Volvos elektriske flagskib vil være tre biler i én

Volvo kombinerer egenskaberne fra SUV, fastback og sedan i den nye ES90. 800 volt teknologi giver hurtig lynladning og 700 km rækkevidde.

Er det en SUV, en fastback eller en sedan? Nej, det er Volvos nye flagskib, elbilen ES90, som netop er blevet afsløret på et pressemøde i Stockholm.

Volvo vil lade det være op til os at sætte ES90 i bås. Så vi prøver med det fortærskede begreb crossover – en bil, der kombinerer det bedste fra flere biltyper i én. I dette tilfælde elegancen fra en lav sedan med den praktiske store bagklap fra en fastback og den let forøgede frihøjde fra en SUV. I den forstand minder Volvo ES90 en del om koncern-søsterbilen Polestar 4. Pointen er, at ES90 ikke vil sættes i bås, men undviger firkantede modelbetegnelser.

Det er et smart træk af Volvo. Ret beset er ES90 jo ’bare’ den lave udgave af SUVen EX90 – de to biler deler teknik med en væsentlig forskel. Den vender vi tilbage til.

Ekstra benplads

Sagen er, at mens SUVere som EX90 hitter over alt i verden, er det blevet svært at sælge lave personbiler. Lige i Kina, som Volvos ejere Geely hører hjemme i og hvor ES90 skal bygges, er de dog vilde med limousiner med ekstra akselafstand og royal benplads på bagsædet. Så det har ES90 selvfølgelig med sine enorme 3,1 meter mellem for- og bagaksel. Men derfor er der jo ingen grund til at kalde ES90 for en sedan, når størstedelen af verdens befolkning foretrækker højere biltyper som SUV og crossovere.

Volvo vil gerne blande biltyper som SUV, sedan og fastback med den nye ES90 – det, som man ofte betegner en crossover.
Første Volvo med 800 volt

Men tilbage til indholdet i Volvo ES90. Modsat søsterbilen EX90 er ES90 Volvos første elbil med 800 volt-teknologi. Det gør lynladning lynhurtig – ifølge Volvo kan du på blot 10 minutter lade til 300 km rækkevidde ved en 350 kW-ladestation. Den maksimale ladeeffekt på 350 kW overgår konkurrenters som Audi A6 e-tron og Porsche Taycan. 10-80 pct. opladning af batteriet tager dog stadig 20 minutter – her er Porsche et par minutter hurtigere.

Samlet har ES90 med to elmotorer og 106 kWh batteri en WLTP-rækkevidde på 700 kilometer. Det er ny rekord for Volvo.

Den lange rækkevidde skyldes bl.a. en luftmodstandskoefficient på 0,25. Det er også rekord for Volvo, der ellers er kendt for sit ofte kantede design.

ES90 har stor bagklap. Der er plads til 424 liter i bagagerummet.

Også på software har Volvo oprustet markant. ES90 har nogle meget potente Nvidia-processorer, der gør ES90 til den teknologisk mest kraftfulde Volvo nogensinde. Fordelen for forbrugerne er, at ES90 kan opgraderes og forbedres løbende gennem bilens levetid via trådløse over-the-air opdateringer. Det skal sikre høj ydelse og at bilen også vil være moderne flere år ude i fremtiden.

Den lodrette infotainmentskærm har Google Built-in. Potente Nvidia-processorer skal fremtidssikre ES90.

ES90 er ligefrem ”designet til at høje din livskvalitet,” som Volvos chef Jim Rowan sagde under præsentationen tidligere i dag.

Lyden af Beatles

En del af den livskvalitet handler om komfort. Udover masser af plads tilbyder ES90 panoramaglastag, fire zoners klimaanlæg og lydanlæg fra B&W med en særlig funktion, der gengiver lyden fra engelske Abbey Road Studios, hvor bl.a. Beatles indspillede flere plader.

Infotainment-systemet har Google Built-in og er kompatibelt med 5G-teknologi.

Med 3,1 meters akselafstand skal Volvo ES90 tilbyde ekstra benplads på bagsædet.

Sikkerhed er som altid en prioritet for Volvo. De aktive sikkerhedssystemer er baseret adskillige sensorer, herunder en lidar-radar, fem radarer, syv kameraer og tolv ultralydssensorer.

Tilsammen kan sensorerne ’se’ bedre end mennesker og dermed hjælpe med helt at undgå farlige situationer og sammenstød.

I Danmark til jul

Den danske Volvo-importør forventer, at de første ES90 når frem til forhandlerne sidst på året. I første omgang i en særlig topudstyret variant med baghjulstræk, 245 kW motor (333 hk), 92 kWh-batteri og 650 km rækkevidde.

Senere følger to Twin-varianter med to elmotorer og træk på alle fire hjul. Her er ydelserne henholdsvis 330 kW (449 hk) og 500 kW (680 hk). Begge Twin-udgaver har 106 kWh-batteri og op til 700 km rækkevidde.

Vi skal dog ind i 2026, før de første ES90 kan leveres til danske kunder.

Der er også blevet plads til et frunk på 22 liter.

Priserne offentliggøres til sommer, hvor det også bliver muligt at konfigurere og bestille ES90 på Volvos danske hjemmeside.

Et realistisk bud er, at priserne begynder omkring 550.000 kr., hvor konkurrenter som Audi A6 e-tron, BMW i5 og Mercedes EQE befinder sig.

Modsat de to førstnævnte kommer Volvo ES90 ikke som stationcar. Det ligner en bet på vore breddegrader, hvor de store Volvo’er altid har været tæt knyttet til de såkaldte ‘herregårdsvogne’, Volvo’sk for stationcar.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here