Stellantis tjener ikke penge på Maserati. Derfor kan det ikoniske Maserati-mærke blive sat til salg – i kulissen lurer Ferrari og kineserne.
Stellantis-koncernen, der står bag kendte bilmærker som Citroën, Peugeot, Opel og Fiat, overvejer at sælge det traditionsrige luksusmærke Maserati. Beslutningen er endnu ikke truffet, men ifølge nyhedsbureauet Reuters har ledelsen hyret konsulenthuset McKinsey til at analysere alle muligheder for mærkets fremtid – herunder et potentielt salg.
Baggrunden for overvejelserne er, at Maserati i øjeblikket kæmper med faldende salg og stigende omkostninger. I 2024 solgte det italienske mærke blot 11.300 biler på verdensplan – et fald på over 50 procent sammenlignet med året før. Samtidig kom Maserati ud af 2024 med et driftsunderskud på næsten to milliarder kroner.
Maserati i frigear
Ifølge Reuters er der i øjeblikket ingen nye modeller på vej, og reelt er det stolte bilmærke sat i frigear og kører i tomgang. En tidligere investeringsplan er sat på pause, mens en ny lægges.
Situationen forværres yderligere af stigende told på luksusbiler i blandt andet USA, samt stadig hårdere konkurrence fra nye kinesiske premium-mærker.
Intern uenighed
Internt i Stellantis er der delte meninger om, hvad der skal ske med Maserati. Nogle ser mærket som en tung klods om benet på en koncern, der i forvejen har mange mærker at holde styr på. Andre mener, at Maseratis luksuriøse image stadig spiller en vigtig rolle i koncernens samlede strategi og image, og at det vil skade Stellantis’ rygte at sælge Maserati.
Officielt afviser Stellantis, at Maserati er til salg.
”Med al respekt – Maserati er ikke til salg,” siger en talsmand for Stellantis til Reuters.
Kina eller Ferrari
Meget tyder dog på, at alle muligheder undersøges. Bl.a. har Stellantis selv sagt, at specifikke planer for, hvad Stellantis skulle stille op med alle sine bilmærker – herunder eventuelt frasalg – var afgørende for valget af en ny topchef efter Carlos Tavares røg ud sidste år.
Det ligger derfor i kortene, at et eventuelt salg af Maserati kan blive aktuelt, hvis den rette køber dukker op. Rygter nævner blandt andet kinesiske bilproducenter som mulige interesserede.
Et andet rygte nævner Ferrari. Det sidste rygte giver god mening: Indtil Fiat solgte Ferrari fra, fungerede Maserati som et lidt billigere søstermærke til den stejlende hingst fra Maranello. På den måde kunne man benytte udvikling og teknologi fra Ferrari i to mærker, hvis Maserati dækkede markedet lige under den absolutte topklasse, som Ferrari repræsenterer.
Den situation kunne Ferrari re-etablere ved at købe Maserati tilbage. Men det kræver naturligvis, at Ferrari kan se en forretning i at eje Maserati igen. Her og nu bader Ferrari i succes og har ret beset ikke brug for andre end sig selv.
Ny chef har nøglen
En af de faktorer, der kan få afgørende betydning, er ledelsesskiftet i Stellantis-koncernen. Antonio Filosa tiltrådte i går som ny topchef for Stellantis, og meget tyder på, at han hurtigt vil fremlægge en ny forretningsplan for at få Maserati på rette spor.