BILTEST: Firefly charmerer med design, plads og komfort, men frustrerer med dårlige assistentsystemer, håbløst klimaanlæg og kun to forhandlere.
Hvilken bil?
Firefly er endnu et nyt bilmærke fra Kina, der håber på at bide sig fast i den tsunami af kinesiske bilproducenter, der oversvømmer Danmark og resten af Europa for tiden.
Bag står Nio, der blot har lavet biler i ni år, og for nylig lancerede Firefly som et billigere og mere ungdommeligt mærke a la BMW's Mini. På sigt skal der komme flere Firefly-modeller, der så vil få efternavne eller modelbetegnelser.
Her tester vi basisudgaven Select, der har alt det nødvendige udstyr til 210.000 kr. For 230.000 kroner rykker du op i topudgaven Comfort, der også har glastag, eldrevet bagklap og eljusterbare forsæder med ventilation og massage.
Firefly importeres af Nic. Christiansen Gruppen, der har valgt en forsigtig strategi med Firefly. I skrivende stund sælges den kun fra en enkelt forhandler i Ishøj samt fra importørens hovedkvarter i Kolding. Efter planen kommer der Firefly-forhandlere i Aarhus og Odense i 2026.
Vidste du at?
Nio har før prøvet lykken i Danmark med en svensk importør. Det begyndte med store armbevægelser med planer om et Nio House på en af de dyreste adresser i København og åbningen af en batteriskiftestation på Sjælland. Nios biler kunne enten købes (dyrt) inklusive batteri eller med et månedligt abonnement for batterileje og adgang til batteriskift.
Konceptet blev aldrig nogen succes, og derfor endte Nios første besøg i Danmark med en stribe af usolgte biler hos en brugtbilforhandler i Silkeborg med det sigende navn Netto Biler. Alle danske medarbejdere blev opsagt, mens importøren forsøgte at styre Nio Danmark fra Sverige.
Forgæves. Tidligere i år overtog Nic. Christiansen Gruppen importen, satte Nio-priserne ned og droppede batteriskiftet. Dermed har Nio og Firefly en af de tunge spillere i ryggen herhjemme. Det giver lidt tryghed som modvægt til Nios bekymrende økonomi: Nio har aldrig tjent penge. Alene sidste år lød underskuddet på 23 milliarder kroner.
I forbindelse med relanceringen af Nio og Firefly sagde den danske importør, at “vi ved godt, der er en risiko, men vi tror på, at Nio er blandt de mærker, der klarer den.” Det må man også håbe på som forbruger - ellers er der udsigt til gedigne værditab.
Hvordan er førerpladsen?
Firefly dyrker - med held, synes vi - en smånuttet stil med sine kuglerunde lygter for og bag og en blød og rar udstråling. De venlige vibrationer fortsætter bag det tykke, ovale rat og i den 13-tommer store betjeningsskærm med en meget moderne, næsten naivistisk grafik.
God kørestilling og fremragende overblik øger bare den gode stemning.
Inspirationen fra Tesla er tydelig, for bortset fra et par multifunktionsknapper i rattet, sker al betjening via centerskærmen. Den står skarpt og reagerer hurtigt, men kræver også en del oplæring. Faktisk er det ret vildt, hvad man kan justere, og modsat mange Kina-biler er der en vis logik i menuerne. Helt så intuitiv og logisk som Tesla er den ikke, men vi blev langsomt bedre venner med skærm og betjening i løbet af testugen.
På et punkt falder Firefly dog helt igennem. Da temperaturen faldt, konstaterede vi, at klimaanlægget simpelthen ikke er i stand til at holde ruderne fri for dug. Selv med aircondition og al luft dirigeret op mod ruderne, blev de aldrig dugfri. Tilmed er systemet lavet, så det slår aircondition fra, når det kører på automatik. Det finder man ud af at omgå, men lige lidt hjælper det.
Det er et fænomen, vi ofte oplever i kinesiske biler. I det danske klima ligner det en dealbreaker.
Hvordan opleves kabinen?
Typisk for kinesiske biler er der mange pæne overflader med blød plast og nydeligt stof i Firefly. Stemningen er hjemlig, nærmest hyggelig. Desværre fordufter en del af hyggen, jo længere man kører i bilen. Sæderne er for bløde og mangler lændestøtte, så du synker sammen og bliver træt. Testbilen havde også en højlydt raslelyd fra venstre dørstolpe, der stod i skærende kontrast til det, der ellers ligner en pæn finish og byggekvalitet.
