SUV’er betaler forholdsmæssigt mindre i CO2-afgift end andre køretøjer på grund af EU-beslutning fra slutningen af 1990erne.
Effektiv lobbyisme er en af de europæiske bilfabrikkers styrker, og da EU for godt 20 år siden vedtog en såkaldt CO2-forordning, vred blandt andre de tunge drenge hos Mercedes-Benz og BMW armen om på ryggen af de tyske politikere.
Resultatet blev en forordning, der reelt giver producenter af tunge biler som SUV’er lov til forholdsmæssigt at udlede mere CO2, end hvis producenternes bilpark har en overvægt af almindelige personbiler.
Den fælleseuropæiske, grønne interesseorganisation Transport & Environment har senest gjort opmærksom på misforholdet. Det er nemlig en meget medvirkende faktor til, at SUV’ernes andel på 10 procent af det europæiske bilsalg fra omkring ti år siden i dag er øget til at udgøre 50 procent af salget.
Og det er skidt for miljøet i en tid, hvor klimafokus i transportbranchen og alle mulige andre steder ellers fylder en del.
EU belønner SUV’er
Da forordningen trådte i kraft, trådte producenterne på speederen, sprøjtede SUV’er ud ledsaget af massive reklamekampagner, for det umiddelbare økonomiske regnestykke er det bekvemme, at fortjenesten på SUV’er generelt er højere end på små og mellemstore personbiler.
“EU’s klimaregler belønner bilproducenterne for at sælge SUV’er. Den nuværende CO2-regulering giver producenter, der sælger tungere biler, lov til at udlede mere CO2. Det skyldes de såkaldte massejusteringsberegninger af hver producents gennemsnitlige emissionsmål for deres bilflåde,” sagde Alex Keynes, Clean Vehicles Manager hos Transport and Environment for nylig til Ingeniøren.
En SUV og en såkaldt crossover er generelt tungere og har på grund af vægt og højde generelt en ringere brændstoføkonomi og udleder dermed mere CO2. Og producenternes samlede CO2-udledning beregnes blandt andet med en vægtfaktor, der gør, at tungere køretøjer altså må udlede mere.
Udligning på vej – måske
På grund af EU-reglerne for såkaldte nul-emissionskøretøjer bliver fordelene for tunge køretøjer med tiden mindre, og som reglerne er nu, vil alle nyproducerede SUV’er i 2035 være nul-emissionskøretøjer på lige fod med alle andre.
Transport and Environment påpeger dog, at ligestillingen ikke omfatter elektriske SUV’er. En biltype, som i øjeblikket fylder meget blandt elbiler.
“Set fra et nul-emissions-perspektiv er størrelsen ikke et problem, men ud fra et overordnet energisystem og materiale effektivitets-perspektiv, som selvfølgelig har indflydelse på emissionerne, er størrelsen på køretøjer vigtig,” siger Clean Vehicles Manager Alex Keynes til Ingeniøren.
Hans pointe er, at det aldrig har været vigtigere at få produceret og solgt flere små, almindelige elektriske personbiler. Vi har brug for flere af de mindre elbiler med et lavere kWh-forbrug til en lavere pris, så flere får råd til at bidrage til den grønne omstilling.
Flere er på vej – for eksempel BYD Dolphin og VW ID.2 all.