VW køber adgang til kinesisk elbil-teknik

VW Xpeng
Xpeng kæmper med underskud, men et samarbejde med VW kan være med til at sikre fremtiden for det unge, kinesiske mærke.

VW køber mindre aktiepost i kinesiske Xpeng. VW vil bygge elbiler med kinesisk teknologi til Kina, men bilerne kan også komme til Europa.

VW vil gøre noget ved mærkets utilfredsstillende salg på det enorme, kinesiske bilmarked. Derfor har VW-gruppen investeret 700 millioner dollars i en fem procents aktiepost i den relativt nye kinesiske bilproducent Xpeng. Aftalen skal gøre det lettere for VW hurtigt at introducere to nye elbiler på det kinesiske marked inden 2026.

Teknisk kommer VW til at benytte Xpengs såkaldte ’Edward’ platform, der bl.a. benyttes i SUV’en Xpeng G9. Den kinesiske el-SUV kører med et avanceret 800 volts elsystem, der angiveligt gør G9 til ’verdens hurtigst opladende elbil’. G9 tager imod hele 480 kW, hvis du kan finde en tilstrækkelig kraftig lynlader.

Xpengs platform gør det også muligt at køre med to motorer og dermed opnå firehjulstræk med en samlet motorydelse på op til 478 kW (650 hk). På den måde køber VW sig adgang til teknologi, som det tyske bilmærke ikke selv har i dag.

Gammel teknologi

Ikke desto mindre er ’Edward’ platformen allerede overhalet af en ny og mere moderne platform, som Xpeng kalder Smart Electric Platform Architecture (SEPA) 2.0. Xpeng bruger SEPA-platformen i sine nyeste modeller, senest G6, der blev afsløret på biludstillingen i Shanghai i april. SEPA-platformen byder bl.a. også på 800 volt elsystem, men handler i høj grad også om at forenkle og dermed billiggøre produktionen. Xpeng benytter således ’gigacasting’, hvor meget store karrosseridele fremstilles i ét stykke. En teknologi, som Tesla kom først med, men som mange andre bilproducenter har fået travlt med at udvikle.

At Xpengs ‘Edward’ platform med 800 volt teknologi allerede kan betegnes som ‘gammel’, understreger samtidig, hvor hurtigt udviklingen inden for elbiler lige nu foregår i Kina. Og hvor tilsvarende langsom, den er er hos europæiske bilproducenter som VW. Her finder man foreløbig kun 800 volt-teknologi i VW-gruppen i de absolutte topmodeller af prestigemærkerne Porsche og Audi. Blandt kinesiske og sydkoreanske bilmærker er det ved at være mainstream.

Ifølge VW-boss Oliver Blume skal Xpengs-platform ‘kombineres med VW teknologi’, mens samarbejdet skal gøre det muligt for VW ’at fylde hullerne i VW’s modelprogram’ på det kinesiske marked.

Selv om samarbejdet altså sigter på det kinesiske bilmarked, vil Oliver Blume ikke udelukke, at VW vil udvide samarbejdet med Xpeng til brug uden for Kina.

Har brug for hinanden

Nyheden om, at VW køber sig adgang til kinesisk teknologi er blevet vidt forskelligt modtaget blandt bilindustriens mange analytikere. Nogle ser det som et nederlag for VW, at mærket bliver nødt til at benytte kinesisk teknologi for at øge salget på det kinesiske marked. Andre, som Deutsche Bank, byder initiativet velkomment som ’en hurtig og kapital-effektiv (læs; billig, red.) måde at fylde et hul i VW’s kinesiske modelprogram på.’ Det skriver branchemagasinet Automotive News Europe.

Umiddelbart ser det ud til, at VW og Xpeng har nogenlunde lige meget brug for hinanden: VW har brug for hurtig adgang til mere moderne teknologi, end den tyskerne selv råder over. Xpeng kan omvendt bruge de penge, som VW kommer med, for salget går ikke som forventet: Xpeng lancerede G9 sidste år og forventede dengang et salg på 10.000 biler om måneden. Sådan er det ikke gået – ved udgangen af juni havde Xpeng blot solgt 13.500 G9 i alt, skriver Automotive News.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here