I februar vandt kinesiske HiPhi kendt norsk rækkeviddetest af elbiler. Nu har firmaet bag de futuristiske elbiler indgivet konkursbegæring.
(Opdateret 10. august): De kom, de vandt, de forsvandt…
Tidligere i år fik det kinesiske bilmærke HiPhi massiv medieomtale verden over, da mærkets elektriske superbil Z vandt en norsk rækkeviddetest.
I testen, som NAF, den norske pendant til danske FDM står bag, kørte HiPhi Z 522 km i barsk, norsk vintervejr, før batteriet var fladt. At den kinesiske elbil tilmed havde testens mindste afvigelse i forhold til den lovede rækkevidde, gav også masser af positiv omtale.
Nu er festen forbi. Hjemme i Kina indgav Human Horizons, selskabet bag HiPhi, i går konkursbegæring. Det skriver flere medier som Autocar, Automotive News og motor.no.
Ambitiøse og kostbare
HiPhi nåede at blive kendt for at være blandt Kinas mest ambitiøse elbil-mærker. Mærkets modeller er kendetegnet af futuristisk design, ekstrem teknologi og vilde præstationer. Den slags koster – også selv om bilerne kommer fra Kina. Selv i oliemilliardærernes land Norge, var Hiphi et kostbart mærke – priserne begyndte ved 1.110.000 norske kroner – knapt 750.000 danske kroner.
Ambitionerne var tilsvarende store. Selv om HiPhi kun nåede at åbne to forretninger i henholdsvis München og Oslo, var planen at ekspandere til resten af Europa. Danmark var også en del af strategien. Og kan for så vidt være det endnu. HiPhis norske Europa-chef Kjell-Arne Wold med en fortid hos Tesla og Audi, har ikke opgivet håbet:
”Info, som jeg har fra hovedkvarteret i dag, er at dette (konkursbegæringen, red.) er en del af restruktureringsplanerne. Vi er fortsat operative i Europa med nogen biler, der skal leveres i august og nogle få biler, der fortsat er til salg,” siger han til motor.no.
Optimismen kan ikke været baseret på et stort salg af HiPhis biler i Norge. Sidste år blev der solgt fire HiPhi, tidligere i år en enkelt.
Storhed og fald
HiPhis kortvarige storhed og hurtige fald indrammer på mange måder, hvad vi skal forvente af kinesiske bilproducenter de kommende år.
Kineserne har lanceret et væld af elbilmærker, der ikke længere kan leve af at sælge biler på hjemmemarkedet. Derfor bliver de nødt til at eksportere til blandt andet EU.
Men også her er konkurrencen nådesløs. Ikke bare med etablerede, vestlige, japanske og koreanske bilmærker, men i endnu i højere grad med kinesiske bilmærker. Der er ca. 100 elbilproducenter i Kina – og langt fra plads til dem alle, hverken på hjemmemarkedet eller globalt.
Selv om producenter som HiPhi utvivlsomt tilbyder topmoderne teknologi, vil mange af de kinesiske bilproducenter ikke overleve på længere sigt. Det har vi tidligere beskrevet i artiklen her.
Kinesiske bilproducenter befinder sig i en benhård overlevelseskamp. Nogle af dem vil vinde og vokse til at blive globale giganter. De fleste vil dø. HiPhi bliver ikke de sidste, der må trække stikket.