Se bilerne med mindst værditab

Der er stor forskel på nye bilers værditab. Bilmærkernes image og prispolitik har størst betydning for, hvor meget værdi biler taber over tid.

Der er ingen tvivl om, at en ny bil er en af de dårligste investeringer, du overhovedet kan foretage, men du kan begrænse skaden ved at vælge et af de mærker med den mindste afskrivning. Det skriver magasinet Penge & Privatøkonomi.

Og hvad er det så for biler, der taber mindst i værdi? Det har Bilbasen beregnet for fire forskellige klasser, og der er et par artige overraskelser imellem – måske ikke mindst for dem, der er af den opfattelse, at franske biler rasler ned i værdi i samme tempo, som champagne skylles ned en nytårsaften, og for dem, som mener, at bare det er tysk, holder det prisen godt.

Alle bilerne er fire år gamle og har kørt 80.000 km.

Octavia taber mindst
I mellemklassen topper Skoda Octavia (billedet) med en afskrivning over de fire år på kun 52,4 pct. mens gennemsnittet for alle biler i klassen er 56,9 pct.

Lad os snuppe firmabilerne med det samme, for her er det også Skoda, der vinder med Superb, som taber 53,6 pct. i værdi mod et snit for klassen på 57,2 pct.

I MPV-klassen har Renault Grand Scenic overraskende det mindste værditab over fire år – 52,7 pct.- lige for næsen af sine tyske konkurrenter Ford C-Max og Opel Zafira.

“Det skyldes en kombinationen af efterspørgsel på biler i klassen i det hele taget, en lav nyvognspris på Scenic, og så har Scenic ganske enkelt et godt navn,” forklarer analytiker Jan Lang fra Bilbasen, der står bag analysen, til Hvilkenbil.dk.

Ifølge flere Renault-forhandlere, han har talt med, tager det dem under 20 dage, at sælge en brugt Renault Scenic.

Ellers er der sjældent overraskelser på listen over mærker med det laveste værditab.

“Det tager tid at opbygge de snusfornuftige brands, og der er ikke ret meget, der ændrer sig. Eksempelvis er Skoda og VW altid med,” slår Jan Lang fast.

BMW bedst blandt de dyre
I den store firmabilsklasse bliver det til en tysk sejr, og i det hele taget tysk dominans. BMW 5-serie nøjes med et værditab på 58,9 pct. mod et snit på 64,6 pct. for klassen generelt. Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse er nummer 2 og 3.

Ifølge Jan Lang er der to ting, som er vigtige, når det gælder om at holde afskrivningen stangen.

Først og fremmest er det afgørende, at bilmærket fører en streng prispolitik gennem deres forhandlere.

“Hvis du har købt en ny bil, og prisen efterfølgende bliver sat ned af forhandleren, føler du isoleret set, at du har gjort en dårlig handel, men det påvirker også dit værditab,” siger Jan Lang til Penge & Privatøkonomi og fremhæver Skoda og Kia for at føre en streng prispolitik.

For det andet er bilmærkets såkaldte brandværdi vigtig for værditabet. Og dette er ifølge analytikeren svært at ændre på, men et af midlerne kan være gode garantiordninger.

“Et af de bedste eksempler er, at Kia har indført syv års mekanisk garanti på sine modeller. Det har været med til at hæve brandets værdi markant i Danmark,” siger Jan Lang.

Jo større bil, desto større tab
Opgørelsen viser også, at jo større bilen er, jo større er værditabet som tommelfingerregel. Dog er MPV’erne en undtagelse, ligesom mini- og mikrobiler ifølge Bilbasen også er plaget af store afskrivninger på over 60 procent i snit over fire år.

FAKTA: Top 3 – Bilerne med de laveste afskrivninger i fire klasser

Lille mellemklasse:

Placering Mærke/model Værditab over 4 år
1 Skoda Octavia 52,4 pct
2 Kia Ceed 52,8 pct
3 Ford Focus 53,2 pct
Gennemsnit i klassen 56,9 pct

 

Firmabilsklassen:

Placering Mærke/model Værditab over 4 år
1 Skoda Superb 53,6 pct
2 VW Passat 53,8 pct
3 Toyota Avensis 53,9 pct
Gennemsnit i klassen 57,2 pct

 

MPV-klassen:

Placering Mærke/model Værditab over 4 år
1 Renault Grand Scenic 52,7 pct
2 Ford C-Max 52,7 pct
3 Opel Zafira 53,1 pct
Gennemsnit i klassen 55,8 pct

 

Stor firmabil-klassen:

Placering Mærke/model Værditab over 4 år
1 BMW 5-serie 58,9 pct
2 Audi A6 59,5 pct
3 MercedesE-klasse 60,1 pct
Gennemsnit i klassen 64,6 pct

 

Kilde: Penge & Privatøkonomi/Bilbasen

Der er taget udgangspunkt i, at alle biler ejes i 4 år og kører 20.000 km/år.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here