Barren for at opnå topkarakteren på fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest er igen hævet. Både krav til børns sikkerhed og den automatiske nødbremse skærpes.
Nu strammer Euro NCAP organisationen igen skruen, så det er sværere for bilproducenternes nye biler at opnå de maksimale fem stjerner i Euro NCAPS sikkerhedstest. Selvfølgelig med det formål at give forbrugerne sikrere biler og øge trafiksikkerheden. Det skriver FDMs medlemsmagasin ‘Motor’.
“De nye 2018-krav skal både gøre forskellene i resultaterne for de forskellige biler større og skubbe til udviklingen,” forklarer FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen, som er eneste danske repræsentant i Euro NCAP.
Efter flere stramninger de seneste år for bilernes evne til at modstå et sammenstød, den såkaldt passive sikkerhed, rettes fokus nu særligt mod, hvordan børnene i bilen klarer en kollision. Fra og med i år er det sværere at opnå topkarakter i Euro NCAPs sikkerhedstest, da der nu skal opnås 80 procent af de maksimale point i kategorien børnesikkerhed mod tidligere 75 procent.
Endnu skrappere krav på vej
Kravene til den aktive sikkerhed er også skærpet. Funktionen af den livreddende aktive nødbremse, AEB, er øget, og der skal scores 70 procent af de mulige point i denne kategori mod tidligere kun 50 procent for at score et femstjernet resultat.
Den nye grænseværdi vil gælde til udgangen af 2019, hvorefter det er planen, at kravene igen skærpes, skriver FDMs ‘Motor’.
Når du skal købe ny bil, er det vigtigt, at du både ser på antallet af Euro NCAP-stjerner og på årstallet af testen, råder FDM, da kravene hele tiden øges.
FDM anbefaler, at du køber biler med fire eller fem stjerner af så ny dato som muligt.
Læs også: Her er de sikreste biler i 2017