Fra VW Up til Volvo V70: Ny undersøgelse viser, at hver tredje danske bilist ville købe en fabriksny bil i 2014, hvis den danske registreringsafgift faldt til svensk niveau.
Mens danskernes foretrukne nye bil sidste år var VW Up, var svenskernes en Volvo V70 – en bil der i Danmark koster fra 535.000 kr., men som i Sverige kan købes for under det halve.
Årsagen er, at svenskerne ikke betaler registreringsafgift. Det betyder, at de i stedet for at købe småt, ifølge ny undersøgelse, stort set altid vælger større og dyrere modeller.
Og det ville vi danskere måske også gøre, hvis afgifterne blev reduceret.
I hvert fald erklærer mere end hver tredje danske bilejer sig klar til at udskifte deres nuværende bil med en fabriksny, allerede i år, hvis den danske registreringsafgift kom ned på et svensk prisniveau, viser en ny spørgeundersøgelse fra Applus Bilsyn.
“Det et overraskende stort tal. I øjeblikket efterspørger danskerne masser af brugte familiebiler og er fortsat til de helt små mikrobiler, når de køber ny bil. Sænker regeringen afgifterne på nye biler, ville det fjerne en stor del af denne efterspørgsel, fordi danskerne ville købe flere større biler – ligesom i Sverige,” forudser Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus Bilsyn, i en pressemeddelelse.
I og med at de danske biler i gennemsnit er tæt på 10 år, ville det medføre en bedre forbrændingsøkonomi og mindre CO2-forurening.
“Samtidig ville flere danskere opnå en bedre beskyttelse, fordi større, dyrere biler a la Volvo har mere kvalitet i konstruktionen,” siger direktøren for Applus Bilsyn.
Over 60 pct. af de adspurgte i undersøgelsen mener, at et eventuelt hul i statsbudgettet på grund af de reducerede afgifter skal dækkes via roadpricing – altså betaling for at benytte vejene.
Læs også: Autobranchen: Omlæg registreringsafgift nu
Applus Bilsyn har i undersøgelsen spurgt 2.144 bilejere. 35 procent svarer, at de vil udskifte den eksisterende bil med en ny bil allerede i 2014. 45 procent svarer måske til at udskifte bilen og 20 procent siger nej.
Se analysen her.