Pas til elbilens batteri sikrer, at det er fremstillet forsvarligt. I 2027 er det obligatorisk i EU. Volvo er klar med batteri-pas til EX90.
Råvarernes oprindelse, måden de er udvundet og tilpasset på, mængden af genanvendelige materialer og det samlede klima-aftryk. Dét er de faktorer, der samlet set skal fremgå af det såkaldte batteri-pas, som elbiler fra februar 2027 skal udstyres med. Passet skal med andre ord dokumentere batteriernes ‘renhed’.
Om kort tid begynder produktionen af Volvo EX90 på fabrikken i South Carolina, USA. Og når den store SUV i andet halvår triller ud til kunderne i Nordamerika og Europa, bliver den verdens første elbil med et pas.
Volvo – og Volvos kinesiske ejer Geely – samarbejder med det britiske startup-firma Circulor, der har udviklet batteri-passet. Circulors system gør, at man kan spore de materialer, som den enkelte elbils batteri består af, gennem hele fødekæden.
Det vil sige fra minen, hvor råmaterialerne udvindes, og under hvilke omstændigheder råmaterialerne udvindes, og til stedet hvor batteri-producenten fremstiller batteriet. Samtidig kan man hver måned tjekke, i hvor høj grad producenten benytter vedvarende energi i fremstillingsprocessen. På den måde kan man aflæse batteriproducentens samlede klima-aftryk.
Fra vugge til grav
Allerede i 2020 vedtog EU, at man ville opstille en stribe spilleregler for batteriproduktion. Netop fordi man vil være sikker på, at hele processen fra vugge til krav finder sted under så optimale forhold som overhovedet muligt.
Det digitale ID-certifikat, som for nemheds skyld kaldes et pas, er udarbejdet af Global Battery Alliance. I forbindelse med World Economic Forum i Davos, Schweiz, i 2023 blev et konkret forslag til certifikatet præsenteret.
Med kravene fra EU er bilfabrikkerne tvunget til at sikre sig, at de batterier, de bruger i elbiler, der sælges i EU – hvad enten batterier er fremstillet indenfor EU eller udenfor – er produceret på en miljømæssig og humant forsvarlig måde.
I yderste konsekvens er hensigten med batteri-passet, at EU kan forbyde salg af elbiler med batterier, hvor det ikke kan dokumenteres, at batterierne lever op til de produktionskrav, som EU stiller.