Hele 19 ud af 50 sommerdæk dumper med et brag i FDMs store test af sommerdæk. Kun 10 slipper fra testen med en anbefaling.
Årets store test af 50 sommerdæk er en skuffelse. Alt for mange af de testede dæk kommer nemlig på glatis, konstaterer bilisternes interesseorganisation FDM, der står bag testen i samarbejde med den tyske søsterorganisation ADAC.
Testen gennemføres i år for 50. gang og er i den anledning udvidet til hele 50 dæk, der til gengæld kun tæller én størrelse: Den mest solgte 16-tommer-størrelse (205/55 R16), som passer til biler som blandt andet VW Golf.
Men jubilæums-testen ender alt andet end overbevisende for en stor del af de testede dæk.
19 dæk frarådes
Af de i alt 50 testede sommerdæk klarer kun de 10 sig så godt, at FDM kan anbefale dem. 21 dæk opnår et tilfredsstillende resultat, mens hele 19 dæk er så ringe, at FDM direkte fraråder dem.
Især dækkenes bremseegenskaber på våd vej afslører store forskelle. Hvor det bedste sommerdæk kun skal bruge 34,4 meter på at bremse helt ned fra 80 km/t., behøver det dårligste dæk til sammenligning næsten 60 meter.
En forskel på 25 meter. Eller set på en anden måde: Hvad der svarer til længden af fem biler, der holder bag hinanden.
”I en kritisk situation kan de være afgørende for, om det ender galt for både føreren selv og for medtrafikanterne. Derfor er det ikke godt nok, at så mange dæk ikke kan præstere bedre samlet set. Det illustrerer, at man som forbruger skal se sig for, når man køber dæk. Her kan vores test være en god hjælp,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen og tilføjer:
”Har man en ældre bil og et beskedent kørselsbehov, behøver man ikke nødvendigvis at vælge de dyreste og mest avancerede dæk. Her kan man godt tillade sig at skele mere til prisen, så længe dækkene ikke tilhører gruppen af dæk, vi fraråder. Men gode bremseegenskaber på våd og tør vej bør altid vægte tungest i ens dækvalg. Det er et spørgsmål om sikkerhed, og her må man ikke gå på kompromis,” råder han.
To dæk vinder testen
Det er to dæk fra Goodyear og Continental, der kåres som de bedste sommerdæk i 2023. De fremviser særligt gode egenskaber på både tør og våd vej.
I bunden af karakterlisten finder vi en række dæk, der – heldigvis – ikke er kendte herhjemme, med Premiorri Solazo som det absolut dårligste dæk, der er med i gruppen af dæk, FDM direkte fraråder, at man køber.
Hvilke dæk der er gode, og hvilke der er dårlige, kan du se i linket her.
Miljøvenlighed tæller med
Som i de tidligere år er dækkenes styre- og bremseegenskaber testet på både våd og tør vej, ligesom deres slidstyrke og støjniveau er opmålt. Men som noget nyt er der tilføjet en analyse af dækkenes miljømæssige egenskaber.
Miljøvurderingen vægtes med 30 procent, mens køresikkerheden vægtes med 70 procent.
Den nye del af testen omfatter en vurdering af dækkenes miljømæssige egenskaber i en såkaldt livscyklusanalyse. Den inkluderer velkendte kriterier, såsom hvor mange kilometer dækket kan køre, før det er slidt ned, den tilknyttede rullemodstand, brændstofforbrug og dækstøj.
Men som noget nyt vurderer eksperterne også partikelforureningen fra dækket, vægten af dækket, og hvor bæredygtigt dækket er. Sidstnævnte omhandler primært, hvor dækket er produceret, og hvilke miljøcertifikater fabrikken kan fremvise. Selve dækket vurderes også, og her handler det f.eks. om, hvorvidt der er tale om et nyt eller regummieret dæk, og om der er produktionsrester på dækket, der ukontrolleret og unødvendigt overføres til miljøet under den første køretur.
Derudover er der som led i testen gennemført en forureningsanalyse for nitrosaminer og PAH’er (polycykliske aromatiske kulbrinter). Den positive nyhed er, at der ikke blev påvist nitrosaminer i nogen af dækkene, og der blev heller ikke påvist PAH’er, der ville give anledning til bekymring i henhold til EU’s REACH-forordning.
Kilde: FDM.dk