TEST: Charmerende Fiat Panda spiller kostbar

BILTEST: Fiat Panda har rigelig stil, plads og kvalitet til at være med på A-holdet i den storsælgende mini-klasse – desværre er prisen alt for høj.

Hvilken bil?
Fiat Panda er Fiats ”folkevogn”: En ærlig mini med relativt god plads, pakket ind med italiensk flair for design – her en gennemført brug af afrundede firkanter, der går igen fra forlygter til bagruder. Den nye Panda bygger videre på forgængerens teknik, men er blevet 11 centimeter længere. En anden nyhed er den spændende TwinAir motor med to cylindre, der fås med og uden turbo. Her tester vi dog basis-udgaven med Fiats velkendte, firecylindrede 1,2 liters motor.

Vidste du at?
Som model har Fiat Panda hele 32 år på bagen.

Ur-Panda’en var rustik med masser af rå plade i kabinen og sæder, der mindede om klapstole fra Bilka. I dag er Panda udviklet til en stilsikker og raffineret mini, der skal konkurrere med klassedukse som VW Up og Kia Picanto.

Kodeordene er gennemført italiensk design og en højloftet kabine, der giver indtryk af at køre i en lidt større bil.

Hvordan er førerpladsen?
Man sidder højere i Panda end i konkurrenterne til gavn for både udsyn og siddestilling. Desværre kan rattet kun justeres i højden, så er du langbenet, må du vælge mellem at sidde tæt på pedalerne eller langt fra rattet. Betjeningen er logisk med tydelige instrumenter og enkle betjeningsgreb, og den højtplacerede gearstang gør gearskift til en leg. Trods brug af hård plastic er finishen overbevisende – Panda efterlader samme kvalitetsindtryk som VW’s fine Up.

 

Hvordan opleves kabinen?
Med fem døre og højt til loftet som standard er Fiat Panda født som praktiker. Dog skal man op i mellemste udstyrstrin Easy for at få splitbagsæde med i prisen. Selv om Panda er vokset en anelse, er benpladsen på bagsædet fortsat beskeden. På den anden led – i bredden – er der gjort plads til tre (smalskuldrede) passagerer, og det høje sæde letter ind og udstigning. Bagagerummet byder på 225 liter regulære liter, men mangler VW Up’s geniale mulighed for at udnytte hele ”kælderen”.

Er sikkerheden i orden?
Fiat Panda missede den femte stjerne i Euro NCAP crashtesten. Faktisk ville Panda kun få tre stjerner efter de nye, skærpede 2012-krav, hvilket i øvrigt også gælder for Pandas direkte konkurrent VW Up. Når Panda mister stjerner skyldes det fraværet af antiskrid og sideairbags i forsæderne på visse markeder – begge dele er dog standard i Danmark. Hvilkenbil vurderer, at Fiat Panda reelt er blandt de sikreste biler i sin klasse. Læs en detaljeret vurdering på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Som sin forgænger er Panda blødt affjedret og fortærer fortsat vejbump og hullet asfalt som var det delikat bambus. Men hvor sving fik forgængeren til at krænge som et skib i høj sø, er der nu strammet op på køreegenskaberne i afløseren. Selv på motorvejen holder den nye Panda kursen stabilt kursen med behersket støj fra vind, motor og dæk. Det letgående styretøj formidler ikke megen information om vejen og er ikke så præcis som i VW Up, men gælder det komfort, er Panda fuldt på omgangshøjde.

Hvordan er motoren?
Alderen trykker Fiat’s garvede 1,2 liter. Bevares, den firecylindrede gangkultur er fornem og motoren tager gerne omdrejninger, men man savner det sidste svirp af kraft til overhalinger. Gearingen er høj for at holde forbruget nede, og det kvæler ethvert tilløb til temperament. Omvendt er motoren støjsvag og vi noterede et testforbrug på 18,4 km/l i snit – det er godkendt.

Men vent på TwinAir motoren, der kommer i november. Den er grovere, men også sjovere, kører 23,8 km/l og er 10.000 kr. billigere. Som de siger i Italien: Den er et tilbud, du ikke kan sige nej til.

Passer prisen?
Med al respekt må en Fiat ikke ligge i den dyre ende sammenlignet med konkurrenterne. Det gør Panda. Fiat må have prissat den umiddelbart før priskrigen brød ud i bilernes mindste klasse. Her kan du i dag få en håndfuld biler fra 84.000 kroner – og en af dem er den foregående Panda, der til 94.000 kroner er hele 30.000 kr. billigere end testbilen med samme motor og udstyr. Et godt tilbud der udstiller, at den nye Panda er kommet for dyrt ind på markedet.

Er der alternativer?
Mange. Som nævnt har den foregående Panda – nu med tilnavnet Classic – mange af de samme kvaliteter, men koster 30.000 kr. mindre. Et andet stærkt alternativ er Kia Picanto 1,2 Motion Plus til 107.000 kr., der lokker med syv års garanti og er 17.000 kr. billigere. Endelig er det svært at komme uden om VW’s vellykkede Up, der inklusive aircondition koster 112.000 kr. Det er 12.000 kr. mindre end Fiat Panda – og så mangler den stadig aircondition til 10.000 kr…

Konklusion:
For: Gennemført stil og god komfort.
Imod: Høje priser og beskedent udstyr.
Hvilkenbil siger:

Fiat Panda er smart, praktisk, komfortabel og et mere charmerende bekendtskab end konkurrenterne Kia Picanto og VW Up. De er til gengæld 20.000 kr. billigere og så har Panda et problem. Prisen alene koster Fiat’s ellers fine baby en stjerne.

FAKTA: FIAT PANDA 1,2 EASY

Vejl. pris, inkl. lev.: 124.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 19,6 km/l
Forbrug i test: 18,4 km/l
Længde/bredde/højde: 365/164/155 cm
Bagagerum (min/max): 225/870 liter
Vægt: 940 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter
Effekt: 69 hk/102 Nm
0-100 km/t: 14,2 sek
Topfart: 164 km/t

Særligt standard udstyr (Easy):
Fjernbetjent centrallås, el-ruder for, højdejusterbart rat, splitbagsæde, cd-radio m. seks højttalere, hill holder.
Metallak: 5.500 kr. Aircondition: 10.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk).

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here