Test: Elektriske stjerner er ved at brænde ud

mercedes eqa eqb

BILTEST: Mercedes’ mindste elbiler EQA og EQB har tre år på bagen – og det viser sig at være nådesløst lang tid i elbilernes verden.

Hvilken bil?

Mercedes EQA og den forlængede EQB med plads til syv er Mercedes’ udspil i den populære klasse for mellemstore, elektriske SUV’er. Her vrimler det med konkurrenter, hvor de vigtigste er Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron, BMW iX1, Skoda Enyaq og de nye franskmænd Renault Scenic Electric og Peugeot e-3008 og 5008.
Her tester vi den mindste EQA 250+ AMG Edition til 430.000 kr. og den lange EQB 350 4Matic AMG Edition med tredje sæderække, plads til syv og to motorer med firehjulstræk til 517.000 kr. Især EQB er populær som firmabil, mens EQA som Mercedes’ billigste model også har mange private købere.

Vidste du at?

EQA og EQB er baseret på fossilbilerne GLA og GLB, der stammer fra 2019. I 2021 kom de elektriske udgaver, der helt i tråd med Mercedes’ modelbetegnelser for elbiler fik forbogstaverne EQ. Modsat mærkets større elbiler som EQE og EQS er EQA og EQB altså ikke født som elbiler, men ombygget til eldrift. Basisudgaven har én elmotor, der trækker på forhjulene, mens topudgaven med firehjulstræk har to motorer. Sidste år fik begge udgaver et mindre facelift og mere udstyr samt et lidt større batteri. Ved at øge kapaciteten fra 66 til 70 kWh, imødekommer Mercedes en af modellens største kritikpunkter – den beskedne rækkevidde. Med det større batteri har EQA nu en rækkevidde på respektable 553 km. ’Storebror’ EQB når i bedste fald ud på 462 km. Testbilen med to motorer, 4Matic og 20-tommer hjul er dog helt nede på 403 km.

Hvordan er førerpladsen?

Førerpladsen er noget af det bedste ved EQA og EQB. Du sidder med det helt rigtige forhold mellem rat, pedaler og sæde, og Mercedes’ MBUX-infotainment system er blandt markedets bedste. Skærmen er skarp og hurtig, betjeningen ganske ligetil og udvidet med fysiske knapper til ventilationen. Stemmestyring, der stadig driller i mange moderne biler, fungerer godt og blot ét tryk på skærmen lukker munden på irriterende biplyde, hvis du kommer til at overtræde fartgrænsen. Yderligere to tryk, så slipper du også for vognbaneassistentens ryk i rattet, som mange ikke bryder sig om.
Vi har kun én klage: De kombinerede tryk- og touchknapper på rattet til lyd, kørecomputer og fartpilot er svære at dosere. Drop touch-funktionen og gå tilbage til analoge knapper, bitte.

Hvordan opleves kabinen?

I EQA er kabinen som en skræddersyet Hugo Boss habit: Lidt snæver, men akkurat stor nok. EQB tilbyder mere benplads på bagsædet, og mod merpris leveres den med to mindre sæder i bagagerummet. Det gør dog mere EQB til en 5+2 end en fuldblods syv-personers SUV. Tredje sæderække er kun for børn – og de må gerne gå til akrobatik. Dine gamle bedsteforældre får du i hvert fald aldrig ind på tredje række…
Finishen er fin. Hvor flere moderne elbiler – hvem sagde VW? – bærer præg af, at der er sparet på materialerne, er der tilstrækkeligt med bløde overflader, alu-dele og lækkert betræk i EQA og B til at give en reel Mercedes-fornemmelse. Også selv om EQA faktisk er den billigste model i Mercedes-programmet.  

Er sikkerheden i orden?

Euro NCAP crashtestede den Mercedes B-klasse, som EQA og dermed også EQB deler opbygning med tilbage i 2019. Efterfølgende har NCAP overført resultaterne til EQA, der overordnet slipper godt fra crashtesten og scorer topkarakteren fem ud af fem stjerner. Euro NCAP finder faktisk ingen nævneværdigheder svagheder, hverken i de passive eller aktive sikkerhedssystemer. Man skal dog være opmærksom på, at Euro NCAP har skærpet crashtesten mange gange siden 2019, men også ud fra moderne standarder vil EQA og EQB være sikre biler. Læs mere hos Euro NCAP her.

