Charme, selvtillid og lækkert design. Det lyder ikke særligt svenskt, men det er lige netop de dyder, der endelig gør Volvo til et reelt alternativ til tyske prestigemærker, mener hvilkenbil’s Jens Velling.
Jeg har et ambivalent forhold til Volvo – og Sverige for den sags skyld. Volvo rammer nemlig den svenske folkesjæl ret præcist, synes jeg: Pæn, forudsigelig og politisk korrekt på grænsen til det kedelige. Lidt lige som tennismesteren Bjørn Borg, der var dygtig og dedikeret men uden temperament eller den svenske mad, der er sund og nærende men uden meget krydderi.
Inden den svenske ambassade sender en officiel klage over disse helt sikkert grove og forenklede fordomme, vil jeg straks indrømme, at Sverige også kan begejstre mig: Skærgården er smuk. ABBA var cool. Og salig Ernst-Hugo Järegård får mig stadig til at smile, når han skriger danskjävlar fra taget af Riget. Men han var selvfølgelig også instrueret af et dansk geni…
Og så til sagen: Den man tugter, elsker man som bekendt. Svenskerne er et broderfolk, som vi nødig vil undvære og det samme gælder bilmærket Volvo. Sløjddesign, verdens første sikkerhedsseler, klippestabil teknik og følelsen af at være usårlig i trafikken, længe før der var noget, der hed SUV – dét er indbegrebet af Volvo.
De dyder levede Volvo længe på. Måske lidt for længe. Saab satsede på lignende kvaliteter og var også tilfredse med at være en beskeden svensk outsider i den globale industri – og tabte.
Volvo har også været en tur i tovene. Men i 2010 sker der noget. Kinesiske Geely køber Volvo fra Ford, der har brug for snabba cash. Dét har kineserne. Og endnu bedre; de har store ambitioner på det lille bilmærkes vegne.
Kinesisk kapital og svensk bilfabrik viser sig at være et himmelsk match. Med Geely i ryggen får Volvo endelig råd til en gennemgribende fornyelse af alt fra teknik til design. I 2014 triller den første helt nye model i den nye Kina-æra af samlebåndet, SUV’en XC90 og tidligere i år er det så topmodellen S/V90, der fortæller historien om ‘det nye Volvo’.
Efter vores test af topmodellen V90 D5 er jeg overbevist. Den nye V90 er den første Volvo, der objektivt betragtet kører lige op med de tyske ærkerivaler Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Vel at mærke uden at få de sædvanlige medlidenheds-point for at være særligt sikker eller for at være fra en lille, svensk bilfabrik, der tilfældigvis ligger tæt på Danmark.
Nej, V90 kan stå alene, og det skyldes flere kvaliteter, man ikke sædvanligvis forbinder med Volvo.
Det begynder med designet. Ja, du genkender noget Volvo-DNA, men aldrig har en Volvo været både så selvsikker og elegant. Charmerende er måske lige stærkt nok, men V90 er noget så sjældent som en luksusbil, der både er lækker og sympatisk. Helt anderledes end de tyske rivaler, der nok er lækre, men også nærmest gør en dyd ud at udstråle sammenbidt dominans.
Det bliver endnu bedre indenfor, hvor du finder de samme luksusingredienser som træ, læder og aluminium som i rivalerne. Men hvilken forskel, der er i udtrykket: Hvor Audi, BMW og Mercedes sværger til koksgrå plast garneret med blankpoleret aluminium og træ så højglanspoleret, at det imiterer plastic, skaber Volvo en langt mere naturlig, nærmest hjemlig atmosfære. Hvor tyskerne aldrig efterlader nogen tvivl om, at du sidder i en maskine, føler du dig snarere hensat til en stilsikker lounge fuld af skandinaviske møbelklassikere i V90. Det er jätta cool.
Lad så være, at Volvo nøjes med firecylindrede motorer, hvor rivalerne lokker med seksede maskiner og at Mercedes fortsat er førerschäferhund, når det handler om sidste skrig i infotainmet og autonom kørsel. Volvo hænger bestemt på – og på vejen overrasker den endda med ganske kontante køreegenskaber.
Bevares, næsten to tons herregårdsvogn bliver aldrig nogen sportsvogn, men sammenlignet med de komfortable men også noget verdensfjerne køreoplevelser i A6, 5-serien og E-klassen, styrer V90 overraskende skarpt og atletisk. Også på det punkt virker Volvo mere vital end nogensinde.
Summa summarum som det vist også hedder på svensk: Jeg forstår godt, at Volvo sætter nye salgsrekorder efter at Geely har indtaget Gøteborg. Kineserne har skabt positiv dynamik hos Volvo i en grad, så V90 har overhalet de tyske perfektionister Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse som min favoritmodel i luksusklassen. Det er alligevel godt gået af de svenskjävlar…
Læs også testen: Volvo er på vinderkurs med V90