BILTEST: Med CLA EQ Technology rykker Mercedes frem blandt de bedste elbiler - og krydrer avanceret teknologi med klassisk fine køreegenskaber.
Hvilken bil?
Mercedes CLA er den første model på Mercedes’ nye MMA-platform til både el- og fossilbiler. Her tester vi elbil-udgaven med det ikke særligt mundrette tilnavn ‘with EQ Technology’, der er den version, der kommer til elbil-begejstrede Danmark.
Målet for Mercedes har været at rykke til ‘next level’ inden for elbiler. Platformen benytter 800 volt-teknologi, der giver hurtig lynladning, avanceret software med stemmestyring, mens noget så sjældent som to gear skal gøre CLA EQ ekstremt nøjsom med strømmen. Inspireret af eksperimentalbilen Vision EQXX presser CLA næsten otte km ud af hver kWh. Sammen med et relativt stort batteri på 85 kWh, giver det en rækkevidde på rekordlange 792 kilometer i de mest nøjsomme CLA-udgaver.
Her tester vi CLA EQ 250+ med baghjulstræk, 200 kW (272 hk) og 774 km rækkevidde til 420.000 kr. CLA er allerede sat 10.000 kr. ned for at gøre plads til den mere praktiske Shooting Brake med stor bagklap, der koster fra 430.000 kr. med samme udstyr.
Vidste du at?
Mens teknologien tager et tigerspring med CLA EQ, holder Mercedes forsigtigt tungen lige i munden med designet. Trods teknologispringet ligner CLA EQ til forveksling den fossil-CLA, som den afløser.
Det er fuldt bevidst. Mercedes har brændt fingrene på de meget futuristiske og vindglatte EQE-elbiler. Særligt hjemme i Tyskland vendte køberne tommelfingrene nedad - designet var lige heftigt nok for de konservative tyskere. Nu har Mercedes taget konsekvensen: Fremover skal mærkets elbiler ikke blot ligne fossil-modellerne til forveksling. Teknisk rummer MMA-platformen både el- og fossilbiler - dog med elbiler som udgangspunkt.
Dermed gør Mercedes det stik modsatte af ærkerivalen BMW, der indtil nu har udviklet el- og fossilbiler på samme platforme. Det skifter med BMW’s Neue Klasse af elbiler, der går all-in på eldrift og skal danne basis for hele 40 nye BMW-modeller i de kommende år. Designet skifter fra forsigtigt til futuristisk, mens Mercedes kører den modsatte vej. Det skal blive spændende at se, hvilken strategi, der kommer til at virke bedst...
Hvordan er førerpladsen?
Instrumentpanelet i CLA er delt op i tre sammenhængende sektioner: Digitale instrumenter, en central infotainmentskærm på 14 tommer og et sort panel med små, lysende stjerner ud for passageren. Mod merpris kan sidstnævnte panel opgraderes til en skærm til forsædepassageren.
Hele instrumentpanelet står som en lodret ‘mur’ i fuld bredde, der alt efter temperament ser imponerende eller massiv ud. Her er i hvert fald masser af sort pianolak, der har det med at se plasticagtig ud - det er plastic - og tiltrækker støv og fedtfingre.
Funktionaliteten er dog fornuftig med en nogenlunde intuitiv betjening. Vi savner dog flere fysiske genvejstaster og knapper, men sætter pris på den velfungerende stemmestyring.
Det lodrette rat giver en sportslig kørestilling med god kontakt til bilen. Det er lækkert, og noget helt andet end oplevelsen i en høj SUV med mere fladtliggende rat. Apropos rattet: De haptiske touch-felter, der både kan trykkes og swipes på, er ikke vores kop øl. Mercedes har også erkendt, at det kan gøres bedre, og lancerer flere fysiske knapper i Shooting Brake-udgaven af CLA. Vi håber, at de snart finder vej i sedan-udgaven her - det vil være en klar forbedring.
Hvordan opleves kabinen?
Bortset fra den flittige brug af pianolak, virker CLA-kabinen solidt bygget og med en fin finish. Stedvis er den lidt tynd - man mærker, at CLA er Mercedes’ indgangsmodel.
Den store udfordring er pladsen. Eller rettere manglen på plads. CLA sidder på dig som et snævert jakkesæt, du lige skal tabe dig fem kilo for at være rigtigt tilpas i. Forsædepassageren sidder tæt på pladen ud til motorrummet. På bagsædet går håret mod loftet, og du kan glemme alt om at kile en str. 45 ind under forsæderne. Summa summarum: CLA sætter form over funktion, så den bliver mest en egoistbil for det stilbevidste DINKY-par.
Fair nok. CLA er ikke sat i verden for at være praktisk, men pæn. Vi vil dog klart foretrække Shooting Brake udgaven, der tilbyder praktisk bagklap, større bagagerum og mere luft over hovedet på bagsædet for beskedne 10.000 kroner ekstra. De penge er godt givet ud, og kommer tilbage, når bilen skal sælges igen.
Er sikkerheden i orden?
