Test: Billig fransk elbil vil friste mange danske familier

biltest citroën ë-c3 aircross

BILTEST: Rækkevidden er beskeden og elmotoren hyler som en sporvogn - men Citroën ë-C3 Aircross har mange indre kvaliteter. 

Hvilken bil?

Aircross er den forlængede udgave af Citroëns hidtil mindste og billigste elbil, ë-C3. Og vi taler ikke om udvidelse a la lille udestue - snarere en større tilbygning, der gør Aircross hele 40 cm længere og øger bagagerummet fra 310 til mægtige 460 liter.

Bagsædepassagerne nyder også godt af, at bagsædet er rykket 65 mm længere væk fra forsæderne.

Den danske Citroën-importør kører vidt forskellig prispolitik for de to ë-C3 modeller. Mens den lille kan købes helt ned til 160.000 kr., hvilket aktuelt gør den til Danmarks billigste elbil, skal man betale mindst 200.000 kr. for den længere Aircross. Til gengæld tilbyder Citroën for tiden stærke privatleasingpriser på Aircross. Med 10.000 kr. i udbetaling og lige så mange årlige kilometer over 36 måneder, slipper du med en månedlig ydelse på 2.145 kr. Det er billigt.

Her tester vi Aircross med mellemste udstyrstrin Plus til 215.000 kr. med 83 kW-elmotor, forhjulstræk og et 44 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på 306 km.

Vidste du at?

Citroën ë-C3 fik en hård fødsel, der på mange måder stadig forfølger bilen. 

Egentlig skulle den være lanceret i begyndelsen af 2024 som den første ‘billige’ elbil til 180.000 kr. 

Flere forsinkelser betød, at danskerne først for alvor har kunnet købe bilen i dette forår, og i mellemtiden er udvalget af kompakte elbiler under 200.000 kr. udvidet markant. Nye rivaler som Renault 4 og 5, BYD Dolphin Surf og Hyundai Inster vil også have en bid af den franske tærte, og næste år lancerer VW-gruppen hele fire konkurrenter, der utvivlsomt skærper konkurrencen yderligere.

Forsinkelsen gør også, at detaljer som nøglebetjening, ingen betjeningsskærm i basisudgaverne og en beskeden rækkevidde på godt 300 km får ë-C3 til at fremstå en smule gammeldags. At det også giver Aircross nogle kvaliteter, vender vi tilbage til.

Hvordan er førerpladsen?

Tres bon, som de siger i Frankrig. Du sidder overraskende højt i ë-C3 Aircross, og det giver et glimrende overblik. Også over bilen, der med sit kantede karrosseri giver et godt indtryk af, hvor hjørnerne befinder sig.

Det bedste er Citroëns ‘analoge’ head-up display. I stedet for den dyre løsning med at kaste hastighed og andre informationer op på forruden, har de franske ingeniører placeret et smalt digitalt speedometer lige under forruden. Det fungerer forbilledligt, fordi øjet kun skal vandre lidt mellem vej og speedometer. 

Det næstbedste er de to fysiske knapper til venstre for rattet, der direkte og uden swipes og tryk på utallige skærmmenuer som i kinesiske biler ‘kvæler’ både fartalarm og linjevogter. Af hjertet merci Citroën.

Vi er også begejstrede for de mange andre fysiske knapper, der gør det let at justere lyd, varme og fartpilot.

Forsæderne er polstrede efter alle kunstens regler, som Citroën kalder for Advanced Comfort, og er en fornøjelse på længere ture. Så lever vi med den noget sløve infotainmentskærm og den spøjse brug af gammeldags tændingsnøgle, der skal drejes som i fortidens fossilbiler for at vække elmotoren. Men vi griner ikke af det, for der er noget nærmest hyggeligt og mekanisk over funktionen, som giver den ellers sterile elbil-oplevelse lidt farve. Men tag ikke fejl. Citroën hygger ikke om sine kunder - de sparer penge.

Hvordan opleves kabinen?

Kabinen er på mange måder ë-C3 Aircross’ trumfkort. Her er meget hård plastic, men kabinen fremstår solid og er effektivt udhulet.

Bagsædet er et godt sted at opholde sig med god støtte under lårene, plads til spidse knæ og ingen problemer med at stikke sko i str. 45 ind under forsæderne.

