Renault Twingo er ubetinget en af årets største nyheder blandt de små biler – og vi har lige hentet ‘vores’ til test. Foreløbig er redaktør Jens Velling ret begejstret.
Første indtryk lever op til hypen: Twingo er en finurlig fransk fætter, der er anderledes på den sjove og lidt retroagtige-måde med sin hækmotor og baghjulstrækket. Jeg kommer i hvert fald til at tænke på min barndoms folkevognsbobler, så allerede her er der dømt hygge og gode minder.
Bagskubber-teknikken og det venlige, men også helstøbte design er med til at give Twingo noget så sjældent som sjæl og personlighed. Tag nu bare kølerhjelmen. Vi ved godt, at der ikke er nogen motor neden under, og faktisk kan du ikke åbne hjelmen på traditionel vis. I stedet skal du klipse to stykker af kølergrillen væk, vippe to stænger bagud og derefter trække kølerhjelmen, der viser sig at være lavet i plast, bagud, før du kan komme til at påfylde frisk sprinklervæske. Ret besværligt – og ret opsigtsvækkende, når du står og balancerer med kølerhjelm og 5 liter blå Alaska på tankstationen.
Inde i kabinen har Renaults chefdesigner Laurens van den Acker sluppet gækken løs med gigant-speedometer, udtagelig opbevaringsboks i midterkonsollen og et handskerum, der kan konverteres til en dametaske i stof. OK, Gucci behøver ikke bliver nervøs, men det er en sjov gimmick, der giver dig et mere personligt forhold til Twingo.
Reservehjul? Glem det, for der er ikke plads, hvor du plejer at finde det. Og du kommer til at lede længe efter dækreparationskittet, hvis du ikke har læst instruktionsbogen. Her er et tip: kig under gulvtæppet foran passagersædet…
Jeg er også vild med duften af varm motor, når du kommer hjem efter en tur i Brugsen og løfter bæreposerne ud af bagagerummet. Her, bagude og lige under gulvtæppet, ligger den trecylindrede motor og tikker, mens den varmer leverpostejen og – knap så godt – mælken. Men igen, hækmotoren giver Twingo karakter, og hvor mange biler kan man sige det om i dag?
Hvordan den kører? Tjaeh, testen er først lige begyndt, så dommen er ikke faldet endnu. Men det var sjovt at overhale en kæmpestor og 20 gange så dyr Porsche Panamera på ringvejen og fundere over, at den lille frække Twingo med sin hækmotor faktisk er mere Porsche end den frontmotoriserede Panamera. Måske var det derfor rigmanden bag rattet sendte stjålne blikke efter den lille franskmand. Og ja, kære Porsche-mand, Twingo er en af den slags biler, der endnu en gang beviser, at små biler bare er sjovere og mere sexede end store potensforlængere som Panamera.
Porsche-ejere er selvfølgelig ikke Twingos kommende kernekunder. Men måske deres fruer og andre der allerede har en kæk Fiat 500 til byturen. Mangler du mere plads og døre til bagsædet har Twingo i hvert fald noget af samme ubetalelige charme som den lille italiener. Det er usædvanligt og bør sikre Renault Twingo en solid niche på et mikrobilsmarked, der er præget af mere eller mindre kedelige discountløsninger.
Men lad os nu se. Vi vender tilbage med en grundig test. Foreløbig er jeg stærkt begejstret for den lille franskmand med den store charme. Stay tuned…
Læs også: Twingo er revolution for nostalgikere