Test: Så lang rækkevidde har 11 år gammel Tesla

Screendump: The Fast Lane EV

Hvor meget rækkevidde er der i en 11 år gammel Tesla med originalt batteri og 160.000 km på tælleren? Test giver et overraskende svar.

I takt med at der sælges stadig flere elbiler i Danmark, øges udvalget af brugte elbiler. Det giver gode muligheder for at komme billigere til en elbil med nogle år og km på bagen.

Men brugte elbiler kan også give nervøse trækninger. For er det ikke noget med, at batteriet mister kapacitet over tid? Og koster en formue at skifte, hvis det går i stykker?

Jo – og det får helt sikkert mange danskere til at tøve med at købe godt brugte elbiler. Også selv om talrige tests viser, at batterier er langt bedre end deres rygte. Faktisk kan du regne med, at batteriet holder længere end de 10-12 år, som er den normale levetid for en bil, hvad enten den kører på strøm eller brændstof. 

Originalt batteri

Men en ting er store undersøgelser. Noget andet og ofte mere spændende er konkrete eksempler. Og her er Tesla interessant. Som pionér inden for elbiler har Tesla nogle af de ældste modeller kørende ude på vejene verden over. Derfor er det oplagt at teste, hvor godt nogle af de ældste elbiler klarer sig i dag.

Det er præcis, hvad den amerikanske Youtube-kanal The Fast Lane EV har gjort. Kanalen har købt en 11 år gammel Tesla Model S 85 med mere end 160.000 km på tælleren for at teste den aktuelle rækkevidde.

Teslaen, der er den første generation Model S med den sorte ’kølergrill’ og ståltag (i dag har alle Tesla-modeller glastag) har haft én ejer, fremstår velholdt og kører fortsat med det originale batteri på 85 kWh. Den oprindelige, officielle rækkevidde er 265 miles (425 km) efter den amerikanske EPA-norm, der er noget mere realistisk end den europæiske WLTP-norm.

375 km med 120 km/t

The Fast Lane EV vil teste rækkevidden til det yderste ved at køre to gange rundt om millionbyen Denver i delstaten Colorado. Det er et dobbelt ’roundtrip’ på 233 miles (375 km) på en omfartsmotorvej, hvor der konstant køres med 75 miles i timen (120 km/t). Kun over nogle ganske få kilometer kører man gennem universitetsbyen Golden på lande- og byvej – ellers er cruise-controllen sat til 120 km/t.

Vejret er tørt og mildt og testen begynder med 99 pct. strøm på batteriet. Ved starten lover Teslaen, at det rækker til 274 miles (440 km) – altså mere end den officielle rækkevidde. Et selvsikkert estimat af en 11 år gammel elbil.

Næsten seks km pr. kWh

Som den gamle Model S stort set holder: Da testen er overstået og de 233 miles er tilbagelagt, var der ganske vist kun 10 miles (16 km) tilbage på batteriet. Men i betragtning af, at batteriet er 14 år gammelt er en kørt rækkevidde på 233 miles imponerende og kun 12 pct. under den oprindelige, officielle rækkevidde.

Hertil skal lægges, at der var en lille reserve på 10 miles og at testen blev udført med 120 km/t og dermed er mere krævende end EPA-målingen, der er baseret på lavere hastigheder. Ikke desto mindre opnåede den gamle Model S et snitforbrug på 5,94 km pr. kWh. Det ved vi fra Hvilkenbils utallige tests, at mange moderne SUVere ikke kan matche i dag.

Overvej sundhedsattest

Alt i alt er det en ret imponerende præstation af den gamle Tesla. Testresultatet viser, at selv meget gamle og godt brugte elbiler kan præstere på et højt niveau. Det er interessant på et marked, hvor både nye og brugte elbiler hele tiden falder i pris.

Batterier er dog stadig dyre, så hvis man er frisk på at købe en godt brugt elbil, kan man gardere sig mod uønskede kæmperegninger ved at købe en brugt elbil med en sundhedsattest på batteriet. Flere forhandlere tilbyder det, og ellers kan f.eks. FDM udføre et omfattende batteritjek. En anden mulighed er at købe ekstra garanti – men det vil typisk være svært på biler, der er lige så gamle som den testede Model S.

Elbiler med mere end 10 år på registreringsattesten er dog billige i indkøb. En 10 år gammel Tesla Model S 85 fra 2015 med ca. 130.000 km på tælleren kan sagtens findes til 150.000 kr.

Du kan se hele videotesten her:

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here