Skodas nye elbil bliver overraskende billig

Skoda løfter sløret for Elroq, mærkets blot anden elbil. Priserne starter ved en kvart million kr. for bilen, der ligner et nyt dansker-hit.

Så faldt den sidste camouflage-folie af Skoda blot anden elbil, Elroq. Samtidig er den danske importør klar med de første priser – og de er lavere end forventet.

Billigste Elroq kniber sig akkurat under 250.000 kr. – og dermed matcher den kompakte, men rummelige SUV faktisk mindre konkurrenter som VW ID.3 og selv kinesiske lavprisbiler som BYD Dolphin og MG4 på prisen. Det er en solid og positiv overraskelse for danske bilkøbere, der sædvanligvis har et godt øje til Skoda.

Bagfra lægger Elroq-designet sig tæt op af ‘storebror’ Enyaq.

I forbindelse med lanceringen af bilen tirsdag aften ’hjemme’ i Prag, talte både den tjekkiske fabrik og den danske importør da også om, at priserne på Elroq skal gøre det muligt for flere at få råd til en moderne og rummelig elbil.

374 til 560 km rækkevidde

Billigste Elroq er udstyret med et relativt beskedent batteri på 52 kWh, der giver en rækkevidde på 374 km. Motoren yder 125 kW (170 hk) og trækker på baghjulene.

Næste trin har et 59 kWh-batteri. Det øger rækkevidden til 400 km. Motoren yder også lidt mere – 150 kW (204 hk).

Største batteri kender vi fra Enyaq. Det er på 77 kWh og giver Elroq en rækkevidde på 560 km – den hidtil længste for en elektrisk Skoda. Med til det større batteri hører en kraftig elmotor på 210 kW (286 hk), der sender Elroq fra 0-100 km/t på 6,6 sek. Farten topper ved 180 km/t, mens batteriet tager op til 175 kW i en lynlander. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 pct. på 28 minutter. De billigere udgaver med mindre batterier klarer lynladning et par minutter hurtigere. Alle varianter kan lades med 11 kW vekselstrøm.

Navnet Skoda på rattet er nyt – men i store træk genbruger Elroq kabinen fra Enyaq.
Deler teknik med Enyaq

Mens priserne overrasker, gemmer der sig færre aha-oplevelser under den nu fjernede camouflage-folie.

Som ventet er Elroq mest af alt en forkortet udgave af den større Enyaq. De to elbiler står på den samme MEB-platform fra VW-koncernen, der også bruges i elbiler som VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Cupra Born.

Elroq har groft sagt fået ’bare’ kuperet bagenden, der er 17 cm kortere end Enyaqs og dermed må nøjes med et mindre bagagerum – 480 liter mod storebrors 585 liter.

Akselafstanden er til gengæld bevaret, og derfor kan vi forvente samme gæstfrie forhold på Elroqs bagsæde som i Enyaq.

Bagagerummet er fuld af praktiske detaljer – som opbevaringsnet til ladekablet under hattehylden.

Slægtskabet mellem de tjekkiske søsterbiler ses tydeligt i profil – her ligner Elroq til forveksling Enyaq. Man genkender både døre, vinduerne omkranset af pyntelister i krom og de blanke tagrælinger.

Front i nyt formsprog

Forfra er der derimod stor forskel. Elroq er den første Skoda i mærkets nye ’Modern Solid’ design: Fronten har det såkaldte ’Tech Deck’, hvor sensorer er gemt bag en smal, tværgående grill i mørk plast, der også rummer LED-kørelyset. Nedenunder sidder LED-lygterne i separate lygtehuse, og oppe på kølerhjelmen er logoet erstattet af navnet SKODA i versaler.

Versalerne går igen inde i kabinen på det nydesignede rat. Resten af kabinen – inklusive den centrale 13-tommer infotainmentskærm og de glimrende, mekaniske betjeningsknapper i rattet, er hentet direkte fra Enyaq-kabinen. Det samme gælder sæderne, den lille vippe-gearvælger mellem forsæderne og de nærmest fritsvævende, indvendige dørhåndtag.

Nyt er til gengæld muligheden for at vælge mellem fire forskellige kabinedesigns, der bl.a. byder på detaljer som orange syninger og sikkerhedsseler. Mange af materialerne er lavet med en høj grad af genbrugsmaterialer.

