Trump slår til - amerikansk salg af elbiler er halveret

Foto: whitehouse.gov

Donald Trumps ‘krig mod elbiler’ slår nu igennem i USA. Uden skattefradrag er salget af elbiler i USA nu mere end halveret.

Donald Trump hader elbiler. Han sagde det i sin valgkampagne, og efter at være blevet valgt som USA’s 47. præsident, har Trump gjort alvor af sin ‘krig mod elbiler’.

Nu oplever USA konsekvenserne. 30. september udløb et skattefradrag ved køb eller leasing af elbiler på 7.500 dollars - 48.600 kroner. Det fik ikke overraskende mange amerikanere til at hamstre elbiler henover sommeren, så de kunne drage fordel af fradraget.

Fra 12 til fem procent

Sidste måned - oktober - blev dermed den første måned uden skattefordel til elbiler. Og det kan ses på salget. Mens elbiler nåede en rekordhøj markedsandel i september på 12 procent, blev det mere end halveret i sidste måned: Her stod elbiler blot for fem procent af det amerikanske bilsalg. Det viser friske tal fra amerikanske analytikere som J.D. Power og Standard & Poors.

Dermed er elbil-salget banket tilbage på 2022-niveau, hvor andelen også lå på beskedne fem procent.

Trump ønsker fossilbiler og olie

For Donald Trump og Republikanerne er det en form for politisk sejr. Ud over at Trump bare ikke bryder sig om elbiler, ønsker han at amerikansk bilindustri skal fremstille flere fossilbiler, der så skal køre på amerikansk olie, mens Republikanerne samtidig skruer ned for vedvarende energi. Det har bl.a. ramt danske Ørsted, der har satset stort på at bygge havvindmølleparker ud for USAs kyster.

For at stimulere salget af amerikanske fossilbiler, har Trump-administrationen også indført told på importerede biler. Det holder først og fremmest billige kinesiske elbiler ude af USA, men også europæiske og sydkoreanske mærker med en høj andel af elbiler. Konkret har Kia netop aflyst at lancere den kompakte EV4-elbil i USA.

Ingen miljøkrav

Et andet greb er afskaffelsen af nationale krav til fossilbilers brændstoføkonomi og CO2-udledning. De er reelt sløjfet, hvilket har fået især amerikanske bilproducenter til at bremse omstillingen til elbiler for i stedet at øge produktionen af biler med forbrændingsmotorer. 

Også her ser man allerede de konkrete konsekvenser. Blandt andet har General Motors skruet produktionen af deres nye Chevrolet Bolt-elbil ned fra to-holds- til ét-holds-skift, ligesom 1.750 medarbejdere i GM’s elbil-division er blevet fyret.

Omstilling fortsætter

Det store spørgsmål er, hvad det betyder for især amerikansk bilindustri, men også andre bilmærker, fordi det amerikanske bilmarked er det næststørste i verden.

På kort sigt vurderer analytikere i bilindustrien, at der kommer et ganske skarpt fald i salget af elbiler i USA. Især nu og resten af året, hvor der er tale om en slags ‘tømmermænd’ efter flere måneder med et opskruet elbil-salg inden skattefradraget udløb.

På længere sigt vil amerikanerne dog fortsat skifte til elbiler. Paradoksalt nok fordi bortfaldet af støtte til elbiler tvinger bilproducenterne til at gøre elbiler endnu billigere, så folk har råd til at købe dem. Gør de ikke det, åbner det for, at andre bilmærker kan få en bid af det amerikanske elbil-marked.

Dog vil omstillingen ske langsommere end ellers. Men selv i Trumps fossilbegejstrede USA er omstillingen til elbiler uundgåelig, mener analytikerne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here