BMW er klar med de første danske priser på den nye 1-serie. De starter ved 330.000 kroner for 118i med trecylindret turbobenziner og pænt med udstyr.
Om få uger er der Danmarkspremiere på BMWs nye 1-serie. Indgangsbilletten til BMW-universet er blandt årets mest ventede bilnyheder. Dels fordi stadig flere danskere vælger premium-bilmærker, dels fordi tredje generation af den kompakte 1’er gør op med et helt grundlæggende BMW-dogme: Baghjulstrækket droppes til fordel for forhjulstræk.
Dermed får den nye 1-serie noget mere plads på bagsædet. Det er tiltrængt. Men den mister også sit særkende i klassen, hvor konkurrenter som Audi A3, Alfa Giulietta, Mercedes A-klasse og VW Golf alle har forhjulstræk.
BMWs modsvar er en avanceret undervogn med en opsætning, der ifølge fabrikken selv gør den nye baby-BMW endnu mere sportslig end den baghjulstrukne forgænger. Om det holder stik, må komme an på en prøve. Vi glæder os i hvert fald til testen.
Rigtigt mange danskere glæder sig helt sikkert også til at se og prøve den nye 1-serie. Om det bliver til et køb kommer naturligvis også til at afhænge af prisen. Den danske importør har netop offentliggjort de første priser på den nye BMW 1-serie. Langt fra på hele modelprogrammet, men på udvalgte specialmodeller, der forventes at blive blandt bestsellerne herhjemme.
Gå efter specialmodellerne
Specialmodellerne kommer i udstyrsvarianterne Sport Line og M Sport. Senere kommer der formentlig en anden prisliste med ‘almindelige’ modeller til vejledende priser. Skal vi regne med BMWs sædvanlige prispolitik, bliver de formentlig dyrere end specialmodellerne. Altså er det de netop offentliggjorte priser på specialmodeller, du skal holde øje med. Den danske importør beskriver dem da også som modeller ‘specialudstyret specifikt til det danske marked’.
Prislisten begynder ved 330.000 kroner for en 118i Sport Line med manuelt gear. Her får du en trecylindret turbobenzinmotor på 1,5 liter med 140 hk og udstyr som aircondition, LED-lygter, infotainmentsystem med Connected Drive og DAB+ radio, 17″ alufælge, sportslæderrat, sportssæder med varme og stof-kunstlæder, fartpilot, p-sensor for og bag samt stemningsbelysning. Velourmåtter er med i prisen, til gengæld skal du betale godt 10.000 kr. for metallak.
M Sport byder desuden på detaljer som navigation, andre alufælge, andet indtræk, sportsundervogn, sportsstyring og M aerodynamikpakke. Her begynder priserne ved 375.000 kr. for samme motor.
Vil du have flere kræfter og benzinmotor er der i første omgang et voldsomt spring op til 135i med 306 hk. Dieselfans har lidt mere at vælge imellem. Her begynder prislisten ved 340.000 kr. for en 116d, men du kan også vælge 118d med 150 hk eller 120d med 190 hk og firehjulstræk. Lidt overraskende ‘forærer’ BMW nærmest automatgear væk til den nye 1-serie: 10.000 kr. ekstra for et syv-trins automatgear med dobbeltkobling er i hvert fald usædvanligt billigt.
Matcher Mercedes priser
Generelt ser de første priser på den nye BMW 1-serie ganske konkurrencedygtige ud. Eksempelvis begynder priserne for den populære Mercedes A-klasse ved 340.000 kr. med sammenligneligt udstyrsniveau og 136 hestes turbobenzinmotor med automatgear. Altså helt samme pris som en BMW 118i aut.
Audi A3 og VW Golf er billigere. Begge biler afløses snart af nye modeller og derfor er priserne særligt gunstige lige nu.
Herunder kan du se de første priser på BMW 1-serie:
Benzin
BMW 118i Sport Line: 330.000 kr.
BMW 118i aut. Sport Line: 340.000 kr.
BMW 118i aut. M Sport: 375.000 kr.
BMW M135i xDrive aut. Connected: 625.000 kr.
Diesel
BMW 116d Sport Line: 340.000 kr.
BMW 116d aut. Sport Line: 350.000 kr.
BMW 116d aut. M Sport: 385.000 kr.
BMW 118d aut. Sport Line: 355.000 kr.
BMW 118d aut. M Sport: 390.000 kr.
BMW 120d xDrive aut. Sport Line: 410.000 kr.
BMW 120d xDrive aut. M Sport: 455.000 kr.