Fornyet Polo er lækker men dyr

polo produktionen

BILTEST: Den fornyede VW Polo er på mange måder klasseledende. Til gengæld ligger den også i top, når det gælder pris.

Hvilken bil?

Indtil elbilernes indtog var Polo næstefter Golf VW-koncernens vigtigste bil. Generation 6 kom i 2018, og den har nu halvvejs i sin livscyklus fået et klassisk midtvejs-facelift. Grundlæggende er bilen den samme, men mængden af avanceret udstyr er vokset, så centerairbag, LED-lygter og den intelligente Travel Assist, der afpasser hastigheden i forhold til vejsving, rundkørsler og byskilte, nu er standard. Visuelt er ændringerne nænsomme, men Polo Version 6,5 har fået en LED-lysstribe tværs over fronten på samme vis som blandt andet Arteon, ID.3 og ID.4, og baglygterne er redesignet. Indvendigt er 8-10,25 tommer digital instrumentering nu standard, infotainmentsystemet er også digitaliseret, og Poloen har fået samme rat som de øvrige i familien.
Dieselmotor fås ikke, og VW har ikke fundet anledning til at bruge penge på mildhybrid eller plug-in-hybrid. Polo fås således kun med 3-cylindret turbobenzinmotor og som 5-dørs hatchback. Billigst er en 95 hestes med 5-trins manuel gearkasse og udstyrsniveauet Life til 210.000 kr. Merprisen for 7-trins DSG-gear er 20.000 kr.
Testbilen er en 110 hestes Style til 255.000 kr. En DK-pakke med klimaanlæg, regnsensor og automatisk nedblænding af bakspejlet står i 8.100 kr., metallak 7.100 kr., og så er minibilens prisskilt smuttet på den dyre side af 270.000 kr.

Vidste du at?

Det, der i sin tid blev til den første Polo, var allerede i slutningen af 1960’erne på tegnebrættet hos NSU-ingeniørerne. NSU blev imidlertid opkøbt af Volkswagen Audi Group, og i 1974 var koncernen klar med sin første mini – der ikke var en Polo, men en Audi 50.

Kort efter introduktionen af den lille Audi var Volkswagen dog klar med den første Polo, og siden har moderfabrikken i Wolfsburg ikke set sig tilbage. 18 millioner styk Polo er produceret i seks generationer, i 1982 blev generation 2 Årets Bil i Danmark, og i 2010 ryddede femte generation hylderne ved at blive Årets Bil i Danmark, Europa og Verden.
Sandsynligheden for, at dette bliver den sidste VW Polo, er ikke fjern, da fremtiden er elektrisk, og VW allerede har en ID.2 på tegnebrættet.

Hvordan er førerpladsen?

Ergonomisk kan man yderst sjældent sætte en finger på en VW-førerplads. Heller ikke hér – enhver chauffør vil uanset størrelse kunne indrette sig nemt og sidder glimrende.
Den fornyede Polo har fået koncernens nye multifunktionsrat, og heldigvis virker det nu til, at infotainmensystemet er blevet opgraderet i forhold til de første ID.3-modeller og den Golf, som Hvilkenbil testede i foråret. I Poloen starter systemet i hvert fald hurtigt op og reagerer også hurtigere.
Betjening af elbagrude, sædevarme og indstilling af temperatur foregår fra et lille panel under den store touchskærm. Tilkøber man DK-pakken inklusive klimaanlæg, skal man med fingerspidsen berøre enten et blåt eller et rødt punkt for at skrue ned eller op for temperaturen. Uanset hvor gerne VW end vil, fungerer det altså ikke på samme optimale måde som en gammeldags tryk- eller drejeknap.

Hvordan opleves kabinen?

Hvor det i mellemudgaven af den nyeste Golf skinner igennem, at VW har hugget en hæl og klippet en tå for at kunne få råd til at betale bøderne i forlængelse af dieselskandalen og for at kunne få finansiere udviklingen af elbiler, virker den testede Polo Style mere helstøbt. Løsningerne er gennemgående så gedigne, som man kan tillade sig at forvente af en Volkswagen til den pris.
På bagsædet er der acceptabel plads til to voksne, omend 188 centimeter testchauffør måtte mase lidt med forsæderyglænet. To knapt så voksne vil kunne sidde fornuftigt. Bagagerummet er på solide 355 liter.

Er sikkerheden i orden?

Da sjette generation VW Polo var ny i 2017, blev den testet til de maksimale fem stjerner hos sikkerhedsorganisationen Euro NCAP. Efter faceliftet er bilens sikkerhed ikke genberegnet og opdateret i forhold til de nyeste og langt skrappere krav. Men med blandt andet centerairbag mellem forsæderne og ikke mindst de nyeste aktive sikkerhedssystemer må man formode, at den klarer sig godt. Alt andet end fem stjerner vil være uacceptabelt.
Andre minibiler fås med LED-lygter som standard – blandt andre Renault Clio og Suzuki Swift – men de velfungerende intelligente Matrix IQ Light forlygter i Polo Style og GTI, der gør, at man permanent kører med det lange lys tændt uden at blænde mod- og medkørende, løfter niveauet en ekstra tand. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

Det forunderlige er, at Poloen er tæt på at køre som en bil, der er et nummer større, og det er imponerende.

