Udsigt til øget told bremser næppe kinesiske bilmærker

Kina-biler: Nogle har trykket på pause-knappen, men kinesiske bilmærker kan godt sælge biler, selv om EU hæver tolden, vurderer analytiker.

Vil øget EU-told lægge en dæmper på den forventede invasion af billige kinesiske bilmærker?

I EU mener man, at Kina oversvømmer markedet med billige elbiler. Det sker ved hjælp af udpræget statsstøtte, og det er unfair konkurrence. 

Derfor overvejer EU-kommissionen til sommer at øge tolden på alle biler, der er fremstillet i Kina. Endda med tilbagevirkende kraft, så det rammer alle biler importeret fra Kina siden 7. marts.

I dag bliver biler fra Kina pålagt 10 pct. told, når de kommer ind i EU. Omvendt pålægger Kina biler fra Europa mellem 15 og 25 pct. i told. Formodningen er, at EU vedtager forslaget og lægger sig på omtrent samme niveau som kineserne.

Det lyder som et hårdt slag mod de fremadstormende kinesere. Men selv om tolden fordobles til 20 procent, vil det næppe for alvor bremse Kina-bilerne, vurderer dansk brancheanalytiker.

”Hvis EU f.eks. hæver tolden til 15 pct., kan kineserne sagtens æde det, for vurderingen er, at de fremstiller biler 30 pct. billigere end deres europæiske konkurrenter,” siger Rene Tønder, der er strategisk rådgiver for bilbranchen i AutoInc.

Kina tænker langsigtet

Kineserne kan også vælge at acceptere en endnu større forøgelse af tolden – i sidste ende er det en politisk afgørelse for Kina.

”Den kinesiske regering er næppe interesseret i en handelskrig, og kan endda vælge at acceptere en høj toldsats for ikke at provokere. Vi så en lignende situation i 70erne, da japanerne var ved at udkonkurrere den amerikanske bilindustri i Detroit. Japanerne begrænsede sig med frivillige eksportbegrænsninger og fik alligevel stor succes i USA. Det samme kan ske med kineserne, der tænker langsigtet og politisk,” forklarer René Tønder.

Flere ting taler for, at tolden ender på et niveau, som Kina sagtens kan leve med. Flere af de store tyske bilproducenter som BMW, Mercedes og VW sælger rigtigt mange biler i Kina. De skal ikke nyde noget af en handelskrig. BMW kalder den kinesiske trussel mod europæisk bilindustri for ”overdrevet” og advarer mod at hæve tolden. Mercedes har ligefrem kaldt den nuværende told ’for høj’, og opfordrer EU til at sænke den.

Forstærker udskilningsløb
Nio er blandt de kinesiske bilmærker, der kan blive ramt af højere toldsatser i EU.

Men selv om en øget told ikke vil holde kinesiske bilmærker ude af Europa, kan den alligevel få betydning. Alt andet lige presser den fortjenesten på at sælge biler på et allerede ekstremt konkurrencepræget bilmarked. Og som Hvilkenbil beskrev forleden, øger det presset på de kinesiske bilmærker, der i forvejen befinder sig et nådesløst udskilningsløb om at blive blandt de fem-syv mærker, der overlever globalt.

Er man som Polestar, Nio og Aiways i forvejen presset på økonomien, kan øget told blive udslagsgivende for, om man tjener tilstrækkeligt på at sælge biler i Europa til at overleve på den lange bane.

Seres på stand-by

For et enkelt kinesisk bilmærke ved vi med sikkerhed, at den blotte trussel om øget told allerede har fået konsekvenser. Den danske bilimportør K.W. Bruun, der bl.a. står for import af mærker som Citroën, Peugeot, Opel og Fiat samt de nye kinesiske mærker Hongqi og Voyah, har sat import af Kina-mærket Seres på pause. (Topbillede).

Samtidig er der stille omkring mange af de andre kinesiske bilmærker som længe har været mere eller mindre troværdigt rygtet på vej til Danmark. Mærker som Exeed, Forthing, Jaecoo, Lynk & Co., Omoda, Ora, Radar, Wey og Zeekr.

Produktion uden for Kina

Hvilkenbil har spurgt de danske importører af de 10 nyeste, kinesiske bilmærker, hvilken betydning en evt. øget EU-told vil få for deres bilmærker og kunder?

Langt de fleste afventer EU-kommissionens beslutning. Og tror, at Kina vil omgå udfordringen ved at bygge flere biler i EU.

”Vi kender ikke det endelige udfald af en ekstra told på import af biler fra Kina, så det er vanskeligt at sige noget om konsekvenserne. Men på sigt vil det nok ændre produktions- og distributionskanalerne, så flere kinesiske biler vil blive produceret i Europa,” vurderer Erik Morsing, PR-manager for Aiways.

BYD er blandt de kinesiske producenter, der vil bygge fabrikker i EU – og dermed undgå øget told.

Samme vurdering kommer fra BYDs marketing og PR-manager Anders Blaaberg:

”På nuværende tidspunkt har det ingen betydning. Kunder der køber lagerbiler fra os kan trygt vide, at der ikke kommer en ekstra told med tilbagevirkende kraft på deres bil. Hvad der sker i fremtiden, ved vi i sagens natur intet om – vi afventer afgørelsen fra kommissionen og ser, hvad udfaldet bliver.”

Samtidig vil BYD bygge en fabrik i Ungarn, der kan stå klar allerede i 2025. Dermed får BYD europæisk produktion – og en klar fordel frem for de kinesiske konkurrenter, der udelukkende fremstiller biler hjemme i Kina.

Fra Kina til USA og Sydkorea

Polestar er et andet Kina-mærke, der allerede har produktion uden for Kina.

”Den kommende Polestar 3 skal fremstilles i USA, og den nye Polestar 4 får vi fra Sydkorea. Den pris kunderne ser på vores hjemmeside, når de bestiller en bil i dag, vil være den pris, kunderne skal betale ved levering,” siger Henrik Bang, adm. direktør for Polestar Danmark.

Polestar var det bedst sælgende af de nye kinesiske bilmærker i Danmark sidste år med flere end 2.000 solgte styk af Polestar 2, der fremstilles i Kina.

Dette er den fjerde artikel i en serie, hvor Hvilkenbil sætter fokus på de forandringer, som det forventede indtog af kinesiske bilmærker vil få for danske forbrugere og bilmarkedet i Danmark. Vi definerer et bilmærke som kinesisk, når mindst 50 pct. af ejerskabet er kinesisk.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here