CATL er kommet på det amerikanske forsvarsministeriums sorte liste. CATL leverer bl.a. batterier til Tesla, VW og Toyota.
Det amerikanske forsvarsministerium Pentagon har placeret den kinesiske batteriproducent CATL på sin sorte liste over virksomheder, der samarbejder med det kinesiske militær. Sortlistningen betyder, at det amerikanske forsvar ikke vil handle med CATL. Umiddelbart får sortlistningen ikke direkte konsekvenser for de mange bilmærker, der får leveret batterier fra CATL. Det skriver flere amerikanske aviser og nyhedsbureauet Reuters.
CATL – Contemporary Amperex Technology Co. Limited – er verdens største producent af batterier til elbiler med en global markedsandel på næsten 40 pct. Blandt kunderne er bilmærker som Tesla, VW, BMW, Hyundai, Peugeot, Volvo og Toyota.
Gør Kina-handel “dumdristig”
Når det alligevel er dårlige nyheder for CATL at komme på Pentagons berygtede sorte liste, skyldes det signalværdien. Sortlistningen er et led i de stigende spændinger mellem USA og Kina og en klar advarsel til især amerikanske virksomheder om at holde afstand til CATL.
Craig Singleton, en Kina-ekspert hos organisationen Foundation for Defence of Democracies, siger da også til Reuters, at det vil være ”dumdristigt” for amerikanske virksomheder at handle med kinesiske virksomheder, der som CATL kommer på Pentagons sorte liste.
Sendte Huawei ud
Hvor skadeligt det kan være at blive sortlistet, viser historien om Huawei. For få år siden blev den kinesiske producent af bl.a. mobiltelefoner kædet sammen med ulovlig overvågning og indsamling af data. I dag er Huawei gået fra kæmpe udbredelse til stort set at være helt væk i Vesten.
CATL afviser alle anklager om forbindelser til det kinesiske militær.
”CATL har aldrig været involveret i militær-relaterede forretninger eller aktiviteter, så denne bedømmelse fra det amerikanske forsvarsministerium er en fejl. Vi vil aktivt engagere os med forsvarsministeriet for at adressere den fejlagtige bedømmelse, inklusive nødvendige juridiske tiltag, for at beskytte både vores virksomheds og aktionærers interesserer,” skriver CATL i en kommentar.
Kan få modsat effekt
Mens analytikere spekulerer i, at sortlistningen af CATL kan beskytte amerikansk bilindustri, kan den også få den modsatte effekt. Mange bilproducenter er afhængige af kinesiske batterier og vil få svært ved at finde andre, ikke-kinesiske leverandører.
I hvert fald på kort sigt. Tværtimod samarbejder store vestlige bilproducenter som Ford og Stellantis med CATL om fælles udvikling og produktion af batterier til elbiler.
På den lange bane kan sortlistning af kinesiske leverandører dog muligvis forbedre mulighederne for at øge den hjemlige, amerikanske produktion af vigtige komponenter som batterier.