På raffineret vis formår den både at være komfortabel og tilpas stram i forhold til at håndtere nærmest et hvilket som helst underlag, uanset om man kører i by, på lande- eller motorvej.

En helt igennem forudsigelig køremåde, også i pressede situationer, gør Poloen til et betryggende bekendtskab. Dertil kommer, at støjniveauet er behageligt lavt trods testbilens store hjul.

Hvordan er motoren?

Den 110 hestes benzinturbo i kombination med den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse er et godt match. Motoren er smidig, momentstærk og under langt de fleste forhold afdæmpet. Når man lige har vænnet sig til, hvordan speederen skal masseres, så igangsætning ikke bliver for abrupt, spiller det bare. Allerede ved 55 km/t har gearkassen lagt sjette gear ind.
De 15 manglende heste i den mindste TSI-motor vil næppe opleves som værende voldsomt stor – det kan derimod være tilfældet med prisforskellen på 10.000 kr. På papiret er brændstoføkonomien den samme – 17,9 km/l. I løbet af testugens cirka 1.200 kilometers kørsel inklusive en del motorvejskørsel meldte tripcomputeren om acceptable 16,1 km/l.

Passer prisen?

Heller ikke Polo-salget har tidligere været hæmmet af VW’s høje priser. Om en startpris på 210.000 kr. for en 95 hestes Polo med manuel gearkasse på stålfælge, en solid portion sikkerhedsudstyr, men uden klimaanlæg, lændestøtte, automatisk nedblænding af bakspejl og regnsensor er rimeligt, må potentielle Polo-købere jo tage med deres pengepung og bankrådgiveren.
Om mere end 270.000 kr., som testbilen koster med 110 hk, DSG-gear, intelligente LED-lygter plus et par udstyrspakker, er rimeligt? Tja, lækker, dét er den bestemt, men man kan med nogen ret mene, at den da så rigeligt er betalt. 

Er der alternativer?

Masser, og de er generelt billigere, for Polo er bare dyr. En topudstyret Hyundai i20 med 100 turboheste og manuel gearkasse koster 195.000 kr. Med dobbeltkoblingsgearkasse plus i grove træk det udstyr, som Polo Style har, når Hyundai-prisen op på knap 250.000 kr. Dertil kommer Hyundais fornemme fem års garanti uden kilometerbegrænsning.
Den helt nye og lidt større Skoda Fabia med topudstyr, samme motor og gearkasse koster 240.000 kr. plus 10.000 kr. for Travel Assist. Og nu vi er hos Skoda – bare for kuriøsitetens skyld: Et mellemudstyret rumuhyre som Octavia koster med 1,5 liters TSI-motor med 150 hk og manuel gearkasse 271.000 kr.

Konklusion:

For: Standardudstyr, køreegenskaber, komfort.
Imod: Pris, garanti.
Hvilkenbil siger:

Banker der et bilhjerte i brystkassen, og står der en Polo i carporten, så er harmonien på plads. Poloens bundniveau er tårnhøjt, den gør alt rigtigt, men man må til læderet og kunne leve med, at der findes andre, stort set lige så fine alternativer i klassen til færre penge.

FAKTA: VW Polo 1,0 TSI DSG Style

Vejl. pris, inkl. lev.: 255.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Billigste: 210.000 kr. (1,0 TSI 95 hk Life 5-trins manuel)
Privatleasing: 3.395 kr./måned. Førstegangsydelse 10.000 kr. (15.000 km/år, leasingperiode 36 måneder.) Billigste privatleasing: 2.895 kr./måned (1,0 TSI 95 hk Life 5-trins manuel)
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): (2017)
Antal airbags: 6 + centerairbag
Længde/bredde/højde: 407/175/145 cm
Bagagerum (min/max): 355/1.125 liter
Vægt: 1.107 kg
Benzinmotor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Ydelse: 110 hk
Forbrug (EU-norm): 17,9 km/l (126 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,1 km/l
0-100 km/t: 10,4 sek.
Topfart: 195 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, blindvinkelsensor, skiltegenkendelse, træthedsovervågning, intelligente LED Matrix-forlygter, SOS-nødopkald, p-sensor for og bag, varme i forsæder, elektrisk justering af sidespejle m. klapfunktion og varme, højdejusterbare forsæder m. lændestøtte, bluetooth, Apple Carplay/Android Auto, lydanlæg m. 6 højttalere, aircondition, 16 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 3.000-9.000 kr.
DK-pakke (klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, mørktonede ruder bag): 8.095 kr.
DK-komfortpakke (nøglefri betjening, digital cockpit PRO, induktiv opladning af mobiltelefon): 8.095 kr.
Bakkamera: 3.895 kr.
Navigationsanlæg inkl. streaming og internet: 11.595-20.195 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here