Hvordan kører den?

I forhold til størrelsen er EQA og EQB tunge biler – selv den mindste EQA begynder på den svære side af to ton. Samtidig skal undervognen tøjle SUV-designets højere tyngdepunkt. Mercedes har taget konsekvensen med en blød opsætning med fokus på komfort. Et godt valg, der desværre ikke helt lykkes. Selv om køredynamik og styring i skarp sovs er ofret på komfortens alter, slår ujævnheder igennem. Her hjælper det næppe, at standardhjulene på 18-tommer er opgraderet til 20-tommers AMG-fælge på testbilerne. Kæmpehjulene gør ikke noget for komforten, så overvej at spare pengene, selv om de er flotte. Det vil formentlig også reducere den dækstøj, som EQA og B har rigeligt af på alt andet end nystrøget asfalt.

Hvordan er motoren?

Med 140 kW (190 hk) må EQA være den mindst potente elbil til prisen. Men det gør faktisk ikke noget. Forhjulstrækket kan alligevel ikke håndtere mere end det velvoksne moment på 385 Nm, der giver EQA et passende kraftoverskud. Så hvor nogle elbiler virker hektiske og overmotoriserede, fremstår EQA afrundet og afslappet.
Pointen understreges i EQB’en med to motorer og anderledes muskuløse 215 kW (292 hk). Med firehjulstræk har den styr på kræfterne, men det strider imod bilens tilbagelænede natur at fyre de mange kræfter af. Afslappet cruising er EQA og B’s DNA, så vi ville nøjes med forhjulstræk og den lille motor. Så får du også længere rækkevidde. Mens den kraftige EQB er helt nede omkring 400 km med firehjulstræk og de store 20-tommer fælge, kan du lokke 553 km ud af 250+ motoren. Helt så langt kom vi ikke, men efter en uge med overvejende motorvejskørsel op til 130 km/t, nåede vi et snit på 5,7 km/kWh. Det giver en reel rækkevidde på 400 km ved sommertemperaturer – det er både brugbart og godkendt.
Til gengæld skuffer ladekapaciteten. Max 100 kW i en lynlader er ikke længere tidssvarende.

Passer prisen?

Det korte svar er nej. Både EQA og EQB er for dyre, når man holder deres noget bedagede el-teknologi og moderate udstyrsniveau op mod prisen. Alderen trykker simpelthen, når man vurderer afgørende elbil-kompetencer som effektivitet, ladeevne og reel rækkevidde. Trumfkortet er naturligvis Mercedes-navnet, som mange gerne betaler ekstra for. Men på EQA og EQB sidder stjernen på to biler, der ikke længere teknologisk kan matche nye konkurrenter, der oven i købet er billigere. Tre år er lang tid i elbilernes verden, hvor udviklingen går nådesløst hurtigt. Af samme grund vil vi anbefale leasing frem for køb af EQA og EQB. På den måde undgår du som køber et værditab, der kan blive lidt for stort.

Er der alternativer?

Mange! Især til EQA. EQB har fordel af, at der endnu er få konkurrenter med plads til syv – men de er på vej.
EQA har to direkte rivaler: Audis netop forbedrede Q4 e-tron med kraftigere motor (210 kW), baghjulstræk, bedre plads og generelt bedre køreegenskaber til 420.000 kr. Og BMW iX1, der fås fra 395.000 kr. med lidt flere hestekræfter men blot 463 km rækkevidde. Endelig er det umuligt at komme uden om Tesla Model Y med baghjulstræk og 600 km rækkevidde til 385.000. Her får du mere af alting trods den lavere pris. En veldrejet outsider er Peugeots nye e-3008 med 525 km rækkevidde til 330.000 kr.
EQB har stort set markedet for syv-personers elbiler for sig selv. Kias fremragende og enorme EV9 er en hel klasse større, men koster også fra 600.000 kr. Senere i år får EQB hård konkurrence af Peugeot e-5008 med 500 km rækkevidde til 360.000 kr. Både Citroën og Opel er på vej med endnu billigere syv-personers SUV’ere, der dog vil have kortere rækkevidde end Mercedes EQB.