Mercedes CLA er netop crashtestet af Euro NCAP, der roser Mercedes for nok engang at bevise, at sikkerhed står højt på dagsordenen i Stuttgart.
Både når det gælder passiv og aktiv sikkerhed, scorer CLA højt. CLA har blandt andet både centerairbag mellem forsæderne og en knæairbag til føreren, som flere andre mærker er begyndt at spare væk.
Aktive assistenter som blindvinkel-advarsel og automatisk nødbremse er standard. Forlygterne af den adaptive type, der regulerer det lange lys i forhold til fart og modkørende bidrager også til sikkerheden. CLA er også rimeligt blid ved bløde trafikanter, godt hjulpet af en aktiv motorhjelm, der popper op og tager bedre imod fodgængere og cyklister.
Vi er dog mindre imponerede af skilteassistenten, der flere gange i testugen tog fejl af hastighedsskilte og derfor satte farten ned til overraskelse for medtrafikanterne. Det er ikke befordrende for sikkerheden og noget, som Mercedes bør forbedre.
Hvordan kører den?
Køreegenskaberne er en af de helt store attraktioner ved Mercedes CLA. Med sine 2.055 kg er den ingen letvægter, men den skjuler ‘fedtet’ fantastisk.
Ja, faktisk kører den letfodet og skifter gerne retning, så den minder om den tyske landsholdsangriber Nick Woltemade: Stor, men agil i alle situationer.
Komforten er klassisk Mercedes: Spitzenklasse med en fantastisk evne til at opsuge og udglatte både små skarpe og større bløde ujævnheder. Samtidig er den kursstabil som en statsobligation på de lange stræk på motorvej. CLA er en fuldfed cruiser, der gerne er med på lidt sjov, når vejen svinger.
Klagepunkter? Vi kunne godt bruge mere feedback fra rattet - i hvert fald i Sport-mode. Rullestøjen er også til den påtrængende side, når asfalten ikke lige er nystrøget. Men ellers er CLA en af markedets mest velkørende elbiler.
Hvordan er motor og opladning?
200 kW (272 hk) på baghjulene med et lidt pjevset drejningsmoment giver Mercedes CLA et godt overskud, uden at den er lige så eksplosivt hurtig som en Tesla Model 3.
Kun sjældent mærker man gearskiftet, der skal øge effektiviteten og dermed rækkevidden. Til gengæld hører vi lidt gammeldags sporvogns-hvinen fra elmotoren ved igangsætning. Den forsvinder oppe i fart - måske når der skiftes til 2. gear - men ellers er den svage elektriske hylen noget, vi kun forbinder med de billigste elbiler.
Mercedes CLA’s andet store trumfkort er lynhurtig lynladning. Med 800 volt-teknologi tager batteriet imod 320 kW, så 10-80 pct. klares på 22 min. Desværre kan den afgørende forvarmning af batteriet i køligt vejr kun aktiveres ved at indtaste en lynlader i navigationen. Det skal man huske, ellers kan du ikke udnytte max-effekten.
Det kan CLA i øvrigt heller ikke på ældre lynladere, der ikke fungerer med 800 volt-teknologi. Dem er der stadig en del af, og det halverer altså max-effekten. Døm selv, om Mercedes er for tidligt ude eller ladeoperatørerne halter efter…
Vi var ikke blæst bagover af effektiviteten. Mercedes lover 7,9 km/kWh - vi nåede kun 5,3 km/kWh i en uge med køligt vejr og nogen blæst og blandet kørsel inklusive en del motorvej med op til 130 km/t. Under lidt dårligere forhold nåede vi sidste år 5,8 km/kWh i Tesla Model 3 Long Range Dual Motor. Det er faktisk lidt tankevækkende, at Mercedes i bedste fald matcher Teslas effektivitet.
Det store batteri på 85 kWh sørger dog for en rækkevidde på 450 km. Solidt - men også for langt fra de lovede 774 km.
Passer prisen?
Ja, 420.000 kroner er mange penge, men Mercedes CLA leverer valuta for pengene på teknologi og køreegenskaber.
Standardudstyret er også tilstrækkeligt, omend CLA råber på at blive forkælet med et par udstyrspakker: AMG Designlinje til 20.000 kroner, så stilen er den rigtige og Premiumpakke med digitale tjenester til 14.000 kroner, der tilføjer nøglefri betjening, to-zone klimaanlæg, el justerbare forsæder og den ekstra skærm til passageren. Så får CLA det rette strejf af luksus.
Så er vi oppe i 454.000 kr., men vi tror, at udstyrspakkerne kommer nogenlunde hjem igen, når bilen skal sælges, og CLA’en ikke fremstår som den helt flade basismodel.
Prismæssigt kommer den helt store udfordring fra Mercedes selv: SUV-udgaven GLB, der er væsentligt større og kan udstyres med syv siddepladser, koster ikke mere end CLA. Det er usædvanligt, og vi tror, at det både vil gøre CLA til en sjældenhed herhjemme og øge værditabet mere end godt er. Også selv om Mercedes sikkert vil hævde, at CLA er den sjældne designervare, der selvfølgelig skal koste noget mere…
Er der alternativer?