Længere bagude er bagagerummet både stort og regulært. En solid bundplade gør det muligt at skubbe tung bagage direkte ind, og under gulvet åbenbares et kælderrum, der tager meget mere end et sæt ladekabler. Her er der reelle fordele ved at vælge Aircross frem for den kortere søsterbil.

På ét punkt taber Aircross dog familieduellen. Den ekstra vægt betyder, at Aircross ikke må tage 550, men kun 350 kg på krogen. Så glem campingvognen - Aircross klarer højest en smule haveaffald.

Er sikkerheden i orden?

Svaret må blive et måske ledsaget af en bekymret panderynke. Bilen er endnu ikke testet af Euro NCAP, og Citroën er ikke kendt for at køre fem-stjernede resultater hjem til pokalskabet: Siden 2017 har kun to ud af otte testede Citroëner scoret de maksimale fem NCAP-stjerner.

Citroën ë-C3 har seks airbags, men ingen moderne centerairbag mellem de to forsædepassagerer. Adaptiv fartpilot og en række andre tiltag kan slet ikke fås og sikkerhedsassistenter som nødbremse og linjevogter er kun på lovpligtigt niveau. Når Euro NCAP crashtester den billige Citroën håber vi på mere end tre stjerner men tror ikke på flere end fire. Historien tillader ikke større optimisme.

Hvordan kører den?

Citroën, også ë-C3, har ry for at være blød som fransk smør. Jeg oplever snarere Aircross som relativt fast i fjedrene med behersket krængning i kurverne. Alligevel er den  komfortabel trods sin simple, halvstive bagaksel.

Franske ingeniører kan altså noget med fjedre og støddæmpere - og beviser det endnu engang med ë-C3.

Styringen er dog for let, hvis man sætter pris på bare en smule feedback fra asfalten. Det næsten firkantede rat gør heller ikke noget godt for køreoplevelsen. Når du retter op ud af et skarpt sving og lader rattet løbe mellem hænderne, sker det i hak, fordi rattet ikke er rundt. Det er jo dumt - og et eksempel på, at designerne særligt i elbiler får lov til at sætte form over funktion.

På motorvejen stiger støj fra vind og især dæk hørbart og afslører, at der ikke er brugt mange euro på støjdæmpning. Det er så at sige prisen for at holde prisen nede.

Hvordan er motor og opladning?

Modsat mange andre elbiler nøjes Citroën med en elmotor med beskedne 88 kW (113 hk), der løber tør for fart ved 135 km/t. Det er faktisk OK, for motoren sætter godt af og i daglig brug savner vi ikke kræfter. Men så er der lyden - elmotoren hviner simpelthen som en gammel tjekkisk sporvogn under acceleration. Usædvanligt, uskønt og uacceptabelt. Prøv det selv - for nogle vil hvineriet være en dealbreaker.

En anden udfordring er lynladning. Citroën hævder, at max-effekten er 100 kW. Faktum er, at vi kortvarigt toppede på 53 kW, selv om vi begyndte med ni pct. på batteriet. Da vi tidligere i år testede den lille ë-C3, toppede vi - også kortvarigt - på 67 pct. I begge tilfælde var temperaturen 15-17 grader, så opladningen kan ikke være begrænset på grund af kulde. Det er alt andet end imponerende. Citroën bliver kun reddet af, at der trods alt er grænser for, hvor lang tid det tager at lade et lille batteri på 44 kWh.

Effektiviteten er heller ikke overbevisende. Forvent omkring 5 km pr. kWh ved blandet kørsel. Det giver en maksimal rækkevidde på 220 km - og under 200 km i vinterhalvåret, hvis man også vover sig ud på motorvej. Kører du ofte lange ture, findes der bedre alternativer end ë-C3.

Passer prisen?

Uh, det er sådan lidt comme ci, comme ca, som franskmændene siger, når der ikke er findes et klart svar. På den ene side tilbyder ë-C3 Aircross så meget plads til prisen, at de 215.000 kr. virker fair. På den anden er der også sparet på udstyret. Trods navnet mangler Plus-udgaven bl.a. adaptiv fartpilot, navigation og trådløs opladning. Detaljer, der som regel er standard i kinesiske konkurrenter.

Det får du i topudgaven VTR Sport for 10.000 kr. ekstra - altså undtagen adaptiv fartpilot, der slet ikke findes til ë-C3.

Mens den korte ë-C3 er så billig, at den ligner et godt køb, er privatleasing nok den bedste indgang til Aircross. Hvis man alligevel vil skifte bil efter tre år er en månedlig ydelse på 2.145 kr. blandt markedets bedste privatleasing-tilbud lige nu.

