Toyota Yaris får sit andet facelift med ny 1,5 liters motor, lavere forbrug og fuld sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, vognbaneassistent og skiltegenkendelse som standard.
Toyota pudser formen af på Yaris – mærkets bestseller i Danmark. Yaris kom på markedet i 2011, og fik sit første dramatiske facelift med den markante X-front i 2014, så det er faktisk tredje gang, at Yaris er ‘under kniven’ for at holde sig ung. Det er også nødvendigt at holde sig i form i år, hvor Yaris ikke blot skal konkurrere med bestsellere som Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio, Skoda Fabia og Danmarks mest solgte bil, Peugeot 208. Friske rivaler som Seat Ibiza, VW Polo og Nissan Micra står allerede og tripper i kulissen til den populære miniklasse.
Selv om Yaris altså ikke er helt ny, sker der meget både ude og inde.
Fronten er redesignet. Væk er kromlisterne formet som et X, nu taler formen med en mere markant næse og det hajgab-store luftindtag for sig selv. Bagude er lygterne næsten fordoblet i størrelse og breder sig nu ind over bagklappen. Endelig bliver det muligt at bestille Yaris i et væld af farver, inklusive en variant, hvor både tag og A-stolperne er farvet sorte.
Indvendig er instrumentpanelet opgraderet med nye knapper, en mere lækker overflade og ikke mindst en fire-tommers farveskærm mellem speedometer og omdrejningstæller, der fungerer som kørecomputer. Topudgaverne har fortsat en stor infotainment-skærm øverst i midterkonsollen.
1,5 liters motor med 100 eller 111 hk
Ny teknik er dog den største forbedring af tredje oplag af Yaris. Den trecylindrede basismotor på én liter med 69 heste, som vi kender fra den mindre Aygo, fortsætter som indgangsbillet. Til gengæld pensioneres den populære 1,33 liters med fire cylindre til fordel for en ny på 1,5 liter med 111 hk. Selv om ydelsen er øget, kører den længere på literen – 23,8 km/l i snit.
1,5 liters motoren benyttes også i Hybrid-udgaven, der er særligt populær i Yaris-programmet. Selv om den her kombineres med et lille batteri, en elmotor og et trinløst CVT-automatgear, falder ydelsen til 100 hk. Til gengæld forbedres forbruget – Yaris Hybrid kører hele 30,3 km/l ifølge den officielle EU-norm.
Sikkerheden er dog den helt store vinder i den nye Yaris. Under navnet Safety Sense ofrer Toyota fuld sikkerhedspakke på Yaris. Selv basisudgaven får automatisk nødbremse, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.
Yaris ‘den tredje’ får officiel premiere til marts på biludstillingen i Geneve. Derefter lanceres den i Europa, hvor den formentlig kommer til Danmark i løbet af sommeren.
Læs også: Dansk design gør Toyota frækkere