For første gang vil Toyota fremstille elbiler til Europa i Europa. Det skal ske i Tjekkiet, hvor der skal fremstilles 100.000 elbiler årligt.
Hybrider, ladehybrider, brintbiler, elbiler og e-fuels til forbrændingsmotorer…
Toyota taler ofte om deres flersporede vej mod CO2-neutrale biler. Sammen med topchefen Akio Toyodas højlydte begejstring for hurtige biler med forbrændingsmotorer, der dufter af benzin, gør det verdens største bilproducent svær at blive klog på: Vil Toyota egentlig helst fortsætte med cylindre, stempler, ventiler og udstødningsrør?
Miljøkrav driver udviklingen
Men nu er der bevægelse i strategien. I hvert fald i Europa, hvor udsigten til Euro 7 miljøkrav og et forbud fra 2035 mod biler, der udleder CO2, får Toyota til at øge satsningen på elbiler. For første gang nogensinde vil Toyota fremstille elbiler til europæerne i Europa.
Det skal ske på en fabrik i Tjekkiet. Fabrikken i Kolin er oprindeligt opført sammen med det daværende PSA Peugeot Citroën, der i dag er blevet til Stellantis, og fremstillede ’trillingerne’ Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107. Men Stellantis droppede sine mindste modeller og trak sig ud af samarbejdet – siden har Toyota lavet Aygo X og Yaris på den tjekkiske fabrik.
100.000 biler årligt
Om tre år, i 2028, skal der også trille en elbil af samlebåndet i Kolin. Målet er 100.000 elbiler årligt til det europæiske marked.
Ifølge det japanske medie Nikkei bliver der tale om en elektrisk SUV. Et godt bud kunne være den kommende C-HR+ (billedet). Den passer godt til Europa, hvor den bl.a. skal konkurrere med bestselleren Skoda Elroq.
Beslutningen om at fremstille elbiler i Europa er led i en bevægelse hos Toyota, der kan tolkes som større tro på elbiler.
Frem mod 2028 vil Toyota tredoble antallet af elbil-modeller og nå en global produktion på én million elbiler årligt.
Tre elbiler i år
Offensiven starter lige efter sommer. Først med en opdateret udgave af bZ4x, derefter den mindre og prisbillige Urban Cruiser og endelig førnævnte C-HR+.
Det er ikke nyt, at Toyota fremstiller biler i Europa. Toyota har bl.a. fabrikker i England, Frankrig og Tyrkiet. At der nu også skal fremstilles elbiler her, er et klart signal om, at de nye, elektriske tider for alvor er kommet til Toyota.