Test: Endelig en elektrisk SUV, der kører godt

test cupra tavascan

BILTEST: Tunge og høje elektriske SUV’er byder sjældent på nævneværdig køredynamik – Cupra Tavascan er en velkommen undtagelse.

Hvilken bil?

Cupra Tavascan er den fyrige spanske fætter i VW-koncernens familie af elektriske SUVere som VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron. Cupra udspringer af Seat og skal ses som VWs spanske datterselskabs mest sportslige og luksuriøse modeller. Designet er selvsikkert og kan kendes på bronzefarvede detaljer og en udstråling, der ikke er for de generte. Tavascan er da også umulig at overse med sine enorme hjul og oplyste logoer for og bag.
Den sportslige stil understreges af en coupé-agtig taglinje og stærkt skrånende bagrude, der gør Tavascan til Cupras udgave af VW ID.5 og Audi Q4 e-tron Sportback. Og det er ikke bare show-off: Cupras ingeniører har tilført progressiv styring og adaptive støddæmpere, der skal gøre Tavascan til VW-familiens mest dynamiske indslag – og skille Cupra ud fra den enorme mængde af elektriske SUVere, som bilkøberne kan vælge imellem i dag.
Her tester vi topudgaven VZ Adrenaline med to motorer, firehjulstræk og 250 kW (340 hk). Prisen er netop sat 25.000 kr. ned til 425.000 kr. Billigste Tavascan med baghjulstræk og en meget kapabel 210 kW motor fås fra 300.000 kr.

Vidste du at?

Trods sit tyske ophav bygges Cupra Tavascan på VWs fabrik i Kina. Her fremstilles den side om side med en VW-version af Tavascan, som er forbeholdt kineserne. Cupra Tavascan sendes derimod hele den lange vej til EU, hvor den på grund af sit ophavsland straffes med ekstra importtold på 21 pct.
EU har øget tolden, fordi kinesiske bilproducenter får statsstøtte og dermed konkurrerer på ulige vilkår. Cupra-chefen Wayne Griffiths er imod og har tidligere advaret imod, at den øgede told kan ’udradere’ Cupra-mærket.
Ikke desto mindre er det altså lykkedes den danske Cupra-importør at sætte priserne ned. Og samtidig øge nyvogns-garantien på Cupra fra to til fem år, så Cupra nu tilbyder en af markedets bedste garantipakker. For bilkøberne er det altså foreløbig win-win, øget EU-told eller ej.

Hvordan er førerpladsen?

Al betjening af Tavascan foregår med tryk eller swipes på den centrale, 15-tommer store infotainmentskærm og knapperne i rattet med haptisk feedback. Det er også vores største anke mod bilen, for en håndfuld fysiske genvejsknapper ville gøre livet som chauffør lettere. Infotainmentskærmen kræver, at du kigger med, og haptik-knapperne i rattet har en utilfredsstillende funktion, der virker tung og upræcis. Heldigvis er VWs stemmestyring markant forbedret, så du har som regel held med at styre navigation og telefon med stemmekommandoer.
Til gengæld sidder du godt med det helt rigtige forhold mellem sæde, rat og pedaler. Små Cupra-logoer i sædet og dørsiderne – de sidste lyser i mørket – giver en særlig stemning i Tavascan-kabinen.

Den T-formede ’rygrad’, der løber mellem sæderne og op mod instrumentpanelet er dog mere spøjs end smuk. Faktisk er den i mest i vejen, og man kan se på lang afstand, at den er lavet i hård plastic.

Det er form uden funktion. Så ville vi hellere have mulighed for at udløse den eldrevne bagklap inde fra kabinen, men det er der ikke blevet råd til.

Hvordan opleves kabinen?

