BILTEST: Hyundai i20, der byder på god plads og 5 års garanti, er endelig kommet med på ‘trykbølgen’ i miniklassen. Den lille turbomotor begejstrer, men forbruget skuffer, og udstyret er skrabet.
Hvilken bil?
I20 er Hyundais bud i den bedst sælgende bilklasse herhjemme; minibilerne lige et nummer over mikro’er som VW Up og Toyota Aygo. Som den første af Hyundai-koncernens to mini’er, der også omfatter Kia Rio, følger i20 nu trenden blandt mange konkurrenter og tilbyder en ‘downsizet’ motor. I stedet for den traditionelle 4-cylindrede sugemotor ligger der nu en 3-cylindret turbomotor med bare en liters volumen under hjelmen. Vi tester her Hyundai i20 1,0 T-GDI med 5 døre og Life+ udstyr som er næstlaveste niveau. Prisen er knap 157.000 kr. inkl. levering. Merprisen for turbomotoren med 100 hk er 15.000 kr. i forhold til basismotoren uden tryk på. Startprisen for Hyundai i20 med fem døre er ca. 132.000 kr.
Vidste du?
Hyundai tilbyder sammen med søstermærket Kia nogle af markedets bedste garantier. Hyundai giver fem års garanti uden kilometerbegrænsning, mens Kia yder hele 7 års garanti på sine biler – dog med en begrænsning på 150.000 km. Og Hyundai har noget at have sin lange garanti i. For nylig havde det tyske bilblad AutoBild efter 100.000 kilometers testkørsel i en Hyundai i30 kun en defekt nummerpladepære at sætte fingeren på. Mitsubishi yder også 5 års fabriksgaranti – dog med blot 100.000 km til rådighed inden for perioden.
Hvordan er førerpladsen?
Basis er i orden. Ergonomien i i20’s ‘arbejdsplads’ er fin, fin – også for langbenede skandinaver. Forsæderne er velformede og støtter godt – også under lårene – mens betrækket i Life+ føles ret syntetisk. Hård plast spiller en dominerende rolle på instrumentbordet, men finishen er ok uden knirkelyde, og der er få reflekser fra sollys. Alt er logisk placeret lige ved hånden og overskueligt, men omvendt er der heller ikke så meget at holde styr på; udstyret er ikke overvældende.
Vi kigger langt efter sædevarme, fartpilot og audiobetjening på rattet, lige som en moderne touchskærm også er fraværende. Den kan kun tilkøbes til højeste udstyrsniveau, Premium, for 14.000 kr. Det er uforståeligt. Den automatiske start/stop funktion virker kun, når blæseren er slukket. Det holder ikke.
Hvordan opleves kabinen?
Der er god plads i den brede kabine. Også på bagsædet, hvor der er fin benplads – selv bag en langbenet chauffør – og gulvet på bagsædet er næsten plant, hvilket også gavner komforten. Bagsædet er dybt og velformet, og hovedhøjden er tilstrækkelig til en 190 cm passager. Helt bagude er der hele 326 liter bagagerum, fordi lastrummet er dybt, og der er endda ekstra plads nede i hjulbrønden, der ikke optages af reservehjul men af et lappe-kit. Bagsmækken åbner eksemplarisk højt, så pandebrask og baghoved ikke tager skade i brug.
Er sikkerheden i orden?
Både og. Den basale sikkerhed er OK. Da Hyundai i20 blev crashtestet af Euro NCAP i slutningen af 2015 opnåede den fire ud af de maksimale fem stjerner, men testbilen var forsynet med fartbegrænser og vognbaneassistent. Optræder dette udstyr ikke på en dansk registreret bil – og det gør det kun i ‘Trend’ og ‘Premium’ versionerne – bliver karakteren kun tre stjerner. Den femte stjerne er i øvrigt helt uden for rækkevidde for Hyundai i20, fordi modellen ikke leveres med automatisk nødbremse. Det klarer konkurrenterne bedre. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
OK, uden at høre til de sjoveste i miniklassen. Affjedringen er et fornuftigt kompromis mellem komfort og friske køreegenskaber. Styringen er ekstremt letgående og behagelig i bytrafik i kraft af den elektriske servo, men følingen med hjulenes bevægelser over vejen kunne være bedre. Præcisionen i styretøjet er dog fin og retningsstabiliteten også god på motorvejen. Det 5-trins gearskifte er legende letgående og med god præcision i skiftene. Alt i alt en godkendt køreoplevelse.
