog 26 elbiler i testen – i tabellen herover vises de biler, der enten sælges eller kommer til Danmark. Kilde: NAF, motor.no