TEST: Toyota Auris er mellemklassens grå guld

BILTEST: Prisen er høj og dens image mere grå end guld, men som stationcar fortjener Toyota Auris lidt mere opmærksomhed.

Hvilken bil?
Auris er Toyotas bud på en bil i mellemklassen. Den nuværende generation kom til landet som fem-dørs i starten af 2013 og i sommeren 2013 også som stationcar. Selv om Auris betyder guld på latin indtager Toyota’en en lidt grå og anonym tilværelse i Golf-klassen uden for toppen af salgslisterne. Vi tester her Toyota Auris Touring Sports (stationcar) med 2,0 liters turbodiesel motor og T2 Premium udstyr til knap 319.000 kr. inkl. levering. Billigste Auris Touring Sports koster lige under 287.000 kr. med en 1,6 liters benzinmotor med 132 hk.

Vidste du at?
Toyota sidder suverænt på markedet for hybridbiler. Det betyder, at Auris fås også som hybrid – altså med en 1,8 liters benzinmotor og en elektrisk ’hjælpemotor’. Bilens computerstyring skifter selv mellem de to motorer, så du får mest glæde af dem. Under 50 km/t – med let speederfod – kan du køre på ren el. Ellers tager benzinmotoren over, og oftest arbejder de to maskiner sammen. Automatgear er standard. Vi har tidligere testet Auris Hybrid og var ret begejstrede. Efter vores mening den bedste Auris, ja den bedste Toyota pt. Læs anmeldelsen her.

Hvordan er førerpladsen?

Det er bestemt ikke sidste nye skrig i indretning af en arbejdsplads for en bilist, der møder dig i Auris. Instrumenterne ser gammeldags ud og enkelte greb og knapper virker, som de er hentet på bagerste hylde på fabrikkens lager, ligesom placering af enkelte knapper virker tilfældig.

Men det er i småtings-afdelingen, og ser man bort fra det, fungerer det hele upåklageligt. Rat og sæde kan justeres til en god kørestilling, forstolene er store og yder god støtte og testbilen har el-justerbar lændestøtte som ekstra plus.

Hvordan opleves kabinen?
Instrumentbordet er dekoreret med en bred plade af børstet aluminium, der ser flot ud. Layoutet er anderledes opret, end man ser i mange andre biler og sender signaler fra 1960’erne og ’70’erne. Ellers er kabinens materialer på det jævne, mens pladsudnyttelsen er over gennemsnittet. Bagsædet er en anvendelig ’bænk’ uden bakker og dale, og den giver til nøds plads til tre mindre voksne, der også har ok benplads. Kardankassen er stort set væk, og det giver et plant gulv, som er et plus i hverdagen. Bagagerummet er reelt, af pæn størrelse og praktisk indrettet med to mindre rum i siderne.

Er sikkerheden i orden?
Ja, Auris har syv airbags og hentede om ikke ’guldpalmer’, så dog de maksimale fem stjerner i Euro NCAP crashtesten i marts 2013. Ikke mindst klarer den sig rigtig godt i den krævende pæletest. Auris byder dog ikke på det seneste sikkerhedsudstyr som standard. Her tænker vi bl.a. på adaptiv fartpilot og autobrems ved lav hastighed, som flere andre mærker tilbyder selv i mindre biler. Men det kommer i løbet af 2015, oplyser Toyota. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?

Toyota kæmper med lidt ’blød hat og trafikpude i bagruden’ image. Men sådan kører den slet ikke. Styringen er overraskende direkte og præcis – ikke mindst i forhold til den foregående Auris-generation.

Ja, i kombination med den to-liters diesel er den er faktisk sjov at køre. Affjedringen er nemlig samtidig et fint kompromis mellem sport og komfort, som mange konkurrenter ikke kan præstere. Absolut et af klassens bedre setups.