Er der alternativer?

2025 har været et mindre gennembrud for kompakte elbiler i prisklassen omkring 200.000 kr. Hvis Citroën havde været klar med ë-C3 som planlagt, ville modellen have fået et forspring - nu er der pludselig adskillige alternativer.

Den franske kusine Peugeot E-2008 fås lige nu for 230.000 kr. med 402 km rækkevidde, adaptiv fartpilot og en mere lækker kabine. Pladsen på bagsæde og i bagagerum er kun minimalt mindre end i Aircross, så de 15.000 kr. mere for E-2008 er godt givet ud.

Renault 4 E-Tech koster kun 207.000 i basisudgaven Evolution, der har omtrent samme udstyr og specifikationer som Aircross. Pladsen bag forsæderne er dog mindre, men Renault er lavet med mere fransk flair for design og detaljer - den er simpelthen mere chic. Og bruger du 222.000 kroner på den, får du større batteri med 407 km rækkevidde og stærkere elmotor med 110 kW. Vi synes, at Renault 4 virker mere moden og helstøbt for blot 7.000 kr. ekstra.

BYD Atto 2 Active matcher ë-C3 Aircross på størrelsen, har mere udstyr og motorkraft, samme rækkevidde men lader lige så langsomt. Køreegenskaberne er dog middelmådige, men prisen på 210.000 kr. er konkurrencedygtig, hvis du mest er til bykørsel. 

Senere i år ventes Fiat-udgaven af ë-C3 – Grande Panda. Den har præcis samme teknik, men er kortere omend bagagerummet er næsten lige så stort. Prisen er 190.000 kr., inklusive alt i udstyr - undtagen adaptiv fartpilot.

Konklusion

For: Plads, komfort, garanti.
Imod: Rækkevidde, ladeeffekt, hylende elmotor, ingen adaptiv fartpilot
Hvilkenbil siger: 

Det er fristende at pege fingre af åbenlyse udfordringer som den gammeldags tændingsnøgle, fraværet af adaptiv fartpilot og det lille batteri med kort rækkevidde og langsom lynladning og så dømme Citroën ë-C3 Aircross ude. Men den familievenlige franskmand har også indre kvaliteter som god plads, fin komfort og en jordnær attitude, som vil tiltale danske bilkøbere, der ikke drømmer om et højteknologisk rumskib, men bare vil have en ærlig bil, der tilfældigvis kører på strøm.

Her leverer ë-C3 Aircross varen og fremstår som et reelt alternativ til især kinesiske biler, der ofte er så ‘tekniske’, at de virker fremmedgørende. Men Citroën skal allerede nu tænke i opdateringer og forbedringer, for konkurrencen blandt de billigste elbiler bliver ekstremt hård i 2026.

FAKTA: Citroën ë-C3 Aircross Plus

Vejl. pris: 215.000 kr.
Pris billigste (You!): 200.000 kr.
Privatleasing: (Plus Limited) 2.145 kr./måned, 9.995 kr. i førstegangsydelse, 10.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (mekanisk): 5 år/150.000 km
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Garanti (lak/rust): 3/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 440/185/166 cm
Akselafstand: 267 cm
Bagagerum/nedf. bagsæde: 460 / 1.600 liter
Køreklar vægt: 1.580 kg
Anhængervægt: 350 kg
Batterikapacitet (brutto): 44 kWh
Rækkevidde (WLTP): 306 km
Forbrug (WLTP): 5,7 km/kWh
Rækkevidde i test: Ca. 210 km (12-16 grader, mest landevej, lidt motorvej)
Ladeevne: Op til 100 kWh DC/11 kWh AC
Opladningstid: Ca. 26 minutter (20-80 pct. ved hurtiglader), ca. 2 timer og 50 minutter (20-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 83 kW (113 hk), 120 Nm, forhjulstræk
0-100 km/t: 9,7 sek
Topfart: 145 km/t

Særligt standardudstyr:

Aut. nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejstribeassistent, skiltegenkendelse, fartpilot, fuld LED-lygter, aut. op- og nedblænding, p-sensor bag, bakkamera, 1-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og foldefunktion, 4 x elruder, regnsensor, 10,25 tommer infotainmentskærm, DAB-radio, 6 højttalere, bluetooth, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, læderrat, 17 tommer fælge.

Metallak: 5.000-9.500 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here