Volvo lover rekord-rækkevidde i ny elbil

Volvo EX60 får den hidtil længste rækkevidde for Volvos elbiler. Bilen skal fremstilles i Sverige og slipper dermed for told på Kina-biler.

Næste uge åbner Europas største biludstilling i München. Volvo er med for første gang i 12 år, men det bliver uden den største nyhed i mange år for det svensk-kinesiske mærke: Den kommende EX60, som er den nye, elektriske udgave af Volvos bestseller XC60.

I stedet slipper Volvo nu i god tid et par nye teaser-billeder af EX60 inden den officielle afsløring 21. januar i Stockholm.

Over 620 km

Billederne viser detaljer af en elbil, der tilsyneladende lægger sig tæt op af både den store elbil EX90 og den nuværende XC60 i sit design.

I silhuet kan man ikke se den lidar-radar på taget, som vi kender fra flagskibet EX90, men som stadig ikke er funktionel. Om det betyder, at Volvo har droppet lidar på EX60 tør vi endnu ikke konkludere.

Dropper Volvo lidar-radar på EX60? 'Taxa-skiltet', som vi kender fra den større EX90, ses i hvert fald ikke på dette teaser-foto af EX60.

Til gengæld afslører Volvo en anden spændende detalje ved EX60. Ifølge Volvo får EX60 den hidtil længste rækkevidde af alle mærkets elbiler. Præcis hvor meget oplyser Volvo ikke, men da den nye ES90 kører op til 700 km på en fuld opladning, bliver den altså længere end det.

Software som fejlplaget EX90

EX60 bliver også den første, elektriske Volvo på den nye SPA3-platform.

Platformen kan bruges til elbiler i forskellige størrelse og indeholder den nyeste soft- og hardware teknologi under navnet Volvo Cars Superset Tech-stack.

Teknologien skal være meget avanceret og gøre det muligt at arbejde inden for det samme system til forskellige biler. Det reducerer både udviklings- og fremstillingsomkostninger.

Superset Tech-stack findes allerede i EX90. Derfor må man håbe, at Volvo får styr på de mange software-problemer, der har plaget EX90, inden EX60 lanceres.

Fremstilles i Sverige

En anden spændende nyhed er, at EX60 skal fremstilles ved hjælp af såkaldt megacasting på Volvos svenske fabrik i Torslanda uden for Göteborg.

Med megacasting forenkler man fremstillingen i karrosseriet, hvilket gør det billigere at fremstille. Volvo er ejet af kinesiske Geely, der også fremstiller Volvo-modeller i Kina, men ved at producere EX60 i Sverige, slipper bilen for EU’s told på kinesisk fremstillede elbiler. Det er endnu en detalje, der kan holde prisen på EX60 nede.

Selv om EX60 afsløres i januar, går der længere tid, før produktionen begynder. Volvo satser på, at det sker i løbet af første halvår 2026. Derfor skal vi formentlig hen i andet halvår 2026, før EX60 står hos de danske Volvo-forhandlere.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here