VW og Renault er i dialog om et samarbejde, der kan fremskynde udviklingen af mindre og billigere elbiler.
Det går for langsomt med at bringe mindre og billigere elbiler på markedet – især i Europa. Og hvis ikke de europæiske bilproducenter snart leverer de elbiler, som europæerne har råd til, kommer kineserne og måske også Tesla og tager markedet.
Nogenlunde sådan lyder analysen i flere af hjørnekontorerne hos de europæiske bilproducenter. Samarbejde kan være vejen frem. Og det er netop hvad Renault og Volkswagen Group overvejer, skriver den sædvanligvis velorienterede tyske erhvervsavis Handelsblatt.
250.000 biler årligt
Samtalerne mellem de to europæiske bilgiganter går helt konkret på at fremskynde udviklingen af kompakte og billige elbiler. Angiveligt er målet hurtigst muligt at producere op til 250.000 biler om året. Et relativt beskedent tal, hvis det skal fordeles på to eller flere modeller i de to koncerner.
Ifølge Handelsblatt er samtalerne da også endnu på et ’meget tidligt stadie’. Mens VW ikke vil kommentere på historien, siger en talsmand for Renault, at et samarbejde er nødvendigt for at være konkurrencedygtig med små elektriske køretøjer.
“Vi er i forskellige diskussioner, men intet er afsluttet,” siger talsmanden til Handelsblatt.
Både Renault og VW har på flittigt ‘teaset’ flere mindre elbiler, som de lover at sælge til, hvad der svarer til 200.000 eller endda 150.000 kr. på det danske marked.
Tre-fire år er lang tid
Udfordringen er, at de næppe når frem til danske forhandlere før 2025 eller senere. Det gælder Renaults elektriske retro-udgave af den ikoniske 5, mens vi skal helt frem til 2026, før VW er klar med den Polo-store ID.2. Begge disse elbiler forventes at komme til at koste omkring 200.000 kr. Senere – formentlig i 2027 – ser vi så en mindre Renault Twingo og en VW ID.1, der begge bliver endnu billigere.
En horisont på tre-fire år er dog lang tid i bilindustrien. Hvis ikke bilproducenter som VW og Renault kan speede udviklingen op, giver det ikke mindst kinesiske konkurrenter mulighed for at komme først.
Et oplagt eksempel kommer fra BYD, Kinas største bilproducent. Her lurer den elektriske mikrobil Seagull i kulissen – en bil, der ser ud til at kunne blive markedets billigste elbil, hvis BYD sender den til Europa. Også Tesla, der dominerer markedet for elbiler, er på vej med deres hidtil mindste og billigste model.
Det er i dét lys, at man skal se et muligt samarbejde mellem VW og Renault.