Vidensdeling skal fremme elbiler

Først var det Tesla og nu er det Ford, der opgiver patentrettighederne. Idéen er, at fri og gratis vidensdeling fremmer udviklingen af elbiler.

I IT-verdenen kalder man det ’open source’, når man frit deler ud af sin viden eller software. Idéen er, at det i sidste ende bedst kan betale sig for alle, at man deler sin viden og dermed sætter mere fart på udviklingen.

Samme tankegang vinder frem i bilindustrien. I hvert fald den del der beskæftiger sig med elbiler. Først var det elbilpioneren Elon Musk, der kvit og frit lagde Teslas patenter ud til fri afbenyttelse af konkurrenterne. Nu følger Ford efter. Dog ikke helt så uselvisk som Tesla, for Ford kræver en mindre betaling for at dele sin viden, men signalet er klart nok: Patenter hæmmer udviklingen – der er mere perspektiv i at dele viden og måske få konkurrenterne til at benytte samme teknologi.

”Vores mål er mere innovation. Hvis vi skal tilbyde den bedste teknologi, kræver det konstant udvikling og fremskridt. Ved at dele vores research med andre mærker, sætter vi fart på udviklingen af elbilteknologi og kan tilbyde vores kunder endnu bedre produkter,” forklarer Kevin Layden, chef for Fords elbils-program til Automotive News Europe.

Ford hævder at have mere end 650 patenter og mere end 1.000 patentansøgninger på elbil- og hybrid-teknologi. Antallet stiger støt og det samme gør antallet af ingeniører, der skal udvikle el- og hybridbiler for Ford. Alene i år skal der ansættes 200 nye medarbejdere, der skal arbejde med at forbedre batteriers ydeevne og levetid for Ford.

Elbilen står stille
Da Tesla for næsten et år siden opgav sine patentrettigheder, gav Elon Musk denne forklaring:

”Vores største konkurrent er ikke den lille håndfuld konkurrenter til Tesla, men i stedet den enorme flod af benzinbiler, der flyder ud af verdens bilfabrikker hver eneste dag. Teknologisk lederskab handler ikke om patenter, men evne til at tiltrække og motivere verdens dygtigste ingeniører. Vi tror, at vores ’open source’ tilgang til teknologi ikke vil svække, men styrke Teslas position i den sammenhæng.”

Tesla og Fords beslutning om at dele ud af deres viden, hænger dog også sammen med, at det går langsomt med at få elbilerne op i gear. Bortset fra Tesla, der har enorm succes, kniber det for resten af verdens bilproducenter at slå igennem med elbiler som Nissan leaf, Renault Zoe, VW e-Golf og BMW i3. Der kommer stadig flere eldrevne bilmodeller på markedet, men det faktisk er det samlede salg af elbiler i verden stagneret. Der er altså brug for et gennembrud – og her kan samarbejde og vidensdeling være vejen frem.

Læs også: Tesla storsælger men giver underskud

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here