Video: Tesla kører verden rundt for at bevise, at deres selvkørende teknologi fungerer. Senest i ’magisk rundkørsel’ i engelske Swindon.
Tesla satser benhårdt på, at deres selvkørende teknologi skal genskabe begejstringen for mærket – og gøre Tesla til verdens mest værdifulde selskab, som Tesla-chef Elon Musk ynder at sige.
I en serie af videoer, der skal overbevise bilkøbere og lovgivere om, at teknologien fungerer, lader Tesla derfor selvkørende biler tackle den mest komplekse trafik i Europa.
Tidligere har vi set en Model 3 selv navigere gennem den enorme rundkørsel ved Triumfbuen i Paris og de smalle gader i Rom, hvor de lokale som bekendt godt ved, hvor både speeder og horn sidder.
Seks rundkørsler i én
Denne gang er turen kommet til den ’magiske rundkørsel’ i engelske Swindon. Rundkørslen fra 1972 er verdensberømt, fordi den er bygget op som en stor rundkørsel, der er omgivet af fem mindre rundkørsler – seks i alt.
Folk fra hele verden kommer til Swindon for at se det, der lyder som opskriften på trafikuheld. Men faktisk fungerer rundkørslen fint. Nogle mener ligefrem, at den er genial, fordi den tillader biler at køre både med og mod uret inde i den samme rundkørsel.
Den Tesla Model 3, der kører gennem den ’magiske rundkørsel’ ved hjælp af mærkets Full Self Driving teknologi, kommer da også glat igennem. Også selv om den både skal holde tilbage og derefter accelerere ud i et hul i trafikken. På videoen ser det ud til at foregå sømløst og helt uden ryk i rattet eller hårde opbremsninger. Og ja, selvfølgelig ville Tesla aldrig selv læge en video op, der viste noget andet.
Pres på lovgivere
Serien af videoer er utvivlsomt et forsøg på at lægge pres på europæiske lovgivere. Elon Musk har flere gange luftet sin utilfredshed over den manglende, europæiske godkendelse af Teslas FSD-teknologi.
Det afgørende for Tesla er at få godkendt FSD som selvkørende uden krav om, at føreren hele tiden overvåger systemet. Men godkendelsen trækker ud. P.t. er det kun Mercedes, der har fået lov til at køre fuldt selvkørende – og kun med begrænset topfart på tyske motorveje under særlige forhold.
Set i det lys ved ingen, hvornår Tesla kan få godkendt ikke-overvåget FSD i Europa. Det kan ske i morgen, næste år eller aldrig. Dén usikkerhed irriterer Elon Musk, fordi han satser på selvkørende teknologi som det afgørende salgsargument for Tesla.
Roundabout final boss
FSD Supervised tackling Swindon Magic Roundabout in 🇬🇧 pic.twitter.com/cQBiBJ6JBk
— Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) July 25, 2025