Konklusion: 

For: Betjening, finish, afslappet køreoplevelse
Imod: Bedaget el-teknik, komfort på ujævnheder, pris.
Hvilkenbil siger:

Udviklingen af elbiler går nådesløst hurtigt. For tre år siden var Mercedes EQA og EQB hæderlige bud på kompakte el-SUVere, baseret på en endnu ældre fossilbil. I dag er opgraderede og nye konkurrenter kørt fra dem, når det gælder effektivitet, rækkevidde, opladning og pladsudnyttelse. Især til prisen.

FAKTA: Mercedes EQA 250+ / EQB 350 4Matic AMG Edition

Vejl. pris, inkl. lev.: 430.000 / 517.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 2/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2019)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 446 – 468 /184/161 cm
Bagagerum (min/max): ikke opgivet
Vægt: 2.050 / 2.170 kg
Anhængervægt: 1.500 / 1.700 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 70 / 70 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 6,8 / 5,8 km pr. kW
Målt forbrug: 5,7 km pr. kW / ikke målt (ved ca. 20 gr.)
Rækkevidde: Op til 553 / 462 km
Ladeevne: Op til 100 kWh DC / 11 kW AC
Opladningstid: 35 minutter (10-80 pct. ved 100 kW DC), 7,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 140 kW (190 hk) og 385 Nm / 215 kW (292 hk) og 520 Nm
0-100 km/t: 8,6 / 6,2 sek.
Topfart: 160 / 160 km/t

Særligt standardudstyr:

18″ AMG letmetalfælge, AMG styling, kunstlæder/mikrofiber sædebetræk, lædersportsrat, sportsæder, sænket komfortundervogn, tonede ruder bag, varme i forsæder, DAB-radio, 10″ digitalt instrumentdisplay, 10” infotainmentskærm, blind spot assist, p-sensor og bakkamera, parkeringsassistent, LED lygter, to-zonet klimaanlæg, elektrisk bagklap, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, skilteassistent (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Metallak: 5.900 kr.
20” AMG-fælge: 17.800 kr.
Head-up display: 9.200 kr.
3. sæderække bag EQB: 12.300 kr.

[email protected]

11 Kommentarer

    • Hej Martin. Mens max-ladeeffekten på 100 kW er til den lave side, er ladekurven relativt flad for EQA/EQB. Den når hurtigt sit max – som i øvrigt er 103 kW – og fader først, når der 65-70 procent på batteriet. Her dropper effekten til ca. 65 kW, for så at falde yderligere på den anden side af 80 pct. Du skal regne med at bruge lidt mere end en halv time på at lade 10-80 pct. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

  1. Rigtig godt skrevet. Dejligt med et nyt bilmedie med et sprog, som gør det læseværdigt. Keep it up.

  2. Vi har leaset en EQB 250+. Kørt 6000 km og endnu ikke ladet den ude i DK, kun i carporten. Vi er lige kørt til Østrig i den på ferie. Vi havde forberedt en masse lade aps til turen, men ikke brugt andet end Mercedes Me Charge. Navigationen havde udregnet alle ladesteder og opladning foregår meget nemt via bilens display, kort eller app afhængig af hvad man er til. Vi plejer at bruge Google Maps med hensyn til kø, men det klarede bilens navigation også. Det er en fantastisk bil og støjniveauet er meget lav. Ingen dækstøj. Første bil hvor man virkelig kan få en god lur i passagersiden. Vi havde frygtet lidt ladetiden, men følte ofte at vi knap nok havde slugt kaffen og besøgt det lille hus inden vi skulle køre igen. Lillemor siger vi aldrig skal have andet end Mercedes, igen er det nemmeste bare at give hende ret😃

  3. Hej , hvorfor går elbiler færre km/l når de har store fælge på , yderdiameteren er jo den samme vh Hans Erik

    • Hej Hans Erik. Det er så godt et spørgsmål, at vi vil researche på det og bringe den fulde forklaring snarest. Hold øje med siden.. Mvh Jens Velling, redaktør.

  4. EQA har ingen benplads på bagsæderne da gulvet er forhøjet så der er plads til batteriet, Der er det største minus i forhold til Audi Q4 Etron.

  5. Teknisk er det fuldstændig en ID4, MEB platform, altså en VW i jakkesæt…
    Ligesom en Nokia også ringede godt…, får man det i flot cover, men betaler man for en for dyr Iphone, med elendige elspec og sikkerhed i forhold til en hvilken som helst Tesla.
    Store fælge koster meget i inerti i forhold til det noget lettere gummi, der udgør resten af radius til samme omkreds.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here