BILTEST: Plads, komfort og solid byggekvalitet til lavpris. Stationcarudgaven af Kia Optima har kvaliteterne til at tage en stor bid af salget i den skrantende firmabilsklasse.
Hvilken bil?
Kia Optima er det koreanske bilmærkes nyeste forsøg på at vinde fodfæste blandt europæiske firmabilister i en klasse, der taber massive markedsandele til crossover- og SUV-typerne. Især stationcarudgaven, som vi tester her med 1,7 liters dieselmotor og omfattende Advance-udstyr til 389.000 kr., er designet til at hugge kunder fra klassens bestsellere, VW Passat og Ford Mondeo. Det har Kia prøvet før, men for første gang stiller de med en stationcar, der endda er tegnet af en tysker, den tidligere Audi-designer Peter Schreyer. Kia mener det med andre ord alvorligt denne gang.
Vidste du at?
Kia kalder Optima for en ny bil, men ret beset er der tale om et omfattende facelift af forgængeren fra 2010. Optima deler platform med søsterbilen Hyundai i40, men har fået finpudset hjulophæng og servostyring samt øget brugen af aluminium og højstyrkestål for at reducere vægten og forbedre køreegenskaberne. Med held: Optima kører mere dynamisk end i40.
Indvendig er førerpladsen opgraderet med en trykfølsom skærm med navigation som standard, og i maskinrummet er Kias kendte 1,7 liters dieselmotor hidset op fra 136 til 141 hk. Skal det gå rigtigt stærkt, kan Kia nu også levere en firecylindret turbobenziner med 245 hk.
Hvordan er førerpladsen?
Første indtryk er lidt trist. Gravkammersort plastic, klassiske knapper spredt jævnt ud over det hele og en infoskærm, der ser lidt klejn ud øverst på midterkonsollen. Men knapperne klikker lækkert, den trykfølsomme skærm med både Android- og Apple-opkobling reagerer hurtigt, og du sidder forbløffende godt i de velpolstrede sæder.
Efter en af de lange motorvejsture, som Optima er bygget til, sidder du tilbage med respekt for de koreanske ingeniører. De kan deres ABC for firmabilister, som de forkæler med perfekt ergonomi, logisk betjening og solid finish. Selv gearskiftet falder i hak med solide og præcise bevægelser.
Hvordan opleves kabinen?
Enorm. Vi taler Skoda Superb rumfornemmelse her: Optima ser mindre ud end det tjekkiske rumuhyre, men benpladsen på bagsædet er en ministerbil værdig. Bagagerummet er mere gennemsnitligt – til gengæld disker koreanerne op med flere praktiske aflæggerum og rumdelere, der kører på skinner. Der er ingen læssekant til at udløse hekseskud, og splitbagsædet udløses ved blot at trække i et håndtag. Schreyers fif med at gøre de bagerste sideruder små og høje giver Optima et strejf af elegance, men stjæler også udsyn skråt bagud. Heldigvis er p-sensor standard.
Er sikkerheden i orden?
Kia Optima blev crashtestet i 2015 og opnåede topkarakteren fem stjerner. Bortset fra en mådelig beskyttelse mod piskesmæld, er den grundlæggende crashsikkerhed i frontal- og sidekollisioner i orden. Optimas akilleshæl er, at automatisk nødbremse kun fås i en pakke til 26.000 kr., der også indeholder adaptiv fartpilot og kun fås til de to topudgaver med automatgear, der lægger yderligere 30.000 kr. til prisen. Du skal med andre ord smide 56.000 kr. for at få automatisk nødbremse i din Optima – og det er ikke up-to-date anno 2017. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Komforten er den store overraskelse i Kia Optima. Undervognen filtrerer flittigt de fleste ujævnheder og det meste vejstøj væk. Sammen med et moderat meddelsomt styretøj og beskeden vindstøj gør det Optima til en kompetent rejsevogn, der heller ikke falder igennem på en snoet genvej.
Faktisk placerer Kia Optima sig ret præcist mellem den endnu mere komfortable Ford Mondeo og den mere stivbenede VW Passat, og det er et godt ramt gyldent kompromis. At Optima kan køre på 18-tommer hjul (ekstraudstyr til 10.000 kr.) uden unoder, understreger det fine komfortniveau.
Hvordan er motoren?
