TEST: Høj pris hæmmer Hyundais flagskib

BILTEST: Designet sidder lige i skabet og fem års ubegrænset garanti borger for kvaliteten. Men man skal vælge Hyundai i40 med omhu – topudgaven bliver for dyr.

Hvilken bil?
Hyundai i40 er den koreanske bilgigants hidtil mest ambitiøse udspil i firmaklassen, hvor den konkurrerer med biler som VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis. I40 blev introduceret i 2012 og fik i begyndelsen af 2016 den klassiske midtvejs-ansigtsløftning. Manden bag er den tidligere Audi-designer Peter Schreyer, og det ses tydeligt på i40’s nye næse, der kun mangler de fire ringe for at være en tro kopi af originalen. Her tester vi topmodellen med 1,7 liters dieselmotor, dobbeltkoblings-automatgear og den største Premium Plus udstyrspakke til godt en halv million kr.

Vidste du at?
Bortset fra den nye næse er der ikke sket så meget med den fire år gamle i40. Dieselmotoren har fået hævet ydelsen fra 137 til 141 hk. Manuelt gear med seks trin er standard, mens muligheden for at opgradere til automatgear med dobbeltkobling og syv trin er ny. Merprisen er 35.000 kr. Hyundai i40 har moderne finesser som skiltegenkendelse, automatisk parkering og aktiv sporassistent, men automatisk nødbremse fås ikke og kommer formentlig først med næste generation af i40.

Hvordan er førerpladsen?
Klassisk asiatisk – og det er en kompliment. Forholdet mellem sæde, rat og pedaler vil passe både høj og lav, og du sidder godt i store, fast polstrede forsæder. Her i topmodellen har sæderne både køl og varme og sammen med elmotorer til justeringer, gør det sædets laveste position så høj, at lange personer kommer rigeligt tæt på loftet.

Udsynet er hæmmet af en front, der er svær at overskue og meget kraftige A-stolper, der flere gange i testperioden viste sig at skjule cyklister og fodgængere. Heldigvis får du hjælp af både p-sensorer og bakkamera, når den store i40 skal manøvreres på plads.

Hvordan opleves kabinen?
Stor og rummelig. Bagsædet er særdeles gæstfrit med god benplads og næsten fladt gulv, der gør midtersædet brugbart for voksne. Bagagerummet gør i40 til en gennemført stationcar – dels med masser af plads og ingen læssekant, dels med et væld af praktiske rum til småting og en eldrevet bagklap, der kan åbnes ved at stikke foden ind under bagenden. Praktisk, når du står med to fyldte indkøbsposer i hænderne. Byggekvaliteten virker grundlæggende solid. Desto mere ærgerligt er det, at Hyundai ikke har lukket munden på de knirkelyde fra midterkonsollen, der også drillede forgængeren.

Er sikkerheden i orden?
Hyundai er på få år gået fra at være prügelknabe i Euro NCAP’s crashtest til at præstere på niveau med konkurrenterne. I40 blev dog testet i slutningen af 2011, og siden er der sket meget med både crashtesten og ikke mindst bilernes elektroniske sikkerhedsudstyr. I40 mangler således automatisk nødbremse, men klarede sig i øvrigt godt i crashtesten for fem år siden, godt hjulpet af ni airbags og en solid konstruktion. Euro NCAP bemærkede dog, at ratstammen kan udgøre en mindre risiko ved frontalsammenstød, og at den store i40 er hård ved bløde trafikanter. Nu er fronten dog redesignet og det kan muligvis gøre den mere blid ved fodgængere. Læs mere på sikkerbil.dk. 

Hvordan kører den?

Med alt i udstyr vejer Hyundai i40 næsten 1,7 ton og sammen med et lidt sterilt styretøj med beskeden feedback fra underlaget, gør det den store koreaner til indbegrebet af et langturslokomotiv.

I40 holder kursen stabilt og selv på enorme 18-tommer fælge er affjedringskomforten ganske komfortabel. Den koreanske flyder nydes med andre ord bedst på motorvejen, men virker tung og uinspireret på snoede biveje. Testbilen kørte på brede vinterdæk, der rumlede rigeligt på alt andet end ny asfalt – vi husker forgængeren på sommerdæk som en ganske tyst bil.

