For to år siden var Herbert Diess øverste chef for VW og en stor beundrer af Tesla og Elon Musk – nu ser han en virksomhed i dyb krise.
Indtil han for to år siden blev fyret, var Herbert Diess chef for VW-koncernen og en af de mest magtfulde personer i europæisk bilindustri. Han var også en erklæret beundrer af Tesla og virksomhedens ejer, Elon Musk, som han mødtes med mange gange. Diess lagde dengang ikke skjul på, at Tesla lavede både bedre og billigere biler end VW og de andre europæiske bilmærker, og at Tesla og Musk på den måde var et forbillede for VW og Herbert Diess.
I dag er Diess formand for bestyrelsen for den tyske chip-producent Infineon. Han har dog stadig kontante meninger om bilindustrien, som han senest lufter i et interview med det tyske medie WirtschaftsWoche. I interviewet lægger han ikke skjul på, at han i dag er skuffet over udviklingen hos Tesla, og at Elon Musk – ifølge Diess – har begået en lang række fejl.
Ikke længere et forbillede
Konklusionen er klar: Tysk bilindustri bør ikke længere se op til Tesla, og det er der flere grunde til.
Blandt de mest oplagte er, at ”Tesla gør for lidt. De har kun to kernemodeller (Model 3 og Model Y, red.) og for lidt videreudvikling,” siger Herbert Diess til WirtschaftsWoche.
”De løbende prisnedsættelser, utilstrækkelige forbedringer af produkterne, begrænset modeludvalg og for få fremskridt inden for servicenettet,” vil i sidste ende betyde, at Tesla vil miste sin position som et premium-mærke, konkluderer den tidligere VW-chef.
”Tesla ser heller ikke ud til at være nået så langt med selvkørende biler, som jeg havde troet,” siger Herbert Diess. Han mener, at amerikanske Waymo og kinesiske Pony.AI i dag tilbyder selvkørende teknik, der fungerer ”sensationelt” og reelt har overhalet Tesla.
Musk er ’distraheret’
Når Tesla er ved at sætte sit forspring over styr, skyldes det ifølge Diess, at Elon Musk i alt for høj grad lader sig ”distrahere”: Musk virker ikke længere til at brænde for Tesla, men bruger i stedet sin energi og penge på sin dyrt indkøbte beskedtjeneste X (tidligere Twitter), som han bruger til at udbrede sine politiske holdninger.
At disse holdninger bliver stadig mere ekstreme, hjælper ikke Tesla. Musk støtter helhjertet Donald Trump som præsidentkandidat og er flere gange blevet taget i at formidle løgne på X.
Som tidligere fan af Elon Musk, spørger WirtschaftsWoche naturligvis Herbert Diess, om han i dag er skuffet over Teslas engang så visionære ejer?
”Nej, ikke for hans resultater som opfinder, entreprenør og disruptor,” fastslår Diess. Musks politiske holdninger vil Diess dog ikke kommentere på.
Fan eller ej – med interviewet bygger Herbert Diess videre på historien om, at Elon Musk har udviklet sig til et problem for sin egen virksomhed, Tesla.
Hvor stor problemet er, er der dog delte meninger om. Ifølge en aktuel analyse har Tesla fortsat de mest loyale ejere blandt alle bilmærker.