Med sin lave taglinje er der mindre plads i Tavascan end de praktiske søsterbiler VW ID.4 og Skoda Enyaq. Grundlæggende er bilen dog effektivt udhulet, og med det helt flade gulv kan der sagtens sidde tre langlemmede teenagere på bagsædet. Også bagagerummet er stort og regulært og kan indrettes med gulv i to højder. Et lille kælderrum har plads nok til ladekabler, men vi ville foretrække et frunk foran, som Cupra ikke har fundet plads til.
Finishen placerer sig et sted mellem den semi-lækre Skoda Enyaq og mere rustikke VW ID.4/5. Særligt de eldrevne sportssæder i alcantara er lækre og helt skulpturelle i deres form med flot integrerede hovedstøtter. Bare ærgerligt, at førersædet i testbilen rokkede lidt. Formentlig skyldes det bare en løs bolt.
Byggekvaliteten virker ellers høj. Selv på dårligt underlag hørte vi ingen knirkelyde. Det manglede også bare, for Tavascan er lidt af en kampvogn med en vægt på næsten 2,2 ton.

Er sikkerheden i orden?

Ja, Cupra Tavascan slap fint fra Euro NCAPs skrappe crashtest i 2024. Selve bilen er solid og beskytter alle passagerer godt, men kan være en smule hård ved bløde trafikanter.
De aktive sikkerhedssystemer som den automatiske nødbremse og vognbaneassistenten fungerer også godt. Det var også vores oplevelse under testen, hvor den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten holder kursen med diskrete og præcise ratkorrektioner. Samtidig forstyrres man ikke i samme grad af advarsler mod at køre for stærkt eller være uopmærksom som i kinesiske elbiler, der kan være direkte formynderiske. På den måde er assistenterne med til at køre kørslen i Tavascan både sikker og komfortabel. I et par tilfælde fejllæste elektronikken dog hastighedsskiltene – det trækker ned. Generelt er Cupras såkaldte Travel Assist dog blandt de bedste køreassistenter, som vi har testet i 2024. Læs hele crashtesten hos Euro NCAP. Se også videoen herunder:

Hvordan kører den?

2,2 tons SUV bliver aldrig nogen sportsvogn. Men progressiv styring og en adaptiv affjedring, der på samme tid er fast og komfortabel gør Tavascan til noget særligt i klassen. Den besidder simpelthen noget køredynamik og dermed noget af den basale køreglæde, som der ellers er akut mangel på blandt stort set alle konkurrenter.

Tavascan styrer præcist og følger villigt med ind i de snævre kurver på en snoet sognevej. På Jyllands-Ringen er den nærmest sjov med masser af vejgreb og et kraftigt afsæt ud af svingene med træk på alle fire. På motorvej er den klippestabil, og inde i byerne sluger den alt fra skarpe frostrevner og dybe kloakdæksler uden at give køb på komforten. At det kan lade sig gøre på enorme 21-fælge siger noget om, at Cupra virkelig har forbedret undervognen i forhold til ID.4/5 og Skoda Enyaq. Så et stort olé til køregenskaberne, der gør Tavascan til klassens mest køreglade SUV.  

Hvordan er motor og opladning?

To motorer med tilsammen 250 kW og træk på alle fire gør naturligvis Tavascan veloz, som spanierne siger. Men kampvægten på 2,2 ton tager toppen af det sydlandske temperament, så en konkurrent som Tesla Model Y opleves faktisk hurtigere.
Det gælder også ved lynladeren, hvor Tavascan lidt skuffende højst tager imod 135 kW. Til gengæld er ladekurven flad, så du kan lade 10-80 pct. på lige under en halv time. Det går an.
Effektiviteten er gennemsnitlig. Cupra lover 6,0 km/kWh efter WLTP-normen, vi målte 4,7 km/kWh i en testuge med meget landevejskørsel og 5-9 graders varme. I køligt vejr skal du regne med 325 km rækkevidde, om sommeren op mod 400 km. Det er godkendt.

Passer prisen?

Ja, med masser af kræfter, to motorer, firehjulstræk og nærmest alt i udstyr er det svært at finde noget tilsvarende til de 425.000 kr., som VZ-udgaven af Tavascan koster.
Vi peger dog på udgaven lige under med samme omfattende Adrenaline-udstyr, men blot én motor og baghjulstræk som bedste køb. Med 210 kW har du stadig masser af kræfter, men sparer 60.000 kr. og øger rækkevidden med 30 km til 542 km.
Basisudgaven er netop sat ned og er også interessant. Her får du samme, fine 210 kW motor, alt det nødvendige udstyr og kryber akkurat under den magiske 300.000 kr. grænse. Det er er stærk pris, der sikrer mod de helt store værditab i et marked, der konstant ser prisfald. Som bonus får du endda den længste rækkevidde i Tavascan-serien på 565 km.