Hvordan er motoren?
Diesel er kun interessant i Europa, og det er forklaringen på, at Hyundai nøjes med en enkelt dieselmotor i i40-programmet. Maskinen er på 1,7 liter og fås med enten 115 hk eller som her med 141 hk. Med et solidt moment på 340 Nm er her kræfter nok, men motoren løber tør for damp oppe i omdrejninger og er ikke så støjsvag som de bedste dieselmotorer fra Citroën og Peugeot. Automatgearet med dobbeltkobling fungerer fint, men skifter knapt så knivskarpt som det tilsvarende i en Passat – her mærker man, at VW kom først med DSG-teknikken og stadig har et lille forspring.

Passer prisen?

Hyundai i40 er rummelig og komfortabel, og med faceliftet er den vel nok firmaklassens flotteste stationcar. Mere end en halv million kroner er bare for meget for en bil, hvor alderen trykker i form af høj vægt og mangel på moderne sikkerhedsudstyr.

Problemet er, at Hyundai tager sig godt betalt for udstyr og så bliver topudgaven Premium Plus for kostbar. Heldigvis ligger løsningen lige for: Gå to udstyrstrin ned og drop automatgear, så får du en veludstyret Trend med samme 141-hestes motor som testbilen og udstyr som klimaanlæg, p-sensorer, eldrevet førersæde, varme i rattet og alufælge til anderledes konkurrencedygtige 354.000 kr.

Er der alternativer?
Ja, og topudgaven af Hyundai i40’s udfordring er, at selv etablerede konkurrenter er billigere:
VW Passat Variant Highline Plus med 150 hk og DSG-gear koster 489.000 kr., mens Ford Mondeo Stc. med 150 hk, Titanium udstyr og DSG gear fås for 481.000 kr. Kun Toyota Avensis D4 med 143 hk og T3 udstyr til 515.000 kr. er dyrere og mangler endda automatgear. I udgaver med mindre udstyr vender billedet: Hyundai i40 med Trend-udstyr og manuelt gear koster 354.000 kr. Til sammenligning koster en tilsvarende Ford Mondeo 1,5 med 120 hk og Trend 404.000 kr., Skoda Superb Combi Ambition 1,6 TDI 120 hk 387.000 kr., Mazda 6 stc. 2,2 150 hk Vision 383.000 kr. mens Toyota Avensis 1,6 diesel er helt oppe på 434.000 kr.

KONKLUSION:
For: Design, plads, garanti.
Imod: Vægt, pris for topudgaven.
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
Med faceliftet kan Hyundai i40 fortsat være med i firmaklassen – især hvis du går efter design, plads, komfort og en stærk garanti. Bare ikke i topudgaven, der bliver så dyr, at det koster den fjerde stjerne.

Læs også test af konkurrenterne:

Stærk diesel løfter tung Mondeo

Mazda 6 frister i firmaklassen

Garvet Opel Insignia er stadig god

VW Passat – lavere, lettere og mere lækker

FAKTA: Hyundai i40 stc. 1,7 CRDi Premium DCT
Vejl. pris, inkl. lev.: 439.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 30.000 kr.
Årlig ejerafgift: 4.500 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 9
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l
Forbrug i test: 15,0 km/l
Længde/bredde/højde: 477/182/147 cm
Bagagerum (min/max): 553/1.719 liter
Vægt: 1.692 kg
Motor: 4 cyl., 1,7 liter, diesel
Effekt: 141 hk/340 Nm
0-100 km/t: 11,0 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standard udstyr, Premium:
Klimaanlæg, fjernbetjent centrallås m. nøglefri betj., navigation med DAB-radio, bluetotth og bakkamera, aktiv vognbaneassistent, elektrisk åbning af bagklap, start-stop automatik, el-ruder for og bag, sædevarme for og bag, el-spejle, multijusterbart læderrat med varme, fartpilot og radio-betjening, splitbagsæde, cd-radio, p-sensor for og bag, LED-kørelys for og bag, 17-tommer alufælge.

Testbilen havde desuden Premium Plus-pakke (75.000 kr.) med:
Panorama-soltag, 18-tommer fælge, xenon-lys med aktivt kurvelys, el-sæder i kunstlæder med kør og varme, skiltegenkendelse og parkeringsassistent.

Metallak: 8.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here