Den nye XC90 forener fortid og fremtid – både hvad angår teknik og design. Svenskernes klassiske vandrette linjer og skarpe pressefolder står til et comeback.
Volvo-boss Häkan Samuelsson gjorde det klart i medierne længe før denne uges afsløring af den nye XC90: Det er nu, det gælder, det er nu, Volvo skal vise, at de kan stå på egne ben.
Den gigantiske SUV er på én og samme gang en gammeldags og en meget fremtidsorienteret Volvo. Bilen er 100 procent svensk udviklet, den låner ingen komponenter hos kollegerne og den skal bygges hjemme i Göteborg. Altså ligesom i de gode gamle dage, da der stod Amazon og 544 på bagsmækken.
Design med dybe rødder
De klassiske dyder er markeret af designets vandrette, flade linjer og skarpkantede pressefolder – selv et hint af 140-seriens lige skuldre kan anes under sideruderne.
Om man kan lide det, må være en smagssag, men i modsætning til de mere generisk elegante V40 og V60 ligner XC90 i hvert fald en bil, som kan fremprovokere nogle holdninger.
Og samtidig repræsenterer XC90 “det nye Volvo”. For nok er bilen helt igennem svensk, men den er bygget for kinesiske penge, og den er pakket med højteknologisk isenkram, som de færreste havde fanatasi til at forestille overhovedet kunne eksistere, da Amazonen var ny.
Teknik, der peger fremad
Fra forlygternes LED-dioder, instrumentbordets LCD-instrumenter og touch-skærm til hybridmotorer og avancerede sikkerhedssystemer, der tager over, når chaufføren fejler.
XC90 har fået hele pakken, og den bliver ikke billig. Indstigningsmodellen med 180 hk dieselmotor kommer til at koste lige under en million kroner herhjemme, så det bliver nok ikke her, den store Volvo skal agere bølgebryder for mærket.
Til gengæld får bilens globale succes en temmelig stor betydning for, hvad der kommer til at ske med modellerne længere nede ad lønstigen. Kan XC90 hente tilstrækkeligt med penge hjem til det svenske, bliver der noget at glæde sig til på tværs af modelprogrammet.
Læs mere om XC90:
Forretningen: Volvo-chef: Kun én chance med ny XC90
Teknikken: 400 hk hybrid fra Volvo
Designet: Smugkig på nyt Volvo design