Hvordan er motoren?
Meget vellykket. Den lille tre-benede maskine brummer veloplagt men ikke anmassende ude foran, og den har tilført Hyundai i20 lidt af det ‘spræl’, vi har savnet.
Maskinen trækker rent og jævnt med sine maksimale 172 Nm allerede fra 1500 omdrejninger/minut og er en fin repræsentant for de små turbomotorer. Peugeots, Fords og Opels små maskiner matcher den dog ikke helt. Som de fleste andre af de små turbobenzinere kæmper testbilen med forbruget, der på papiret ser fint ud, men sjældent holder i dagligt brug. Vi nåede kun 14,3 km/l i testugen – skuffende langt fra de opgivne 23,3 km/l. Den fine, lille motor fortjener et sjette gear, som også ville sænke forbruget.
Passer prisen?
Tjoeh… Hyundai i 20 1,0 T-GDI placerer sig prismæssigt midt i feltet blandt de øvrige mini’er med en lille, turboladet benzinmotor. I skrivende stund – konkurrencen i klassen er benhård, så der er mange kampagnetilbud – virker prisen på 157.000 kr. for høj i forhold til det øvrige felt med det relativt skrabede udstyr i Life+ in mente. Samtidig er udgaven med den lille turbobenziner faktisk også ganske atypisk dyrere end versionen med 75 hk turbodiesel og næsten lige så dyr som den 1,4 liters turbodiesel med 90 hk – begge med 6-trins gear.
Er der alternativer?
Ja, mange. Vi tillader os at pege på et par af de bedste. Ford Fiesta med 100 hk EcoBoost-motor er efterhånden en ‘gammel traver’, men uha den kører godt, og motoren er mange gange international prisvinder. Fiesta er endda en anelse billigere end Hyundai i20, men dog knap så rummelig. Opel Corsa er også værd at se nærmere på med en udsøgt, vibrationssvag motor, flot finish og design. Endelig peger vi også på den nye Suzuki Baleno med 90 hk til en kampagnepris på 144.000 kr. inkl. levering, aktiv fartpilot og automatisk nødbremse.
Konklusion:
For: Garanti, plads, motor
Imod: Forslugen, skrabet udstyr, kun 5 gear, dårlig start/stop-funktion
Hvilken bil siger:
Med den nye turbobenziner er der mere spræl og køreglæde i Hyundai i20. Men en uskarp pris, småkedelig finish, skrabet udstyr og mangel på sikkerhedsudstyr i forhold til flere konkurrenter betyder, at i20 – trods den nye motor – fortsat er en blød mellemvare i den populære miniklasse.
Læs også tests af konkurrenterne:
Genial Jazz med et strejf af blues
Opel Corsa i vellykket comeback
Nissan Note – mini med maximal plads
Fornuften fører an i Skoda Fabia
Faceliftet Yaris vender stærkt tilbage
VW Polo er stadig klassens alfa-han
Renault Clio forfører med stil og komfort
Peugeot 208 genfinder køreglæden
FAKTA: Hyundai i20 1,0 T-GDI Life+
Vejl. pris, inkl. lev.: 157.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 7.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Forbrug i test: 14,3km/l
Længde/bredde/højde: 404/173/147 cm
Bagagerum (min/max): 326/1.042 liter
Vægt: 1.164 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 100 hk/172 Nm v. 1500 omdr/min.
0-100 km/t: 10,7 sek
Topfart: 188 km/t
Særligt standardudstyr:
Aircondition, handskerum med køl, tågelygter for og bag, fartpilot, multijusterbart rat, dæktryksmåler, eljusterbare sidespejle med varme og LED-blink, elruder foran, fjernbetjent centrallås, ‘follow me home’-lys, gearskifte-indikator, ‘hill start assist’, højdejusterbart førersæde, start/stop, radio med AUX/USB, splitbagsæde
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)