Med samme akselafstand som den større Enyaq skulle der være lige så god plads på bagsædet af Elroq.
Meget udstyr og Chat GPT

Softwaren skulle være opdateret nok en gang. Bl.a. får stemmestyringsassistenten ’Laura’ hjælp af kunstig intelligens i form af Chat GPT. Som den større Enyaq får Elroq også et væld af sikkerhedsassistenter, der skal gøre kørslen nemmere og mere sikker.

Udstyret er der heller ikke fedtet med. 19 tommer fælge, Travel Assist med adaptiv fartpilot, navigation, trådløs Apple CarPlay, parkeringssensorer for og bag, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, trådløs opladning til telefonen, nøglefri betjening og opvarmet rat er standard. Mindste udgave har dog ikke varmepumpe – den hører til udgaven med det store batteri.

Ligner nyt dansker-hit

Skoda Elroq kan første gang ses i Danmark på elbiludstillingen eCarExpo i Bella Centret 25.-27. oktober. Kort herefter står Elroq hos de danske forhandlere. Er man hurtig, kan man bestille en særlig First Edition i specielle farver med sort tag, 21 tommer hjul og det store batteri til 375.000 kr.

De første kunder får leveret Elroq i løbet af foråret. Det er senere end forventet. Til sommer udvides serien med 85x, en sportslig udgave med to motorer, 299 hk og træk på alle fire.

Interessen vil dog samle sig om de billige udgaver med baghjulstræk. Til skarpe priser ligner Skoda Elroq en af markedets hidtil mest folkelige elbiler – og endnu et dansker-hit for Skoda.

Fakta Skoda Elroq

Længde/bredde/højde: 449/188/163 cm
Bagagerum: 470/1.580 liter
Luftmodstand: 0,26 Cw

Skoda Elroq priser Batteri (netto) Effekt Max ladeeffekt Rækkevidde
50: 250.000 kr. 52 kWh 125 kW (170 hk) 145 kW 374 km
60: ? 59 kWh 150 kW (204 hk) 165 kW +400 km
85: 315.000 kr. 77 kWh 210 kW (286 hk) 175 kW 560 km
1st edition: 375.000 kr. 77 kWh 210 kW (286 hk) 175 kW 543 km
85x: ? 77kWh 220 kW (299 hk) ? ?

[email protected]

10 Kommentarer

  1. Kort efter eCarExpo står Elroq hos forhandlerne….men kunder kan først få den til foråret. Skal det forstås som at den kun står til udstilling. Hvornår kan First Edition leveres?

    • Ja, du skal regne med, at du kan se Elroq hos forhandlerne hen mod slutningen af året, men de første biler bliver først leveret i løbet af foråret. Det er senere end tidligere udmeldt – reelt er Elroq forsinket. First Edition vil være blandt de første biler, der leveres i Danmark. Mvh Jens Velling, redaktør.

  2. Hej Jens. Jeg synes, at 60’eren ligner noget for mig, hvis den skal koste omkring de 285.000, hvilket vel ikke er helt galt gættet? Men hvornår kommer den mon? vh Jens W – din gamle makker.

    • Hej Jens. En 60er til 285.000 kr. lyder realistisk – og det kunne også være 275.000 kr. Bedste bud er, at 60eren kommer sammen med 85x medio 2025. Bedste hilsner, Jens

    • Hej Martin. Træk er muligt. 1.000 kg til 50 og 60, måske mere til 85 og 85x – det ved vi først senere. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

  3. Hvorfor skulle man give 315.000 kr. for en skrabet model, når man for ca. 45.000 kr. mere kan købe en Tesla Model Y, som er større og har længere rækkevidde mere udstyr osv.. Man bliver jo taget godt og grundig bagi af de tyske bilproducenter.😂😂

    • Hvis noget er skrabet, må det da være en bil til 360.000 uden cockpit?
      Hvordan det er lovligt, forstår man ikke, men du får den aldrig solgt til mig.

    • Helt enig. Jeg ville til enhver tid vælge Model 3 Highland eller Y, hvis det handler om at få mest bil for få pengene – uden tvivl.
      Længere rækkevidde, bedre udstyr osv. osv.
      Havde den kostet 200.000 kr. ville det have været en billig bil. Jeg ser det bestemt ikke som en bil, jeg ville købe, fordi den skulle være “billig”

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here