Til gengæld er vi imponerede over pladsudnyttelsen. Firefly er kun 400 cm lang, men byder på fornuftig benplads på bagsædet, hvor der også er god støtte under lårene. Bagagerummet er stort og regulært, omend læssekanten er høj. Og så brillerer Firefly med store aflæggerum under alle sæderne - genialt tænkt - og et gigantisk frunk med afløb under fronthjelmen.
Den praktiske sans havde været helt i top, hvis Firefly kunne udstyres med trækkrog. Men det kan den ikke, og for nogle vil det være endnu en dealbreaker.
Er sikkerheden i orden?
I dén grad: Firefly blev crashtestet af Euro NCAP i september og imponerede i sjælden grad. Sikkerheden er simpelthen den bedste i klassen, og det er vel at mærke efter de skrappe 2025 regler, der virkelig udfordrer bilerne på både aktiv og passiv sikkerhed. Zoomer man ind på crashbeskyttelsen af voksne passagerer, scorer Firefly 96 procent - det bedste resultat nogensinde i NCAPs crashtest. Firefly er med andre ord et meget sikkert sted at opholde sig, hvis uheldet er ude.
Euro NCAP er også godt tilfredse med de aktive sikkerhedsassistenter. Helt så begejstrede er vi ikke, for én ting er en laboratorietest, noget andet er, hvordan mennesker oplever teknikkens indgriben i kørslen. Her noterer vi en lidt tøvende adaptiv fartpilot og især nogle urimeligt emsige, højlydt bippende alarmer for uopmærksomhed, vognbaneskift og andre ting, som vi aldrig forstod, hvorfor vi skulle advares imod.
Det er kinesisk, når det er værst. Heldigvis kan alarmerne slås fra.
Læs hele crashtesten hos Euro NCAP. - og se videoen herunder:
Hvordan kører den?
Lav vægt (for en elbil) på 1.467 kg, multilink-baghjulsophæng og baghjulstræk lyder som opskriften på klassisk, dynamisk køreglæde.
Glem det. Firefly kører udmærket, men satser hele butikken på komfort. Derfor får vi bløde fjedre, nul føling med styretøjet og masser af krængning i snævre sving. Her er Firefly helt anderledes end de Mini’er, som den ellers er inspireret af på mange andre områder.
Til gengæld får vi komfort for alle pengene. Firefly er dygtig til at opsluge ujævnheder, og selv om dæk- og vindstøj tiltager på motorvejen, kan du sagtens køre længere ture i Firefly (bare husk en pude til lænden).
Så er du til komfort, er Firefly et udmærket valg. Foretrækker du en mere dynamisk oplevelse, er Renault 5 - trods forhjulstræk - en langt mere køreglad og helstøbt bil, uden at den sætter komforten over styr.
Hvordan er motor og opladning?
Elmotoren yder 105 kW (143 hk) og det er passende til den bløde, tilbagelænede stil, som Firefly lægger op til. Ikke desto mindre skulle der være en kraftigere motor på vej.
Du savner dog aldrig kræfter i Firefly. Slet ikke i bytrafik, hvor den hurtigt rykker fra grønt lys og op til 50-80 km/t. Drejningsmomentet er dog moderat, så accelerationen fra 110 til 130 km/t foregår mere adstadigt. Men igen, vi savner ikke noget til typiske, danske kørselsforhold.
Kineserne lover lynladning med op til 100 kW, men det lykkedes os aldrig. Vi nåede 60 kW fra 31 procent på batteriet, og 83 kW, da vi prøvede fra 10 procent. En fuld lynladning fra 10 til 80 procent var overstået på 31 minutter. OK for en relativt billig elbil uden batteriforvarmer og varmepumpe - og blot to minutter langsommere end lovet.
Forbruget indfrier også næsten løfterne. Firefly lover en ret høj effektivitet på 6,9 km pr. kWh. Vi nåede 6,2 km pr. kWh i testugen med blandet kørsel og vejr. Absolut godkendt selv om vi godt kunne ønske os et lidt større batteri til langturen. Med 41 kWh skal du regne med 250 km rækkevidde ved blandet kørsel - og omkring 200 km i vinterhalvåret.
Passer prisen?
For bare to måneder siden, da Firefly blev lanceret, ville vi ubetinget svare ja. Siden har vi fået Kina-biler som Leapmotor B10, der er to numre større end Firefly til 200.000 kroner og den endnu større Skyworth K med 800 volt-teknologi til 220.000 kr.
