Fascinationen af Teslas vilde Cybertruck er fordampet. Tesla må give op til 6.000 dollars i rabat for at komme af med lagerbiler.
Har verden allerede fået nok af Teslas vilde Cybertruck med det dramatiske design i rustfrit stål?
Noget tyder på det.
Tilbage i 2022 kaldte Tesla-ejer Elon Musk efterspørgslen på den dengang forsinkede Cybertruck ’absurd’. Tesla måtte lige frem stoppe for forhåndsbestillinger i USA, Canada og Mexico. Ifølge Musk fordi ”vi har flere forhåndsordrer på Cybertruck, end vi kan klare med tre års produktion.”
Siden er der som bekendt sket en hel del i verden. Vi har haft corona-epidemi, Rusland har invaderet Ukraine og Donald Trump er igen præsident i USA. Blandt andet med hjælp fra førnævnte Musk, der til gengæld har fået en fremtrædende plads i Trump-administrationen.
Verden er et andet sted og stemningen er skiftet. Også i forhold til den stærkt hypede Cybertruck. Endnu inden Tesla er nået op på den planlagte produktion på 250.000 styk årligt, falder efterspørgslen. Endda så kraftigt, at Tesla nu bliver nødt til at give op til 6.000 dollars i rabat (43.000 kr.) på de mange 2024-modeller, der endnu står på lager. Det skriver flere medier som bl.a. Electrek.
Topmodeller sælges som standard
Den største rabat fås på den dyre ’Foundation Series’, som Tesla har særligt svært ved at slippe af med. I et forsøg på at komme af med de dyre topmodeller, har Tesla poleret ’’Foundation Series’ graveringer væk og forsøgt at sælge dem som almindelige og billigere Cybertrucks.
På akavet vis har Tesla fået et andet problem med Cybertruck: 2025-modellerne er blevet godkendt til at udløse et skattefradrag på 7.500 dollars (knapt 54.000 kr.). Dermed er de mere attraktive at købe end de gamle 2024-modeller, der hober sig op lagre i USA og Canada.
Så længe det varer, for Trump-administrationen har med velsignelse af Elon Musk indledt en regulær krig mod elbiler, der bl.a. indebærer fjernelse af al støtte til elbiler som bl.a. skattefradrag.
Om kort tid – formentlig en måned – er skattefradraget væk, og så bliver Cybertruck dyrere. Som salget ser ud nu, vil det alt andet lige øge lagerbeholdningen af usælgelige Cybertrucks. Derfor har Tesla travlt med at sælge ud af gamle 2024-modeller, inden 2025-modellerne også begynder at hobe sig op.
Uheld og demonstrationer
Sløvt sælgende Cybertrucks er blot den seneste af en lang række af dårlige nyheder for Tesla. For nylig kom det frem, at netop to Cybertrucks har været involveret i ’hændelser’, mens ejerne benyttede den Full-Self Driving teknologi, som Tesla satser så hårdt på. I det ene tilfælde kørte en selvkørende Cybertruck ind i en lygtepæl, i et andet greb føreren ind i sidste øjeblik, inden hans Cybertruck kørte frontalt ind i en modkørende bil.

NHTSA, den amerikanske vejmyndighed, undersøger flere tilfælde af ’hændelser’ med Teslas selvkørende FSD-teknologi. Det er kritisk for Tesla, der vil lancere selvkørende ’robotaxaer’ i hele USA i 2026.
Hertil kommer, at Tesla-salget for første gang nogensinde gik tilbage i 2024. Mange ser det som et resultat af, at Elon Musks politiske ambitioner og ofte meget markante udmeldinger får stadig flere forbrugere til at fravælge Tesla.
I lørdags var der indkaldt til globale demonstrationer mod Musk foran Tesla-forretninger i hele verden. Ifølge BBC var der især ‘spredte demonstrationer’ foran amerikanske Tesla-forhandlere med mellem et dusin og et par hundrede demonstranter.