Kias 1,7 liters diesel har efterhånden nogle år på bagen, men koreanerne finpudser den med stor flid. Typisk Kia har den en tyst og stille gang ved tomgang, mens tonen bliver mere rå i takt med, at omdrejningerne stiger.
Motorens ‘sweet spot’ ligger i et lidt smalt område mellem knapt 2.000 og 3.000 omdrejninger, så du skal være nøjeregnende med gearskiftene for at få det optimale ud af Optima.
Eller sagt på en anden måde: De 141 heste gør det bedre end VW’s lidt modvillige 1,6 TDI med 120 hk, men savner både overskud og gangkultur sammenlignet med VW’s større 2,0 TDI med 150 hk. Kia lover 22,7 km/l, vi målte 17,0 og det er typisk for bilerne i denne klasse.
Passer prisen?
Ja, du får meget bil for knapt 400.000 kr. Kan du leve uden xenon-lys, LED-baglygter og diverse pyntedetaljer inde og ude, kan du endda barbere yderligere 35.000 kr. af prisen med basisudgaven Vision, der ryger ned i attraktive 354.000 kr. Den kunne vi sagtens nøjes med, for selv i billigste trim er Kia Optima nærmest overdådigt udstyret sammenlignet med de tyske konkurrenter. Læg hertil garantien på 7 år/150.000 km, og Kia Optima fremstår som et særdeles stærkt tilbud i firmaklassen.
Er der alternativer?
Masser, men Kia Optima står sig godt i i en direkte sammenligning med de fleste af dem. Det gælder især Renault Talisman med 130 hk og Zen-udstyr til 400.000 kr., Toyota Avensis med 143 hk og T2-udstyr til 432.000 kr. og søsterbilen Hyundai i40 med samme motor og Premium-udstyr til 394.000 kr., der alle bliver overhalet af Kia Optima i hvilkenbils karakterbog. Ford Mondeo med 150 hk og Trend-udstyr er klassens komfortkonge, men også noget dyrere til 423.000 kr., mens VW Passat BlueMotion med 120 hk er et motor- og udstyrsfattigt, men ikke uspændende alternativ til 373.000 kr. Mazda 6 med 150 hk og Vision-udstyr byder på køreglæde for alle 372.000 kr., mens Skoda Superb med 120 hk og Ambition-udstyr til 387.000 kr. matcher Kia Optima på plads og komfort, men halter bagefter på kræfter og udstyr.
KONKLUSION:
For: Plads, komfort, byggekvalitet, garanti.
Imod: Kostbar nødbremse.
Hvilkenbil siger:
Kia Optima placerer sig i den gode halvdel af firmaklassen. Tager du den lave pris og rekordlange garanti med i regnestykket, nærmer Optima sig faktisk toppen. Det er næppe nok til at slå igennem i den skrantende firmaklasse, men respekt til Kia for endnu en gang at overgå forventningerne.
FAKTA: Kia Optima SW 1,7 CRDi Advance
Vejl. pris, inkl. lev.: 389.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.920 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 22,7 km/l
Forbrug i test: 17,0 km/l
Længde/bredde/højde: 486/186/147 cm
Bagagerum (min/max): 552/1.662 liter
Vægt: 1.480 kg
Motor: 4 cyl., 1,7 liter, turbodiesel
Effekt: 141 hk/340 Nm
0-100 km/t: 10,2 sek
Topfart: 205 km/t
Særligt standard udstyr (Advance):
7” trykfølsom skærm med navigation, skiltegenkendelse, vognbaneassistent, lyssensor, regnsensor, kromlister omkring ruder, LED-kørelys for og bag, adaptive xenon-forlygter med kurvelys, to-zoners klimaautomatik, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat m. varme, multijusterbart førersæde, sæder med delvis kunstlæder, ratbetjent fartpilot og radio, cd-afspiller, USB-stik, Bluetooth, kørecomputer, todelt splitbagsæde, varme i forsæder, start-stop automatik, 17” alufælge, bakkestart-assistent, p-sensor for og bag m. bakkamera.
Metallak: 7.000 kr. Blindvinkel-advarsel: 15.000 kr., fuld LED-forlygter: 10.000 kr., automatgear: 30.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Læs også test af konkurrenterne:
Talisman – flydende fransk med mislyde
Høj pris hæmmer Hyundais flagskib
Mazda 6 frister i firmaklassen
Stærk diesel løfter tung Mondeo