Mercedes og Audi hitter med kompakte, 4-dørs coupéer og nu følger VW efter med designstudiet NMC. Bliver bilen virkelighed, hiver VW snarere navnet Jetta op af mølposen.
Næstefter crossovers er 4-dørs coupéer højeste mode i bilverdenen lige nu. Begrebet er mest en – dygtig – marketingøvelse, for ret beset er og bliver en 4-dørs coupé blot en ganske almindelig 4-dørs sedan med udvendigt bagagerum, der har ladet sig inspirere af coupeernes sædvanligvis lave og elegante taglinje. Men det sælger bare bedre at markedsføre nye biler som frække ’gadekryds’, der kombinerer to eller flere biltyper i én.
Spørg bare Mercedes, der har pæn succes med CLA – en 4-dørs udgave af A-klassen med et lavt tag og et traditionelt udvendigt bagagerum, der er udformet lidt frækkere end normalt. Særligt i USA og Asien kan de godt lide den slags afslutninger, og det har fået Audi til at følge trop med A3 sedan. Vi gætter på, at BMW snart barsler med en lignende model i deres nye 2-serie, og så har vi en trend, som konkurrenterne næppe kan sidde overhørig.
Derfor er det slet ikke overraskende, at VW nu viser designstudiet NMC – New Midsize Coupe – på det kinesiske bilshow i Beijing. Studiet ligner en forsmag på en lidt smartere og mere livsstilspræget udgave af Jetta – sedanudgaven af Golf. Jetta er nemlig aldrig rigtigt slået an i Europa og blev hurtigt trukket ud af det danske marked, bl.a. fordi den amerikansk-producerede bil ikke levede op til kvalitetsfornemmelsen i den almindelige Golf.
NMC er kortere end den nuværende Jetta, men bredere end den større Passat. Sammen med en lav taglinje og store 20-tommer hjul, giver det NMC et anderledes moderne udtryk end den konservative Jetta. Og med Mercedes CLA’s succes in mente, kan det meget vel betyde, at VW er opsat på at prøve lykken igen i klassen for kompakte sedaner. VW NMC ligner en bil, der både kan sælges på kernemarkeder som USA og i Asien og samtidig have en reel chance for endelig at puste liv i det europæiske Jetta-salg.
Rygterne vil da også vide, at VW vil ’genoplive’ Jetta-navnet, hvis NMC bliver virkelighed og skal sælges i Europa.
Foreløbig holder tyskerne dog kortene tæt til kroppen. VW har kun ladet forstå, at NMC er udstyret med kendte hyldevarer som en 7-trins DSG-gear og en 220 hestes TSI-turbobenzinmotor. Det spændende er, om NMC sættes i produktion. At dømme efter designet og de sparsomme tekniske oplysninger, bør VW relativt let og hurtigt kunne sende en bil på markedet, der kan udfordre Mercedes CLA – ikke bare i USA og Asien, men også i Europa.
Læs også: Audi viser sedan-udgave af A3