Omfattende engelsk studie punkterer myten om, at fodgængere oftere bliver påkørt af elbiler end af benzin- og dieselbiler.
Fraværet af støj fra elbilernes motorer og elbilernes generelt lidt højere vægt er en skidt kombination. I hvert fald når det kommer til ulykker med bløde trafikanter som fodgængere og cyklister. Derfor er elbiler oftere involveret i ulykker med fodgængere.
Sådan lyder to ofte hørte påstande, men ingen af dem er rigtige. Et omfattende studie fra University of Leeds dokumenterer nemlig, at der ikke er forskel på antallet af elbilers og benzin- og dieselbilers ulykker med fodgængere.
Studiet har analyseret ulykker på baggrund af bilers 250 milliarder kørte miles (402 mia. kilometer) i Storbritannien. Data viser, at “det gennemsnitlige antal dræbte fodgængere er 57,8 pr. en milliard miles for elbiler og 58,9 for ikke-elektriske biler”. En mil svarer til 1,609 kilometer.
University of Leeds har analyseret tallene på baggrund af virkelige ulykker i Storbritannien fra 2014 til 2023.
I 2019 blev det påbudt ved EU-lov, at elbiler indregistreret i EU skal være udstyret med et akustisk system kaldet AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Det skal være hørbart ved hastigheder op til 20 km/t. Det er op til de enkelte producenter at bestemme, hvordan den akustiske advarsel lyder.
Ikke voldsommere skader
Ud over den første myte om, at fodgængerne ikke hører elbilerne, maner studiet fra Leeds også en anden myte i jorden. Nemlig den om, at elbiler - der i gennemsnit vejer 300 kilo mere end tilsvarende benzin- og dieselbiler - forårsager voldsommere skader på fodgængere.
“Vores analyse viser, at det ikke er tilfældet,” siger professor Zia Wadud fra the Institute for Transport Studies and School of Chemical and Process Engineering på University of Leeds.
Men de store SUV’ere, derimod…
Bilernes fysiske størrelse spiller derimod en betydende rolle for graden af fodgængernes kvæstelser, viser studiet.
“Vi bør koncentrere os mere om den stigende forekomst af høje SUV’er,” siger professor Wadud. “Uanset om SUV’erne er elektriske eller konventionelle, udgør disse større og tungere køretøjer en større sikkerhedsrisiko.”
Professoren tilføjer, at yderligere et par faktorer, der bør have en vis betydning, når man betragter bilparken generelt, er, at at SUV’er udleder mere CO2 i deres levetid, og at de fylder mere i trafikken. CO2’en er oplagt et problem for miljøet, og størrelsen betyder noget for den øgede trafik, for trængslen i trafikken.
Studiet fra University of Leeds kan læses ved at klikke på linket her.