Hvordan er motoren?
Toyotas to-liters turbodiesel med 124 hk er en ældre – og kær – kending. Motoren byder på gammeldags dyder for en dieselmotor, hvilket lige netop er dens styrke, selv om det kan lyde lidt bagstræberisk: Stor slagvolumen og relativt lille ydelse. De 310 Nm er tilstede stort set hele tiden og giver rigelig power til Auris og et fornuftigt forbrug – stort set uanset kørselsmønster. Sammen med en god 6-trins gearkasse, hvor sjette gear nærmest fungerer som overgear, der holder omdrejningerne under 2.000 pr. minut på motorvejen, betyder det et lavt støjniveau i kabinen og behagelig motorgang.

Passer prisen?
Nej. Auris er for dyr til rigtig at tiltrække sig opmærksomhed i Golf-klassen. Mange direkte konkurrenter er markant billigere og det er også forklaringen på, at Auris er overhalet med flere længder i salgsstatistikkerne af biler som Skoda Octavia, VW Golf og Peugeot 308. Lige nu forsøger Toyota at rette lidt op på prisen ved at tilbyde mere udstyr til en beskeden merpris.

Er der alternativer?
Mange og fire af de bedste er svære at komme uden om. Det gælder Skoda Octavia Combi med Ambition-udstyr og 105 hestes diesel til 277.000 kr., Kia Ceed stationcar med meget udstyr, mere plads og lækrere finish og 128 dieselheste til 254.000 kr. og Seat Leon ST med samme motor og udstyrsniveau som Octavia til 282.000 kr. Et særdeles køreglad alternativ er Ford Focus stationcar 1,6 diesel med 115 hk og Trend-udstyr til 280.000 kr. Men det bedste alternativ til testbilen er måske i virkeligheden Auris Touring Sports Hybrid, som fås fra 11.000 kr. ekstra – inklusive automatgear og lavere grøn afgift.

Konklusion:
For: Velkørende, rummelig, ry for høj kvalitet.
Imod: Mangler nyt sikkerhedsudstyr, ’altmodisch’ instrumentering, høj pris
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Kvalitet og funktionalitet er i orden, men Auris mangler det nyeste sikkerhedsudstyr og prisen er høj i en direkte sammenligning med de bedste konkurrenter. Det er meget tæt på at koste den fjerde stjerne.

Læs også tests af rivalerne:

Combi er den bedste Octavia 

Seat Leon ST – plads i pæn indpakning 

Kia Ceed SW er både fornuft og forkælelse 

308 SW – familieflytter for frankofile fædre 

Honda Civic Tourer – radikalt rumfartøj 

FAKTA: Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4D DPF T2 Premium:

Vejl. pris inkl. lev.: 308.000 kr.
Anslået kontantrabat: 10.000 kr.*
Årlig ejerafgift: 2.880 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 (100.000 km) år
Sikkerhed (EU-norm): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug EU-norm: 22,7 km/l. – 115 g/km (CO2)
Forbrug i test: 15,7 km/l.
Længde/højde/bredde: 456/148/176 cm
Bagagerum (min/max): 530/1.580 liter
Køreklar vægt: 1.450 kg
Motor: 4-cyl., 2,0 turbodiesel
Effekt: 124 hk/310 Nm
0-100 km/t.: 10,5 sek.
Topfart: 195 km/t.

Særligt standardudstyr (T2 premium):
16” alufælge, parkeringsassistent, fartpilot, mørktonede bagerste sideruder, sportsæder, instrumentbordsdekoration, klimaanlæg, elsidespejle med varme, højdejusterbare forsæder med justerbar lændestøtte, multijusterbart rat, 6,1” touch skærm med bluetooth for musikstreaming og håndfri betjening af mobil, trip-info og bakkamera, aux/usb tilslutning.

Testbilen havde derudover følgende ekstraudstyr monteret:
Go Plus navigation til Toyota Touch: 7.470 kr.
Toyota Hot Spot (wifi i bilen): 2.575 kr. (plus montering)
Metallak: 6.000 kr.
* Hvilkenbil.dk’s vurdering

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here