Nissan satser på lavt forbrug, lang rækkevidde og nem betjening med tredje generation af pionér-elbilen Leaf. I Danmark til foråret.
Tesla får ofte credit som mærket, der for alvor satte fart i omstillingen til elbiler. Men Nissan kan med fuld ret også kalde sig elbil-pionér. Siden det japanske mærke lancerede Leaf i 2010 er der trods alt fremstillet næsten 700.000 eksemplarer af den Golf-store elbil.
Noget af en bedrift, og det skyldes ikke mindst, at Leaf var blandt de første elbiler, der kombinerede en nogenlunde rækkevidde med fornuftige priser. Leaf var på mange måder den første, elektriske folkevogn.
Siden er der unægtelig sket en del. Ikke mindst for Nissan, der i dag befinder sig i en alvorlig krise og på mange måder har overladt sin gamle førerposition inden for elbiler til både Tesla og nye, kinesiske konkurrenter.
Skal give Nissan comeback
Her kommer tredje generation af elbilen Leaf ind i billedet. I dag var der verdenspremiere på nyheden i London, og man kan næsten ikke overvurdere bilens betydning: Tredje oplag af Leaf skal genskabe Nissans stærke position inden for elbiler og opveje den kæmpe globale nedtur, som mærket har oplevet de senere år.

Leaf skal også overbevise omverdenen om, at Nissan er tilbage og værd at investere i. Nissan fattes nemlig penge og er på udkig efter en partner, efter at en fusion med Honda gik i vasken tidligere i år.
Dermed er scenen sat for en bil, der kan blive make it or break it for den udfordrede japanske bilproducent.
Mere crossover end SUV
At dømme efter de første indtryk og specifikationer fra London, har japanerne tilsyneladende også gjort sig umage.
Designet tør vi godt kalde for det hidtil mest vellykkede på en Leaf. Hatchback-temaet har fået tilsat noget crossover, men Leaf er ikke høj som en SUV. Snarere en velproportioneret mellemting, der faktisk både ser elegant og dynamisk ud. Særligt bagenden med de kantede baglygter i sort glas, der også indeholder en integreret hækspoiler ser vellykket ud.
Glastaget giver lys i kabinen og har elektrisk ’solbrille’ funktion i topudgaverne: Du kan simpelthen dæmpe lyset i flere felter, hvis solen bliver for varm.
Over 600 km rækkevidde
Teknisk er der også masser af spændende nyheder.

Leaf den 3. er baseret på samme platform som Nissan Ariya og Renault Megane E-Tech, da Nissan fortsat samarbejder med franske Renault, selv om der er skruet ned for de økonomiske bånd.
Det er kun godt, for Renault laver netop nu fremragende elbiler.
Anno 2025 er dog sket store tekniske forbedringer – især sammenlignet med den gamle Leaf.
Du kan vælge mellem to batteristørrelser – 52 eller 75 kWh. Det giver henholdsvis 436 og 604 km rækkevidde. Så langt har ingen Leaf tidligere kunnet køre på en opladning.
Max-effekten er også øget til henholdsvis 105 og 150 kW. Rigtig hurtig bliver Leaf dog ikke ved lynladeren. Ifølge Nissan tager det ca. en halv time at lade batteriet op – og det er vel at mærke fra 20-80 pct., hvor de fleste opgiver ladetiden fra 10 pct.
Syv km pr. kWh
Det gamle ChaDeMo-stik er pensioneret til fordel for CCS-stik, og så er ladeporten flyttet om i forreste skærm. Den gamle frontplacering var sådan set praktisk, men også udsat ved mindre uheld.

Leaf får Vehicle-to-Load (V2L), så den kan levere strøm til eksterne enheder som elkedler, lamper eller en elektriske grill – ideelt til camping og udendørs brug. Bilen er også forberedt til Vehicle-to-Grid (V2G), så den i fremtiden kan sende strøm tilbage til elnettet. Det kan hjælpe med at sænke energiforbruget, spare dig penge og støtte et mere stabilt og bæredygtigt energisystem.
Netop forbrug for økonomi er vigtige for Nissan, der gør et stort nummer ud af effektiviteten. Luftmodstanden er lave 0,25, og det gør Leaf i stand til at klemme lidt over syv km ud af hver kWh ifølge WLTP-normen. Nissan hævder, at det giver en rækkevidde på op til 330 km, selv når du konstant kører 130 km/t på motorvejen. En fin værdi, som vi selvfølgelig glæder os til at teste.
Software fra Google
I kabinen er betjeningen baseret på software på Google, som vi ved fungerer fremragende i Renaults elbiler.
I Leaf giver det bl.a. direkte adgang til Maps, Assistant og Play Store på to store 14-tommer skærme, der udgør førerpladsen i Leaf.
Navigation, klima og lyd kan styres håndfrit med Google-baseret stemmestyring, og med Nissans app kan du bl.a. fjernstyre opladning, forvarmning af kabinen og planlægning af ruter.

Nissan følger også med tidens krav om flere fysiske knapper i betjeningen. Derfor er der masser af knapper i midterkonsollen til bl.a. ventilation, mens du kan styre lyd, fartpilot og flere assistentsystemer med knapper i rattet.
En virkelig fin detalje er paddles bag på rattet, der gør det muligt at finjustere rekuperationen af energi, når du slipper speederen: Fra ingenting til fuld one-pedal drive.
Køreassistenterne omfatter bl.a. Pro Pilot Assist, der er koblet op til navigationen og automatisk tilpasser farten og følger vejens kurver for mere afslappet motorvejskørsel. 360 graders kamera gør det lettere at manøvrere på trange steder, mens Invisible Hood View giver bedre udsyn forbi forhindringer som parkerede biler og bygninger.
I Danmark 2026
Selv om Nissan nu har afsløret alt om tredje udgave af Leaf, skal vi ind i begyndelsen af 2026, før bilen er i Danmark. Af samme grund kender vi endnu ikke priserne.
De kommer formentlig i løbet af efteråret, når den danske Nissan-importør åbner for bestillinger. Leaf til Danmark og resten af Europa skal produceres på Nissans fabrik i Sunderland, der er blevet ombygget for milliarder til mærkets fornyede satsning på elbiler.
Inden Leaf når frem, ser vi den mindre Micra sidst på året. Den er Nissans udgave af Renault 5, og har dermed gode chancer for at blive et andet tiltrængt salgshit for Nissan.
Nissan Leaf 2025
Elektrisk crossover med plads til fem, forhjulstræk.
Længde/bredde/højde/akselafstand: 435/181/155/269 cm.
Bagagerum: 437 liter
Anhængervægt: 750 kg
Vægt: 1.789 – 1.937 kg
130 kW (177 hk): 52 kWh-batteri, 436 km rækkevidde, forbrug: 7,0 km pr. kWh
160 kW (217 hk): 75 kWh-batteri, 604 km rækkevidde, forbrug: 7,0 km pr. kWh
Topfart: 160 km/t
0-100 km/t: hhv. 8,6/7,6 sek.
Konkurrenter: BYD Atto 3, Cupra Born, Kia EV3, MG S5, Peugeot E-3008, Renault Megane E-tech, Volvo EX30, VW ID.3