I en verden af SUVere er der ikke mange direkte konkurrenter til en lavtflyvende coupé-sedan som Mercedes CLA.
Mest direkte konkurrent er BMW i4 eDrive 40 M Sport til 490.000 kr. med 250 kW (340 hk) og 593 km rækkevidde. Den fremstår dog noget teknisk bedaget sammenlignet med CLA og er endda 70.000 kr. dyrere.
Polestar 2 Nordic Edition med 220 kW (299 hk) og 659 km rækkevidde til 400.000 kr. kommer også med et selvsikkert design, men har samme udfordring som BMW i4: Teknisk er den ved at være gammel. Vi ville gå efter 800 volt-teknologien i CLA for en beskeden merpris.
Efter nytår kommer Hyundai Ioniq 6 i en faceliftet udgave med 168 kW (229 hk) og op til 680 km rækkevidde. Priserne er endnu ukendte, men begynder fra 280.000 kr. for basisudgaven Essentiel med 521 km rækkevidde. Med lang rækkevidde forventer vi priser fra 350.000 kr. Det er attraktivt for en elbil, der matcher Mercedes CLA på effektivitet og 800 volt-teknologi.
Endelig er det umuligt at komme uden om Tesla Model 3 Long Range baghjulstræk med 239 kW (325 hk) og 750 km rækkevidde til 340.000 kroner. Nogle vil måske finde det kontroversielt, men vi er ikke i tvivl: Bortset fra lynladning mener vi stadig, at Model 3 er en bedre elbil end nogen andre til denne pris - også Mercedes CLA.
Konklusion:
For: Design, køreegenskaber, teknologi, lynladning.
Imod: Beskeden plads, skærmtung betjening.
Hvilkenbil siger:
De små fejltrin koster den hypede stjernebil den femte stjerne - som sikkert kan hentes igen ved at opgradere til den mere praktiske CLA Shooting Brake.
FAKTA: Mercedes CLA 250+ EQ Technology
Pris: 419.700 kr.
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (bil/rust): 5 år (200.000 km)/? år
Garanti (batteri): 8 år (160.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2025)
Antal airbags: 8 (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 472/ca. 202/147 cm
Akselafstand: 279 cm
Bagagerum: 405 + 101 liter frunk
Vægt: 2.055 kg
Anhængervægt: 750/1.500 kg m. bremse
Batterikapacitet: 85 kWh
Rækkevidde (WLTP): 774 km
Forbrug: 7,9 km/kWh
Forbrug i test: 5,3 km/kWh (4-9 gr., tørt, en del vind)
Ladeevne: Op til 320 kW DC/11 kW AC
Opladningstid: 22 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. ni timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 200 kW (272 hk), 335 Nm, baghjulstræk
0-100 km/t: 6,7 sek
Topfart: 210 km/t
Særligt standardudstyr:
Adaptiv fartpilot, vejskiltegenkendelse, blindvinkelassistent, adaptive LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensorer for og bag, bakkamera, regnsensor, forsæder m. varme og landestøtte, læderrat m. varme, klimaanlæg, nøglefri betjening, elektrisk bagklap, 14 tommer infotainmentdisplay m. navigation og stemmeassistent, ambientebelysning, DAB-radio, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, panoramaglastag, 18 tommer alufælge, varmepumpe, velourmåtter. (* Anslået af hvilkenbil.dk)
Metallak: 11.-23.000 kr.






Undskyld, men hvor er det lige at denne bil overgår Tesla ?
- Om det er er Model 3 standard eller Model Y standard til henholdsvis kr. 269.990 og kr. 299.990 hvor disse er kendt for at rent faktisk at levere minimum den rækkevidde der opgives.
Mercedes CLA 250 EQ opgives til 126 watt. pr. km. men i praksis 189 watt pr. km.
Et overforbrug på hele 50 %
Teslaérne bruger begge ca. 131 watt. pr. km.
Forudsættes det at Mercedes CLA 250 EQ kan levere den opgivne rækkevidde så er det kr. 419.700 (i skrabet udgave) / 774 km = kr. 542 pr. km rækkevidde.
Faktisk i test kr. 419.700 / 450 km = kr. 933 pr. km. rækkevidde.
Tesla model 3: kr. 269.990 / 534 km = kr. 505 pr. km rækkevidde.
Udover dette påpeges så mange mangler og dårlige finesser omhandlende Mercedes CLA 250 EQ som jeg kun kan være enig i.
Jeg mener at Tesla fortsat er førende, uanset om man bryder sig om Elon Musk eller ej. Og desuden så fremstilles Tesla til det europæiske marked jo for størstedelens vedkommende netop på mega-fabrik i Europa, der desuden også eksporterer uden for Europa, så måske det alligevel ikke er så slemt at eje en Tesla.
CLA’en er ét blandt mange alternativer for alle de bilister der hverken ønsker at støtte Elon Musk eller Kina.