Fra skrot til godt – kineserne har lært lektien. Seneste Euro NCAP-crashtest resulterer i topkarakterer til BYD og Xpeng.
Sikkerhed var tidligere ikke en prioritet for kinesiske bilproducenter, men når Vesten skal have biler, er der et minimum af krav til sikkerheden, og den har kineserne i den grad taget til sig.
Den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP har netop testet tre biler fra Kina, og alle kommer i mål med de maksimale fem stjerner.
Den lille BYD Dolphin (BYD = Build Your Dreams), der fås fra 235.000 kroner og i øvrigt er blandt de syv finalister til at blive Årets Bil i Danmark 2024, er både stærk i passiv sikkerhed – kunsten at passe på personer i bilen, når ulykken sker – og i den aktive sikkerhed, der handler om at have velfungerende systemer, som hjælper føreren med at afværge en potentiel ulykke.
Dolphin har som standard blandt andet automatisk nødbremse, der også holder øje med bløde trafikanter, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent og advarsel mod cyklister, der nærmer sig, hvis man åbner døren.
Eneste svagheder er bilens evne til at overvåge førerens opmærksomhed og beskyttelsen af førerens brystkasse ved frontalkollision. Men minusserne er ikke så store, at bilen er i fare for at miste den femte stjerne.
Sikre Tesla-rivaler
Den helt nye Tesla 3-konkurrent, BYD Seal, har samme problem med overvågningen af føreren, men kører ellers rent igennem (topbillede). Seal har danmarkspremiere på elbilmessen i Bella Center 28.-29. oktober og koster fra 350.000 kr.
Xpeng P7 er et par gram større, finere og dyrere end BYD Seal – koster fra 400.000 kr. – og her var der heller ikke tvivl om de fem stjerner i Euro NCAP’s test.
Tidligere kinesiske topscorere er BYD Atto 3, MG4, Nio ET7, Nio ET5 og Nio EL7 samt de kinesisk ejede Polestar 2, Volvo C40 og Volvo XC40.