Hvis ikke Kina skal stikke helt af, må USA handle nu. Det er baggrunden for, at USA skruer ned for sikkerhedskravene til selvkørende biler.
I Kina er man langt fremme med teknologien. For langt, mener USA’s regering under præsident Donald Trump. Derfor er det nu meldt ud, at USA vil sætte fart i muligheden for at sende selvkørende biler på gaden.
En konsekvens er, at man bliver nødt til at slække på sikkerhedsforanstaltningerne, som de føderale myndigheder har holdt fast i.
Meddelelsen kommer fra transportminister Sean Duffy, der til blandt andet nyhedsbureauet Reuters siger:
“Regeringen har indset, at vi kæmper med Kina om innovation, og betydningen kan ikke undervurderes.”
Transportministerens udmelding skal også ses i lyset af præsident Trumps stor-sponsor og nære medarbejder, Tesla-topchef Elon Musks, årelange løfter. Musk har i årevis hævdet, at nu er Teslaerne i stand til at køre af sig selv ved hjælp af Teslas Full Self-Driving-system. Ligesom han i flere år har kæmpet for at kunne sende den selvkørende Cybercab på gaden. Seneste Musk-melding er, at Cybercab kører selv i Austin, Texas, denne sommer.
Positivt for Tesla
Ifølge Elon Musk og den nuværende amerikanske regering har sikkerhedsmyndigheden, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), med sine krav til sikkerhed bremset udviklingen.
NHTSA har adskillige gange indledt undersøgelser af Teslaer, som er forulykket, mens Full Self-Driving-teknologien har været helt eller delvist aktiveret.
NHTSA udtaler gennem advokater til Reuters, at myndigheden er “skuffet” over, at Transportministeriet har “valgt at udvande i stedet for at forbedre”. NHTSA er bekymret for de mulige undtagelser, som nu formodes at blive indført:
“Uden sikkerhedsforanstaltninger, sikkerhedsregler, gennemsigtighed og ansvarlighed udgør udrulningen af selvkørende biler i bedste fald en risiko, og i værste fald vil konsekvenserne være med døden til følge”.
Organisationen The Alliance for Automotive Innovation, der repræsenterer stort set alle bilproducenter i USA, er på den anden side glade for transportministerens initiativ.
Industrien har været “hæmmet af regeringens passivitet. Den nye udmelding viser, at regeringen forstår vigtigheden af at handle, så vi ikke overlader teknologien omkring selvkørende biler til Kina eller andre lande”, udtaler organisationen til Reuters.
Af redaktionen