Volvo sætter topfarten til 180 km/t på alle nye modeller – også selv om det kan koste kunder. Særlig sikkerhedsnøgle kan begrænse topfarten yderligere.
Alle nye Volvo biler produceres fra denne uge med en begrænset tophastighed på 180 km/t. Volvo følger dermed op på den sikkerhedsvision, som blev fremlagt for cirka et år siden og går med den frivillige fartbegrænsning forud for al lovgivning. Målsætningen er, at ingen skal komme alvorligt til skade eller miste livet i trafikken.
Udover hastighedsbegrænsningen får alle nye Volvo’er nu også en såkaldt Care nøgle. Det er en sikkerhedsnøgle, der gør det muligt for Volvo-ejere at indstille yderligere begrænsninger for bilens tophastighed. For eksempel når de låner deres bil ud til familiemedlemmer eller yngre, uerfarne bilister.
”Vi mener, at vi som bilproducent har et ansvar for at forbedre trafiksikkerheden,” udtaler Malin Ekholm, leder af Volvo Cars Safety Center.
”Vores hastighedsbegrænsende teknologi, og den dialog den har sat i gang, passer ind i denne vision. Hastighedsbegrænsningen og Care nøglen hjælper bilisterne med at reflektere og indse, at bilkørsel potentielt kan være farlig. Samtidig giver det ekstra ro i sindet og understøtter større ansvarlighed i trafikken,” uddyber hun.
Ret og pligt
Hastighedsbegrænsningen har vist sig at være kontroversiel. Nogle meningsdannere har stillet spørgsmålstegn ved bilfabrikanters ret til at indføre sådanne begrænsninger. Alligevel mener Volvo, at man har en forpligtelse til at fortsætte traditionen med at være en pioner i diskussionen omkring bilproducenters ret og pligt til at gribe ind, hvor der kan reddes liv. Også selvom potentielle kunder ender med at fravælge Volvo.
Udover hastighed er rusmidler og distraktion af føreren to andre områder, der er bekymrende for trafiksikkerheden. Til sammen udgør de tre ben i Volvos vision om en fremtid med nul trafikdødsfald og alvorlige kvæstelser.
Volvo har en tradition for at gå forrest på sikkerhedsområdet. I 1959 opfandt ingeniør hos Volvo Nils Bohlin 3-punkts-selen, som er den type sele, der bruges i alle biler den dag i dag.
Og i 1994 kom Volvo først med sideairbaggen, der beskytter brystkassen ved sidekollision. Et par år senere fulgte gardinairbaggen, der beskytter hovedet.