Bilen uden bagrude skal løfte Polestar-salget

Polestar 4 sigter på firmaklassen med finurlige detaljer og stærke priser. Vi har set og prøvesiddet modellen inden lanceringen i august.

Mens Polestar er en stor succes i Danmark, hvor mærket er det bedst sælgende af alle de nye, kinesiske bilmærker, ser det anderledes ud i resten af verden. Aktiekursen er faldet markant og salgsmålet nedjusteret flere gange. I årets første kvartal leverede Polestar på verdensplan ca. 7.200 biler. Det er en nedgang på 40 procent sammenlignet med sidste år. Til trods for, at mærket omkring årsskiftet lancerede den nye Polestar 4 på det kinesiske marked og dermed fordoblede modeludbuddet.

Situationen fik i fredags den danske brancheanalytiker René Tønder til at sammenligne Polestars aktiekurs med Fiskers.

”Bunden er ved at gå helt ud af Polestar-aktien, som nu er faldet 90 pct. de seneste to år og i dag satte ny bundrekord. Investorerne lader til at være ved at miste troen på mærket og forretningsmodellen især efter det meget skuffende salg globalt i 1. kvartal,” skrev René Tønder på LinkedIn.

Indlægget indeholder også en klar konklusion på Polestars aktuelle tilstand:

”En succesfuld lancering på de store markeder af især Polestar 4 bliver altafgørende for selskabets fremtid.”

Fra én til tre modeller
Polestar 4 bliver den første personbil på markedet uden bagrude.

Dermed er scenen sat for den nye Polestar 4, som den danske importør forventer at kunne levere til de første, danske kunder i midten af august.

Hvilkenbil har haft lejlighed til at se og prøvesidde bilen ved et pressemøde i Aarhus, hvor direktør for Polestar Danmark, Henrik Bang, også kommenterede på Polestars situation.

”Det har aldrig været meningen, at Kina skal drive Polestar-salget. Polestar satser især på det amerikanske og europæiske marked,” siger Henrik Bang. Han understreger, at man ikke bare skal kigge på aktiekursen, men i høj grad på, hvad der er på vej fra fabrikken.

”Efter at have haft en enkelt model i tre år, glæder vi os nu til i løbet af sommeren at få to nye modeller i programmet,” siger Henrik Bang med henvisning til både Polestar 3 og Polestar 4.

Stor interesse
Panoramaglastaget er trukket langt bagud for at give en luftig atmosfære. Ryglænets hældning justeres elektrisk.

Førstnævnte er en stor SUV til priser fra 725.000 kr., der fremstilles i USA, hvor den også forventes at finde de fleste kunder. Polestar 4 er en lavere, mere sporty ‘SUV-coupé’, der til priser fra 465.000 kr. skal tage en bid af især det danske firmabils-marked for elbiler. Og meget tyder på, at Polestar 4 kan løfte det i forvejen gode Polestar-salg.

”Danmark ligger fjerde højest, når vi kigger på forudbestilte prøvekørsler af Polestar 4. Faktisk har vi allerede solgt 25 pct. af det forventede Polestar 4-salg i år. Så interessen er stor,” fortæller Henrik Bang.

Aggressive priser

Polestar 4 er da også en spændende elbil til priser, der umiddelbart ser særdeles konkurrencedygtige ud.

Kæmpe, central skærm som i Tesla – men bakket op af ekstra skærm bag rattet og flere fysiske knapper og greb. Bakspejlet er en tv-skærm, der får sit billede fra et kamera på taget.

465.000 kr. rækker til en veludstyret basismodel med baghjulstræk, 200 kW (272 hk) og en rækkevidde, som Polestar netop har fået målt til 620 km. Til sammenligning koster VW ID.7 med tilsvarende udstyr 472.000 kr.

