Efter tre år får Skoda Octavia et midtvejs-facelift. Mest markant med firedelte forlygter, men også infotainment og benpladsen på bagsædet forbedres.
‘Lav aldrig om på et vinderhold’, lyder et mundheld fra fodboldens verden. Hvis Skoda skulle være tro mod denne bon mot, skulle tjekkerne ikke røre ved så meget som en enkelt møtrik i den mellemstore Octavia. Den ‘tjekkiske Golf’ med teknik fra VW-koncernen er nemlig en solid succes og bestseller for Skoda, der bare bliver ved med at øge både produktion og markedsandele i Europa – ikke mindst på grund af Octavias popularitet.
Det er fuldt fortjent. Tre år efter lanceringen af tredje generation af Octavia, er den fortsat blandt de bedste bud i den lille mellemklasse på en bil, der kan det hele og tilfredsstiller langt de fleste bilejeres ønsker om plads, køreegenskaber og byggekvalitet til fair priser. Det er – selv med luppen fremme – svært at finde svagheder ved Octavia.
Men konkurrenterne står aldrig stille. Kia har lige opdateret Ceed, Opel viser storform med Astra og søsterbilen Seat Leon får også opgraderet teknikken. Forude venter en lovende ny udgave af Honda Civic og i begyndelsen af 2017 gør Fiat comeback i klassen med en ny Tipo, der truer Octavia på både rummelighed og pris.
Man kan med andre ord ikke hvile på laurbærrerne, så Skoda ændrer faktisk på vinderbilen Octavia: Mest tydeligt foran, hvor tjekkerne nok engang skærper den kantede stil med firedelte forlygter a la den forrige generation af Mercedes E-klasse. Et stiltræk, der nok skal vække debat, men ligegyldig kan man ikke kalde Octavias nye, markante front.
Selvsikkerheden får endnu en tand ved hjælp af et af de mest effektive trick i bogen for visuel tuning: Hjulene rykker længere ud i hjulkasserne, hvilket giver Octavia et mere bredskuldret og mindre forsigtigt udtryk end før. En kosmetisk operation der også ville pynte på den større Superb – og mange andre biler for den sags skyld.
Bagude ændres der en smule på grafikken i baglygterne. LED-teknikken herfra rykker i øvrigt om i forlygterne, der – mod merpris – kan udstyres med fuld LED-teknik.
Udstyr fra Superb
Indvendig er ændringerne mere beskedne: Der er ny grafik på speedometer og omdrejningstæller og i midterkonsollen opgraderes infotainment-systemet med en trykfølsom skærm på op til 9,2 tommer, der kan kobles op til både Android og Apple-telefoner. Mere vigtigt er muligheden for at udstyre Octavia med udstyr og sikkerhedsassistenter fra den store Superb som blindvinkel-assistent, der også holder øje med tværgående trafik, parkerings-assistent, trailer-assistent, programmerbar nøgle, varme i rattet og automatisk bagklap.
Ifølge Skoda er det også lykkedes at finde endnu mere benplads på det i forvejen gæstfrie bagsæde.
Motorprogrammet får også en overhaling, så de de opgraderede motorer i snit kører 10 procent længere på literen. Som søsterbilerne Audi A3, Seat Leon og VW Golf bliver basismotoren fremover en nyudviklet 1,0 liters turbobenziner med tre cylindre.
Den ansigtsløftede Skoda Octavia kommer til Danmark lige efter årsskiftet – både som hatchback og stationcar.
Læs også testen: Snusfornuften sejrer stort i Skoda Octavia
Hej Jens,
Seat Altea? Mener du Ateca eller Leon?
/Andreas
Hej Andreas. Det var en smutter – jeg mener Leon, tak for rettelsen :o) Med venlig hilsen, Jens, hvilkenbil.dk