Begge nyheder er nærmest chokerende billige, og skubber endnu en gang til vores opfattelse af, hvad elbiler skal koste. Så nu får Firefly til 210.000 kroner os mere til at brumme tjaeh, bum, bum…
Men ret skal være ret. Når man tager det høje niveau af standardudstyr og den rigtigt pæne finish med i betragtningen, må Firefly godt være lidt dyrere end en anden kineser som BYD Dolphin Surf, der med omtrent samme specs koster 190.000 kr. Firefly virker faktisk for 20.000 kroner mere ‘moden’.
Omvendt tror vi, at konkurrencen - især blandt Kina-mærkerne - kun bliver skærpet yderligere. Her kan Firefly blive nødt til at arbejde med prisen, hvis de skal trække danske kunder til blot to forhandlere i hele Kongeriget. Som bilkøber vil vi anbefale, at du beder om rabat. Hvis du ikke kan få den, ligger der sikkert en Leapmotor-forhandler i nærheden…
Er der alternativer?
Ja, der er endelig kommet spændende elbiler i den engang så populære miniklasse.
BYD Dolphin Surf i topudgaven med tilsvarende motorkraft, udstyr og rækkevidde koster 190.000 kr., men virker lidt mindre ‘færdig’ og lækker end Firefly. At den kun må køre med fire personer, er også et handicap.
Førnævnte Leapmotor B10 er på størrelse med Skoda Elroq, særdeles rummelig og minder meget om Firefly, når det gælder finish og køreoplevelse. Men den er 20.000 kroner billigere og kører længere med en rækkevidde på 361 km. Og så kan du prøve den hos 44 forhandlere. Dén kan gøre ondt på Firefly - og mange andre elbiler.
Her står Hyundai Inster bedre. Den er mindre end Firefly, men lige så rummelig og veludstyret, nemmere at betjene og har samme rækkevidde til blot 185.000 kr.
Peugeot E-208 fås lige nu til kampagneprisen 180.000 kr. med mindre udstyr end Firefly, men koster blot 180.000 kr. Den er, efter vores bedste vurdering, et bedre tilbud.
Men den helt store ildflue-klasker er Renault 5. Med 300 km rækkevidde og fornuftigt Techno-udstyr koster den også 210.000 kroner. Bortset fra dårligere bagsædeplads er den retrosmarte franskmand bare en bedre bil på stort set alle parametre.
Konklusion:
For: Design, plads, udstyr, sikkerhed.
Imod: Assistentsystemer, klimaanlæg, betjening, forhandlernet.
Hvilkenbil siger:
Hvis det ikke var for flere problemer, der er typiske for kinesiske biler: Over-emsige assistentsystemer, håbløst klimaanlæg, tilvænningskrævende betjening og ingen mulighed for træk. Og så er to forhandlere bare for lidt. Som om importøren ikke helt selv tror på, at Firefly bliver et af de Kina-mærker, der også er her om 10 år…
FAKTA: Firefly Select
Pris: 209.900 kr.
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 920 kr.
Garanti (bil/rust): 6 år (150.000 km)/12 år
Garanti (batteri): 8 år (160.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2025)
Antal airbags: 7 (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 400/189/156 cm
Akselafstand: 262 cm
Bagagerum: 404/1.253 liter + 92 liter frunk
Vægt: 1.467 kg
Anhængervægt: træk ikke muligt
Batterikapacitet: 41 kWh
Rækkevidde (WLTP): 330 km
Forbrug: 6,9 km/kWh
Forbrug i test: 6,2 km/kWh (5-12 gr., mest tørt, let vind)
Ladeevne: Op til 100 kW DC/11 kW AC
Opladningstid: 29 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 4,25 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 105 kW (143 hk), 200 Nm, baghjulstræk
0-100 km/t: 8,1 sek
Topfart: 150 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremsesystem, adaptiv fartpilot, blindvinkelassistent, vejskiltegenkendelse, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensorer for og bag, bakkamera, regnsensor, varme i forsæder, kunstlæderrat m. varme, klimaanlæg, nøglefri betjening, 13 tommer infotainmentskærm m. navigation, ambientebelysning, DAB-radio, stemmebetjening, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, 18 tommer fælge, varmepumpe. (* Anslået af hvilkenbil.dk)
Metallak: 5.000 kr.