Polestar understreger gerne sin ambition om at være et sportsligt premium-mærke – og bakker det op med en endnu mere aggressiv pris på topmodellen med to motorer, firehjulstræk og hele 400 kW (544 hk). Den koster 495.000 kr. Du får med andre ord dobbelt så mange kræfter og firehjulstræk for 30.000 kr. Det kan ingen konkurrenter matche.

En sædvanligvis kostbar detalje som aktiv undervogn følger endda med i pakken. Lige som nogle voldsomme præstationer som en sprint fra 0-100 km/t på 3,8 sek.

Ingen bagrude

Endelig har Polestar 4 et par detaljer, som venner og naboer med garanti ikke har set før: Ingen bagrude og et bakspejl, der giver chaufføren wide-screen udsigt ved hjælp af et højopløseligt kamera på taget.

Bagagerummet med praktisk bagklap er stort og har hele to kælderrum. Foran er der frunk til fx kabler.

Ifølge Polestar er det mere end bare en gimmick. Ved at tage en traditionel bagrude ud af ligningen, da bilen skulle designes, har man fået nye muligheder for at indrette et særligt attraktivt bagsæde: Uden bagrude trænger der mindre støj ind i kabinen fra bagagerummet. Samtidig er det standardmonterede panoramaglastag trukket længere bagud, så det først stopper over bagsædepassagerernes hoveder. Det skal give en særlig luftig rumoplevelse. Selve bagsædet og de tilhørende hovedstøtter er også placeret mere optimalt, fordi man ikke skal tage hensyn til, at bakspejlet skal fungere godt.

Endelig giver det tagmonterede kamera et langt bedre og bredere udsyn bagud. Ikke mindst om natten, fordi kameraet ser bedre i mørke end det menneskelige øje.

Desværre var der ikke mulighed for at køre i den udstillede forserie-bil i Aarhus, så det er svært at vurdere effekten af video-bakspejlet.

Flad fornemmelse
Polestar lover ekstra komfort på bagsædet – men vi kunne ønske os bedre støtte under lårene.

Til gengæld kunne man sidde på bagsædet. Og det var umiddelbart en lidt … flad fornemmelse.

Bogstaveligt talt. Ifølge Polestar skulle den manglende bagrude nemlig gøre det muligt at placere bagsædet lidt højere, så man undgår det problem, som mange elbiler lider af: Batterier i bunden løfter gulvet, så man ofte kommer til at sidde meget på spidsen af bagdelen uden tilstrækkelig støtte under lårene.

Men det er præcist sådan, at man sidder på det overraskende flade bagsæde i Polestar 4. Til gengæld dufter det af ægte premium, at man – per trykknap – kan tippe ryglænet bagover, så man kan slappe bedre af. Og samtidig nyde udsigten til himlen gennem det enorme glastag.

Nu er der tale om en forserie-bil, så vi fælder ikke den endelige dom, før vi senere i år har lejlighed til at teste en færdig produktionsmodel. I øvrigt oser både kabine og bil af kvalitet og gennemført design, som vi forbinder med Polestar-chefen Thomas Ingenlath. Tyskeren er som den eneste topchef i bilindustrien oprindeligt designer – og det mærkes over alt i det cool og skandinavisk-inspirerede Polestar-univers.

Selv om Polestar 4 næppe når til Danmark før medio-august, kan bilen allerede konfigureres og bestilles på Polestars hjemmeside.

Fakta: Polestar 4

SUV-coupé med bag- eller firehjulstræk

Længde/bredde/højde: 484/214/155 cm
Akselafstand: 300 cm

Single Motor:
94 kWh batteri (netto)
200 kW (272 hk), 343 Nm
Topfart: 180 km/t., 0-100 km/t.: 7,4 sek.
Rækkevidde (WLTP): op til 620 km

Dual Motor:
94 kWh batteri (netto)
400 kW (544 hk), 686 Nm
Topfart: 200 km/t., 0-100 km/t.: 3,8 sek.
Rækkevidde (WLTP): op til 580 km

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here