Er der alternativer?

I dén grad. Udvalget af elbiler består jo mest af mellemstore SUVere, og her er Tavascan ingen undtagelse, selv om den stikker lidt ud med frække indslag som bronzefarvede detaljer, ’rygraden’ i midterkonsollen og belyste logoer.
Mest direkte konkurrent er søsterbilen VW ID.5 GTX Max+ til 435.000 kr. Teknikken er identisk, men VW nyder godt af et lidt større batteri, der lægger 11 km til rækkevidden og lynlader to min. hurtigere. Du får  altså noget for de ekstra 10.000 kr.
Audi Q4 55 e-tron Sportback med samme teknik som ID.5, men mindre udstyr er netop sat kraftigt ned til 480.000 kr. Alligevel betaler du altså en markant merpris for de fire ringe.
Lige nu gør stærke lagerpriser Ford Mustang Mach-e til et reelt alternativ. Med firehjulstræk, 258 kW og 550 km rækkevidde koster den også 425.000 kr. Mach-e vinder på betjening, men Tavascan kører bedre.
Hyundai lokker også med nedsatte priser på den fremragende Ioniq 5. I topudgaven N-Line får du træk på alle fire, 239 kW og alt i udstyr samt virkelig logisk betjening og generøs plads for lige under 400.000 kr. Rækkevidden er kun 495 km, men det opvejes af 800-volt teknologi, der gør det muligt at lynlade 10-80 pct. på blot 18 min. Det er en virkelig stærk pakke, der gør Ioniq 5 til Tavascans største rival.

Konklusion: 

For: Køreegenskaber, fem års garanti, udstyr, design.
Imod: Vægt, betjening, ladetid.
Hvilkenbil siger:

Cupra Tavascan er noget så sjældent som en elektrisk SUV, der faktisk tilbyder lidt gammeldags køredynamik og køreglæde. Det står den ret alene med, og dermed har Tavascan det, sælgerne kalder et ”unikt salgsargument”. Andre gode argumenter er et lidt anderledes design, masser af udstyr og fem års garanti. Kan du undvære lidt kræfter, er versionen med baghjulstræk 60.000 kr. billigere, og så begynder Tavascan for alvor at blive interessant.

FAKTA: Cupra Tavascan VZ Adrenaline

Vejl. pris, inkl. lev.: 425.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 8.000 kr.
Årlig CO2-ejerafgift: 840 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år – 150.000 km
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2024)
Antal airbags: 7 (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 464/186/160 cm
Bagagerum: 540/? liter
Vægt: 2.175 kg
Anhænger: 750/1.200 kg. u/m bremser
Batterikapacitet: 77 kWh netto
Rækkevidde (WLTP): 512 km
Forbrug (WLTP): 6,0 km/kWh
Forbrug i test: 4,7 km/kWh (ca. 5-9 gr., nogen regn)
Ladeevne: Op til 135 kWh DC / 11 kW AC
Ladekapacitet: Ca. 28 minutter (10-80 pct. DC), 8 timer (0-100 pct. AC)
Effekt/drejningsmoment: 250 kW (340 hk) / 545 Nm
0-100 km/t: 5,5 sek.
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, træthedsassistent, syv airbags inkl. centerairbag, adaptiv fartpilot, udvidet head-up display, Matrix LED-forlygter, aut. op- og nedblænding, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 3-zonet klimaanlæg, varme i forsæder og rat, el-justerbare sportsforsæder med memory, el-justerbare og sammenklappelige sidespejle m. varme, eldrevet bagklap, p-sensor for og bag, bakkamera, nøglefri start, 15 tommer berøringsfølsom skærm, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, DAB+ radio, Sennheiser lydanlæg, to USB C-stik for og to bag, varmepumpe, adaptiv undervogn, 21 tommer alufælge. (* Anslået af hvilkenbil.dk) 

Ekstraudstyr:

Metallak: 5.000 – 8.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here