TEST: Fortiden indhenter Peugeot 108

BILTEST: Designet er friskt og prisen fair, men Peugeot 108 kan ikke køre fra, at den er baseret på den otte år gamle forgænger 107. Det mærkes sammenlignet med nye rivaler som i10 og Up.

Hvilken bil?
108 er Peugeots udgave af de såkaldte ‘trillinger’, der første gang kom til verden i 2006 sammen med Citroën C1 og Toyota Aygo. Dengang var trekløveret et frisk pust i mikroklassen, selv om forskellene på de tre biler kun var kosmetiske. Det er de stadig anno 2014, hvor de fransk-japanske trillinger er lanceret i 2. generation. I mellemtiden er mikroklassen både oversvømmet af nye modeller og ramt af en priskrig, der har presset de billigste modeller under 70.000 kr. Her tester vi Peugeot 108 med fem døre, Active-udstyr inkl. aircondition og den ‘store’ 1,2 liters motor med 82 hk til 114.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?

I Danmark storsælger de, men ude i Europa er mikrobilerne et nicheprodukt. Bilfabrikkerne tjener kun småpenge på deres ‘babyer’, og det er også forklaringen på, at Peugeot 108, Citroën C1 og Toyota Aygo bygger videre på den otte år gamle teknik fra forgængerne.

Resultatet er, at mens nye konkurrenter som Hyundai i10 og ‘tyskertrillingerne’ VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii har udvidet mikrobegrebet med bedre plads og komfort, fremstår Peugeot 108 mindre og mere rustik. Omvendt skaffer genbrugsfilosofien Peugeot en lille prisfordel i et prisfølsomt marked.

Hvordan er førerpladsen?

Med en længde under 3,5 meter har Peugeots ingeniører været tvunget til at vælge, hvad pladsen skal bruges til. Valget er faldet ud til forsædepassagerernes fordel, for du sidder faktisk fint foran i velpolstrede stole med OK benplads og ergonomi.

Rattet kan kun justeres op-ned, men højdejusterbart førersæde og trinløs indstilling af ryglænet hjælper og er ikke en selvfølge i denne klasse. Til gengæld er der sparet på finishen. Instrumentpanel og dørsider er beklædt med stenhård plastic af den slags, som vi mest kender fra det rumænske discountmærke Dacia.

Hvordan opleves kabinen?
Lille – især sammenlignet med klassekammerater som Hyundai i10, VW Up, Kia Picanto og Fiat Panda. Mens konkurrenterne med lidt god vilje kan fragte fire voksne, er der kun plads til børn på bagsædet i Peugeot 108. Længere bagude hører et bagagerum på 180 liter også til de mindste i klassen. I stedet lokker Peugeot 108 med fransk flair for finesse: 108 kan for små penge pimpes og personliggøres med friske farver i kabinen, kække klistermærker på karrosseriet og smarte hjul.

Er sikkerheden i orden?
Peugeot 108 er – som søsterbilerne Citroën C1 og Toyota Aygo – endnu ikke crashtestet. I 2012 opnåede de faceliftede udgaver af trekløveret kun tre af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest, og det er den teknik fra Peugeot 107 som den nye 108 bygger videre på. Modsat VW-trekløveret VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, har Peugeot 108 og Co. ikke automatisk nødbremse i bykørsel. Til gengæld er her ægte gardinairbags, hvor Up, Citigo og Mii kun har forhøjede sideairbags til forsædepassagererne.

Hvordan kører den?
Som sin forgænger – og dermed er der et stykke vej op til de bedste i klassen, som den komfortable Hyundai i10 eller sporsikre VW Up.

Den lille løveunge sluger for så vidt huller og ujævnheder med sund appetit, men affjedringen falder aldrig helt til ro, mens styretøjet savner føling og præcision. Mest frustrerende er dog det manglende samspil mellem kobling, speeder og motor: Uanset hvordan du behandler pedalerne, stritter mekanikken imod og skaber en rykkende, uharmonisk kørestil, der får dig til at fremstå som en køreskoleelev.

Hvordan er motoren?
Bomstærk og lettere upoleret. Med 82 ivrige heste til godt 900 kg bil savner du aldrig kræfter, men følger til enhver tid frisk med i byens stop-og-start-trafik. Apropos bytrafik virker det underligt, at en bybil som Peugeot 108 netop ikke har start-stop automatik, men altid kører i tomgang, når du holder for rødt. Hvilket du både får lov at høre og mærke, for den trecylindrede motor holder sig ikke tilbage med hverken lyd eller vibrationer.

Passer prisen?
Sammen med designet er prisen utvivlsomt Peugeot 108s stærkeste kort. 114.000 kr. inkl. levering er fair for en femdørs mikro med aircondition, fjernbetjent centrallås og elruder foran. Vælger du den mindre 1,0 liters motor i stedet, kan du spare 10.000 kr. De 69 heste rækker fint til bykørsel, og til 104.000 kr. ser Peugeot 108 for alvor prismæssigt attraktiv ud – den lille motor er afgjort det fornuftige valg.

Er der alternativer?
Mange – og seks af dem overgår i mere eller mindre grad Peugeot 108 og dermed søskendebilerne Citroën C1 og Toyota Aygo. Det gælder især Hyundai i 10, der er 8.000 kr. dyrere med tilsvarende udstyr samt VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, der koster henholdsvis 15.000 kr., 3.000 kr. og 2.400 kr. mere end Peugeot 108. Kia Picanto fås lige nu i en veludstyret Collect Clim udgave til samme 114.000 kr. som 108, mens Fiat Panda 1,2 Easy med aircondition er 3.000 kr. dyrere. Peugeot 108 vinder altså på pris, men det koster kun få tusinde kroner at vælge en større og mere komfortabel konkurrent.

Konklusion:
For: Pris og designdetaljer.
Imod: Kun marginalt bedre end forgængeren 107.
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
Mens rivaler som VW Up og Hyundai i10 har sat nye standarder i bilernes børnehave, bygger Peugeot 108 videre på forgængerens teknik. Det koster: Peugeot 108 følger kun med konkurrenterne på pris og design – på komfort, køreegenskaber og plads hænger den fast i fortiden.

Læs også test af:

Hyundai i10 kører lige Up med de bedste

Dacia Sandero – et tilbud du godt kan sige nej til 

Skoda Citigo giver utrolig værdi for pengene

Charmerende Fiat Panda spiller kostbar

Kia Picanto hitter med indre kvaliteter 

VW Up sætter ny standard for mikroklassen

Tidens tand er hård ved Peugeot 107

FAKTA: Peugeot 108 1,2 VTi Active 5d

Vejl. pris, inkl. lev.: 114.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.160 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l (energiklasse A+, 99 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,4 km/l
Længde/bredde/højde: 348/162/146 cm
Bagagerum (min/max): 180/780 liter
Vægt: 940 kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter, benzin
Effekt: 82 hk/116 Nm
0-100 km/t: 11,0 sek
Topfart: 170 km/t

Særligt standardudstyr (Active): Aircondition, LED-kørelys, fjernbetjent centrallås, multifunktionsrat med styring af radio og telefon, el-ruder foran, radio m. USB, AUX og Bluetooth, splitbagsæde, dæktryksmåler, 15-tommer fælge, bakkestart.
Metallak: 5.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here