Trods verdens største udbredelse af elbiler tør hver tredje nordmand ikke tage elbilen på en bilferie til Tyskland.
Nordmændene er langt fremme med omstillingen til elbiler. Intet andet land i verden har så mange elbiler pr. indbygger som Norge. Alligevel lever fænomenet ‘rækkeviddeangst’ tilsyneladende i bedste velgående i vores nordiske broderland.
I en ny undersøgelse foretaget af forsikringsselskabet If, svarer 32 pct. af de 1.019 adspurgte nordmænd, at de ikke ville turde køre på bilferie til Tyskland i en elbil. De frygter, at der bliver for store udfordringer med at få elbilen ladet op på turen gennem Sverige og Danmark og i selve Tyskland.
“I løbet af to år er der praktisk talt ingen ændring i folks rækkeviddeangst. Vi stillede de samme spørgsmål i 2022, og til sammenligning svarede 34 pct. dengang, at de ville droppe tysklandsturen på grund af ladeudfordringer,” skriver Ifs pressecheef Sigmund Clementz i en pressemeddelelse om undersøgelsen.
42 pct. kører gerne langt
Spørgsmålet i undersøgelsen lød sådan her:
Forestil dig, at du har en elbil, og overvejer at køre på bilferie til Tyskland gennem Sverige og Danmark. Hvordan forestiller du dig, at det går med rækkevidde og opladning på ferien?
Svarene fordelte sig således:
32 pct.: Jeg dropper turen – det bliver for udfordrende med opladning.
35 pct.: Jeg tager turen, planlægger grundigt, søger på nettet og bruger apps på mobilen for at finde ladestationer.
7 pct. har ingen rækkeviddeangst, men vil bare køre afsted og finde ud af opladning undervejs.
26 pct. svarer “ved ikke”.
Ældre mest skeptiske
Ifs undersøgelse viser, at det især er de ældre bilister, der fortsat lider af rækkeviddeangst.
Personer over 60 år er mest skeptiske. Her tør blot 23 pct. tage på elektrisk bilferie til Tyskland. Jo yngre, desto større mod har nordmændene på at køre langt i elbilen. Blandt de 18- til 29-årige vil 51 pct. tage elbilen på bilferie til Tyskland.
Selv om rækkeviddeangst stadig spiller en rolle, mener If, at langture i elbil bliver stadig mere almindelige.
“For en del nordmænd er det nærmest blevet rutine at køre i elbil fra Norge til Frankrig, Spanien eller Italien i sommerhalvåret. Det kan vi se på de skade-sager, som vi får ind,” siger Sigmund Clementz.
Fejlagtig opfattelse
At mange norske bilister har en opfattelse af, at der kan blive problemer med opladning i lande som Sverige, Danmark og Tyskland flugter meget godt med lignende undersøgelser. Særligt i Tyskland angiver mange tyskere manglen på ladestandere som den vigtigste årsag til, at de endnu ikke tør skifte deres benzin- og dieselbiler ud med elbiler.
Det interessante er, at opfattelsen ikke passer med virkeligheden. I dag er der flere end 123.000 ladepunkter i Tyskland, og der kommer hele tiden flere til. Kører du elbil i Tyskland, vil du opleve, at der stort set konstant dukker ladestandere op i bilens navigationsanlæg. Som undertegnede selv skrev her efter to længere ture, virker Tyskland til at være ‘plastret til med ladestandere’.
Kunne være interessant, hvis de lavede en undersøgelse, hvor det udelukkende er folk, som har haft elbil minimum 1 år. For det er klart, når man spørger folk med fossil bil også, så giver det et misvisende billede. Men en god nyhed til elbil skeptikerne. 👍
“Forestil dig at du har en elbil.” Her falder hele undersøgelsen til jorden. Altså de mest skeptiske, endnu ikke-elbilsejere er spurgt. Latterligt arbejde i elbilsland nr. 1 i verden.